42 Reacties
6 jaar geleden
Hee, gefeliciteerd! Ik was zelf op mijn 19e zwanger en nu 20 met een zoontje van 5 maanden. Ik ben ook samen met de vader. Wij wonen op dit moment in bij mijn ouders en dat gaat prima. Ik begrijp wel goed wat je bedoeld, een eigen huisje is fijn. Ik vond het zeker de eerste 3 maanden fijn om nog bij mijn ouders te wonen. Ze laten volledig de zorg aan ons over en helpen alleen als wij hierom vragen. Dit hebben wij zelf aangegeven en respecteren zij. Nu Mason groter word merken we wel dat de behoeften voor een eigen huis sterker word en zijn wij ook opzoek. Wij werken beide dus het is goed mogelijk. Werken jullie ook beide of studeren jij/jullie nog? Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen!
6 jaar geleden
Hoe oud is je vriend, heeft hij al een eigen huis? Ervaring met alleen wonen en een baan die dat kan betalen? Persoonlijk lijkt het me hartstikke fijn voor je dat je ouders zo positief zijn en geloof me je kan alle steun en hulp goed gebruiken. Maak goede afspraken over wanneer hij lang mag komen en slapen enzo. Je hebt nog een heeeeeel leven te gaan dus uiteindelijk gaan samen wonen als jullie er allebei klaar voor zijn en jullie je draai hebben gevonden met jullie kindje lijkt me ideaal voor jullie! Heel veel succes en geniet van je zwangerschap.
6 jaar geleden
Heyy dankjewel voor je reactie☺️
Ik wil zelf nu een thuis opleiding gaan doen ivm de kleine maar mijn vriend werkt wel. Het is bij ons ook vooral dat als ik bij mijn ouders blijf wonen mijn vriend ons kindje amper kan zien aangezien hij niet bij ons in mag/kan wonen. Ik snap mijn ouders echt wel ook door mijn leeftijd maar mijn vriend heeft ook nog is over drie maanden een huisje dus word het dan nog verleidelijker. We morgen het laatste gesprek met ze allen en hoop dat ik ze dan misschien toch nog kan overhalen. Heb je misschien wat tips, vind het stiekem toch wel een beetje spannend 😅
6 jaar geleden
Reactie op Kimxxb
Hoe oud is je vriend, heeft hij al een eigen huis? Ervaring met alleen wone ...
Dankjewell, mijn vriend is 18 bijna 19 en hij heeft over drie maanden een eigen huisje
6 jaar geleden
Reactie op Dootje0302
Heyy dankjewel voor je reactie☺️
Ik wil zelf nu een thuis opleiding gaan d ...
Zeker met een studie erbij zou het fijn kunnen zijn als hun even op kunnen passen. Misschien met je ouders een middenweg zoeken? Dat je in het weekend met de kleine bij hem thuis slaapt en hij doordeweeks bij jou langskomt alleen niet slapen, of 1 nacht kan slapen? Dat je elkaar tegemoet komt. Ik zou alle punten die jij van je ouders verwacht opschrijven en je ouders dat ook laten doen. Dan is het makkelijker om een compromis te sluiten.
6 jaar geleden
Reactie op KayleighxMason
Zeker met een studie erbij zou het fijn kunnen zijn als hun even op kunnen ...
Dankjewel voor je tip, het zou inderdaad fijn zijn als ze op kunnen passen alleen was een van hun punten dat ze dat niet kunnen aangezien ze allebij druk werk hebben. Ik moet van hun dus oppas gaan regelen maar daarom had ik eigenlijk gekozen voor de thuisstudie zodat ik alles op eigen tempo kan doen en toch nog voor m'n kindje kan zorgen.
6 jaar geleden
Naast het feit dat het natuurlijk veel fijner is moet je ook nadenken aan financiële zaken kun je een huisje nu al betalen heb je eigen gezag over je kindje? Daarnaast krijg je een huisje niet zomaar en op die leeftijd krijg je hem niet eens op jou naam ook zit je nog met school ( denk ik) daar moet je toch altijd rekening mee houden (ik ben zelf ook 16 jaar )
6 jaar geleden
Reactie op eef123-24
Naast het feit dat het natuurlijk veel fijner is moet je ook nadenken aan f ...
Dankjewel voor je reactie, ja klopt mijn vriend krijgt een huis over drie maanden en financiël is er ook niks aan de hand
6 jaar geleden
Reactie op Dootje0302
Dankjewel voor je reactie, ja klopt mijn vriend krijgt een huis over drie m ...
Ik snap echt dat het voor jou fijner is en als jij dat graag wilt hoop ik voor je dat het je lukt maar je bent minderjarig dus jou ouders beslissen wel over jou succes met het gesprek in elk geval!
6 jaar geleden
Reactie op eef123-24
Ik snap echt dat het voor jou fijner is en als jij dat graag wilt hoop ik v ...
Super bedankt ook voor je advies en hulp ☺️
6 jaar geleden
Omdat je nog minderjarig bent zullen bepaalde dingen wat lastig zijn.
Waar je aan moet denken is:
- Je bent nog steeds leerplichtig en is een thuisstudie dan wel mogelijk.
- Omdat je minderjarig bent, moet je jezelf 'meerderjarig' laten verklaren door de rechter. Hier een linkje met info: https://www.vanekelenpoort.nl/nieuws/minderjarige-tienermoeder-juridisch
- Hebben jullie nagedacht over erkenning? Gaat je vriend de kleine erkennen?
- Jou ouders hebben tot jou 18e voor jou te bepalen. Probeer goed met ze te bespreken hoe en wat, omdat de rechter zal kijken of jij geschikt ben om het gezag over je kleine te krijgen.
Even terug te gaan op je vraag: het kan idd beter zijn om met je vriend samen te gaan wonen en de kleine op te voeden, maar in hoeverre ben jij er zeker van dat dat ook gaat werken? En je ouders hebben verplichtingen naar jou toe tot je 18 bent, denk je dat het gaat werken als je niet meer thuis woont?
Ik denk er 50/50 over en dat komt omdat ik je toch wel jong vind. Maar mijn advies / tip is als je zeker weet dat het gaat werken dan is het zeker een goed idee om samen te wonen. Maar denk er heel goed over na en neem geen overhaaste beslissingen. En praat met je ouders.
Ik wens je heel veel succes meid en een fijne zwangerschap 💓🥰
6 jaar geleden
Ik snap je ouders aan de ene kant wel. Maar ik snap ook dat je wil dat je vriend samen met jou het kindje opvoed. Lijkt me ook goed voor de band tussen hem en zijn kindje. Ik denk dat je dat ook moet bespreken met je ouders. Ze willen natuurlijk het beste voor hun dochter en dat is begrijpelijk. Maar je zou ook kunnen aangeven dat mocht je hulp willen je ze altijd kan bellen oid. En dat geldt het zelfde voor je schoonouders. Je wordt bij het krijgen van een kind echt zo snel volwassen.
En desnoods in gesprek gaan met iemand van buitenaf. Soort maatschappelijk werker die hier ervaring mee heeft. En ook je ouders snapt, maar ze ook dingen kan uitleggen.
6 jaar geleden
Reactie op Anoo
Omdat je nog minderjarig bent zullen bepaalde dingen wat lastig zijn.
Waar ...
Hey super bedankt voor je reactie,
Ja mijn vriend gaat ons kindje erkennen en hij is meerderjarig
Ik heb een vraagje mijn vriend is 19 als het kindje geboren word maar hoe zit het dan met het ouderlijke gezag aan zijn kant?
6 jaar geleden
Ik snap je ouders aan de ene kant wel. Maar ik snap ook dat je wil dat je v ...
Bedankt voor je reactie, ik heb vanavond nog een gesprek met mijn moeder dan zal ik zeker jouw advies gebruiken dankjewel
VRIEND
6 jaar geleden
Hoi Dominique! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend, lijkt me. Fijn dat je ouders best positief reageerden en dat je vriend ook betrokken wil blijven (en dat ie zo geweldig is!). Dat lijkt me een heel gunstige situatie, dat betekent dat je straks veel steun hebt. Ik zou er zelf naar neigen om lekker nog even bij je ouders te blijven en te leren van hoe je moeder dat doet met die kleine. Elk weekend met de kleine bij je vriend slapen. Vriend komt doordeweeks als ie tijd heeft langs om de kleine te knuffelen. Daarna, als je wat gewend bent en alles goed gaat, bij je vriend intrekken. Dat zou mijn persoonlijke voorkeur verdienen!
Verder ben ik niet zo’n fan van het idee van een thuisstudie met een kindje thuis. Het lijkt me lastig die twee te combineren. Thuis ben je waarschijnlijk sneller afgeleid door de baby, waardoor je je aandacht er niet helemaal bij zal hebben. Daarnaast lees ik inderdaad dat dat niet mag als je geen mbo, havo of vwo hebt afgerond. Iets van een oppas of kdv regelen lijkt me dus wel noodzakelijk.. en dat kost weer geld. Hoe staan je ouders daar tegenover? En heb je zelf ook een beetje inkomen, of wil je dan leunen op je vriend of ouders? Want daar zal je dan ook goede afspraken over moeten maken.
Even goed nadenken dus over wat er mogelijk is en wat je graag zou willen. Je komt vast een heel stuk in de buurt :) veel succes!
6 jaar geleden
Reactie op konijntjevanmij
Hoi Dominique! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend, lijkt me. Fijn ...
Hey super bedankt voor je advies en mening dat zijn zeker nog dingen die ik ga bespreken en uit ga vogelen
VRIEND
6 jaar geleden
Reactie op Anoo
Ouderlijk gezag moeten jullie aanvragen, dit kan online. Maar dan zou je ee ...
Ja precies. Hier meer info: https://www.vanekelenpoort.nl/nieuws/minderjarige-tienermoeder-juridisch
6 jaar geleden
Spannend zeg! Veel dingen zijn al gezegd. Mijn gevoel zegt dat het miss niet eens zo onverstandig is om eerst thuis te blijven. Een baby is echt een hele grote verandering (maar je komt verstandig over dus dat heb je vast wel door 😉). Zelf voor dames zoals ik (30+) was het krijgen van een kindje echt enorm bizar, heftig, stressvol en vermoeiend. Het is het allemaal waard, maar alle hulp is op zo’n moment fijn.
Misschien dat je in de weekenden samen bij je vriend kan wonen en doordeweeks bij je ouders. Dan kan iedereen wennen aan de nieuwe situatie en jullie kunnen bewijzen dat jullie relatie dit aan kan.