23 Reacties

5 jaar geleden

Mijn dochter ( 12 jaar) moet bij elke prik ( elke 10 dagen) ook foliumzuur innemen. Zij heeft bloedgeprikt en op basis daarvan is vastgesteld welke dosis ze nodig heeft. Mocht je bv gaan geven blijf dan ook prikken! Dit heeft je baby echt nodig!!

5 jaar geleden

Foliumzuur kan alleen kwaad als je een niet behandeld b12 tekort hebt. Zo lang je regelmatig injecteert en folium slikt is er niks aan de hand Je waarde van 152 vind ik wel erg laag als ik eerlijk ben. Let op dat als je eenmaal injecteert je nooit meer mag stoppen! En opstarten met 2x per week een injectie voor 5 weken lang, en daarna doorgaan met 1x per maand tot je klachtenvrij bent. Daarna kun je evt minderen op basis van je klachten. Laat je echt even goed informeren of zoek zelf even info op op de site van de b12 stichting en diverse Facebook pagina's

5 jaar geleden

Foliumzuur kan alleen kwaad als je een niet behandeld b12 tekort hebt. Zo l ...
Ik weet het.. m’n vader en zusje krijgen ook spuiten omdat ze b12 tekort hebben. En ik heb dus twee jaar geleden laten testen en toen was de uitslag dus 152... alleen zeiden ze toen dat het niet nodig was. Maar nu ik me een beetje ben gaan verdiepen, kwam ik er idd achter dat dit toch wel erg laag is... vandaar.

5 jaar geleden

Foliumzuur kan alleen kwaad als je een niet behandeld b12 tekort hebt. Zo l ...
Oja.. en b12 is dus nooit behandeld. Krijg morgen m’n eerste spuit, terwijl ik dus wel al 3 kwart jaar foliumzuur slikte. Vandaar mijn vraag.... dacht; misschien kan het toch zo zijn dat mijn herhaalde miskramen toch door m’n b12 tekort komen.

5 jaar geleden

Oja.. en b12 is dus nooit behandeld. Krijg morgen m’n eerste spuit, terwijl ...
Dat zou kunnen maar je zult er nooit achterkomen. Belangrijkste is nu dat je je injecties gaat krijgen zoals je ze hoort te krijgen en hier nooit meer mee stopt. Bloedprikken tijdens behandeling met injecties voor b12 heeft trouwens 0 zin dus mocht je huisarts je ooit wijs maken dat je moet gaan prikken zodat je kan weer kan stoppen met b12 injecties, keur dit dan echt niet goed!

5 jaar geleden

Ik heb een opname of omzettingsprobleem (dat is nooit onderzocht) en al 11 jaar maandelijks B12 injecties. Daarnaast neem ik nu tijdens de zwangerschap deze 1 keer per week. Dat is een actieve vorm van B12 en een actieve vorm van foliumzuur. Dus NAAST de maandelijkse injecties, niet ter vervanging. Foliumzuur slikken is alleen problematisch als je B12 te laag is en niet wordt behandeld. Je hebt ze allebei nodig.

5 jaar geleden

3 jaar terug (ik was niet zwanger) heb ik ook B12 injecties gehad met als bijwerking acne.. dus als je acne krijgt dan weet je waar het aan ligt..

5 jaar geleden

Dat zou kunnen maar je zult er nooit achterkomen. Belangrijkste is nu dat j ...
Ja ze zeiden wel dat ik een maand na de injecties bloed moet laten prikken zodat ze kunnen bepalen hoe vaak ik erna nog moet injecteren ..

5 jaar geleden

Ja ze zeiden wel dat ik een maand na de injecties bloed moet laten prikken ...
Als je een opname- of omzettingsstoornis hebt dan moet je levenslang blijven injecteren.

5 jaar geleden

Ja ze zeiden wel dat ik een maand na de injecties bloed moet laten prikken ...
Ja dat is dus zinloos want als je eenmaal injecteert is je B12 waarde in je bloed niet meer betrouwbaar. Zegt niks over of de B12 wordt opgenomen. Klachten zijn echt leidend. Als je eenmaal injecteert mag je niet meer stoppen en moet je dit levenslang blijven doen.

5 jaar geleden

Ja dat is dus zinloos want als je eenmaal injecteert is je B12 waarde in je ...
Ja wellicht dat dit er afhankelijk van is of je het wel of niet zelf kan omzetten? 2 jaar terug was m’n waarde 152, dus ze zeiden in eerste instantie dat het aan de lage kant was; maar toen kwam uit de mma bepaling dat deze goed zou zijn en was de boodschap dat ik geen aanvulling nodig had. Heb dit toen aangenomen (wist ik veel). Nu ik 3 a 4 miskramen verder ben bedacht ik me dat dit wel eens met die lage b12 te maken zou kunnen hebben... op basis daarvan dus vanuit mezelf de vraag neergelegd of ze me alsjeblieft voor de zekerheid toch b12 injecties willen geven, met het oog op de waarde van 152 destijds en de herhaalde miskramen. Ik had aanvankelijk van de huisarts 3 weken 2 injecties voorgeschreven gekregen: nadat ik van veel mensen hoorde dat 5 weken normaal is, heb ik teruggebeld. De huisarts zegt dat haar 3 weken toch voldoende lijkt om als ‘boost’ te werken en dat ik dan een maand moet wachten en DAN bloed prikken zodat ze kunnen zien of b12 voldoende op pijl blijft en dan bepalen met welke frequentie ik erna spuiten krijg. Er is dus niet gezegd dat ik er geen meer krijg... Ik heb evengoed als reactie gegeven dat ik me echt beter voel bij de 5 weken 2x in de week b12 injectie als opstarten ipv 3 weken. Gewoon omdat overal terug te vinden is dat dat gebruikelijk is en overdoseren niet makkelijk kan. ‘Baat het niet dan schaadt het niet’ is mijn gedachten.. ze gingen het opnieuw bespreken. Maar stel jou dat mijn waarde na die ‘boost’ wel op pijl blijft? Kan dat niet dan? Werkt het bij iedereen hetzelfde??? Levenslang is wel heavy... is dat niet als je echt zelf het niet om kan zetten?? Bij mij was daar (blijkbaar) geen sprake van 2 jaar geleden.....

5 jaar geleden

Ik heb een flink b12 tekort gehaf en moest hierbij ook foliumzuur slikken en kreeg injecties wat 2 jaar lang heeft geduurd. Hierna nooit meet een injectie gehad. Zodra ik me weer niet goed voel trek ik aan de bel en checken ze mijn waarde. Maar dat is in de afgelopen 10 jaar ma 2 x gebeurd.

5 jaar geleden

En artsen zullen je echt wel goed instellen en niet overbodig laten spuiten. Zie dit bericht

5 jaar geleden

👆

5 jaar geleden

👆

5 jaar geleden

Reactie op Linsg

En artsen zullen je echt wel goed instellen en niet overbodig laten spuiten ...
Ja dat is iets ‘nieuws’ dat sterven door overdosis. Maar er zijn nog helemaal geen echt goede verbanden gelegd, dus het kan ook goed toeval zijn. Maar overal staat eigenlijk dat je moet blijven spuiten, jij bent eigenlijk de eerste die ik hoor dit zegt dat je dat niet nodig vind.. Het is zo’n lastige ‘discussie’. M’n zusje is weer een goed voorbeeld van ‘slachtoffer zijn van vals hoge waardes’. Die heeft twee keer voor langere periode moeten spuiten, voelde ze zich weer goed en moest ze aanvullen met tabletten, maar nu voelt ze zich weer echt super rot (zelfde klachten als de keren dat ze weer moest spuiten). Heeft ze dus opnieuw moeten bloedprikken en de waardes komen nu net boven de 200 uit en nu zegt een huisarts in opleiding die ze aan de telefoon kreeg omdat haar eigen huisarts geen tijd had; je b12 waardes zijn niet te laag dus kan er niet door komen, b12 klinieken willen geld verdienen, wij geloven er niet in... maarja m’n zusje voelt wat ze voelt en overal staat dat JUIST door tabletten je vals hoge waardes kunt krijgen.... zo lastig.... Dus wat ik me afvraag; is het wel goed om het telkens weer zo laag te laten worden om het als het echt nodig is weer een boost te geven? Is het dan idd. Iets beter om goed ingesteld te zijn en na een boost 1x per maand/2 maanden; whatever, b12 injecties te krijgen. Zo denken de b12 klinieken, maar de huisartsen dus duidelijk niet.....

5 jaar geleden

Reactie op Linsg

👆
Telegraaf...... Dit geldt alleen voor mensen zonder injecties.

5 jaar geleden

Ja dat is iets ‘nieuws’ dat sterven door overdosis. Maar er zijn nog helema ...
Nee het is zeer slecht om elke keer te stoppen met injecties en dan weer giga te zakken in je waarde. Als jouw waarde rond de 150 is en je bent niet vegetarisch of veganistisch dan kun je er vanuit gaan dat je een opnameprobleem hebt. Je waarde moet tussen de 200 en de 500 zitten zonder behandeling, liefst nog boven de 500. De waarde in je bloed zegt niks over de hoeveelheid voorraad b12 die je in je lichaam hebt opgeslagen, daarom heeft prikken geen zin. Mijn verloskundige liet me ook b12 prikken terwijl ik zei dat het geen zin had. Toen begon ze te zeuren dat mijn waarde te hoog was, namelijk 1400 . Dit was 5 dagen na een injectie. Dus niet zo gek dat het dan hoog is. Als je injecteert moet je boven de 1000 blijven heb ik wel eens gelezen op de site van de b12 stichting.

5 jaar geleden

Huisartsen hebben sowieso over het algemeen veels te weinig verstand van B12. De klachten worden vaak afgeschoven, ze zeggen dat een overdosering slecht voor je is terwijl het een wateroplosbare vitamine die je niet kunt overdoseren. Ik injecteer mezelf nu al ruim 5 jaar, daarvoor 3 jaar via de huisarts. Maar doe het nu gelukkig zelf, is voor mij een stuk makkelijker en scheelt me geld.

5 jaar geleden

Oh en mijn waarde was 85 toen het ontdekt was, ik had toen al flinke neurologische klachten. Mijn huisarts zei toen dat we er net op tijd bij waren anders had ik blijvende schade kunnen overhouden als ik heen injecties had gekregen.