21 Reacties
5 jaar geleden
Reactie op Pien1220
Ik ben zwanger geraakt en heb ook schildklierproblemen.
Bij ons heeft het ...
Dat is goed nieuws! Wat was jouw streefwaarde van je TSH? Ik ben nu nog onder behandeling van de huisarts
5 jaar geleden
Ik lees even mee. Begin 2019 is er bij mij een te snelle schildklier ontdekt en vanaf januari 2020 heb ik deze eigenlijk stabiel gekregen. Vanaf augustus ben ik nu zonder medicatie en ik voel mij prima, waardes ook goed. Toch vraag ik mij af of ik nu zomaar zwanger mag worden. Ik lees dus eventjes mee hier met de ervaringen! 馃槉
5 jaar geleden
Reactie op Koalabeertje
Ik lees even mee. Begin 2019 is er bij mij een te snelle schildklier ontdek ...
Leuk dat je meeleest! Hopelijk hebben sommige meiden/vrouwen hier hiermee ervaring 鈽猴笍
5 jaar geleden
Ik heb zelf een te trage schildklier en neem sinds mijn 18de L-Thyroxine. Als je zwanger wil worden, laat je best een aantal maanden op voorhand bloed nemen en laat je dit nog eens herhalen enkele weken later om te zien of je waarden stabiel zijn. TSH staat bij mij momenteel laag (wijst op iets te snelle werking), maar de onderliggende waarden FT4 en FT3 moeten binnen de norm liggen om goed te zijn. Ik ben onmiddellijk zwanger geraakt, maar moet elke 6 weken bloed laten prikken om te zien of de waarden nog steeds goed zijn. Een te snelle/te trage werking houdt namelijk risico鈥檚 in voor je baby (in de vroege zwangerschap verhoogde kans op miskraam en bij een te snelle werking een te grote vorming van de schildklier bij de baby bijvoorbeeld). Laat je dus vooral goed opvolgen, het hoeft je kansen op zwangerschap niet perse in de weg te staan en je kan een normale zwangerschap hebben (hier twee keer van de eerste keer zwanger - nu een dochtertje van bijna 2 jaar en bijna halverwege de zwangerschap van baby nummer 2). Na de bevalling van mijn eerste is mijn schildklier wel even helemaal ontregeld geweest, maar laat je ook na de zwangerschap elke 6 weken controleren tot je zeker bent dat je stabiel bent 馃槉.
5 jaar geleden
Reactie op AnnV88
Ik heb zelf een te trage schildklier en neem sinds mijn 18de L-Thyroxine. ...
Dankjewel voor je reactie!! Ik moet inderdaad elke 6 weken laten controleren nu. Wij zijn al wel bezig met zwanger worden. De huisarts had niet gezegd dat we moesten wachten tot ik goed ingesteld zou zijn. Mijn Ft4 was nog wel normaal trouwens alleen de TSH te hoog
5 jaar geleden
Ik heb ook een trage schildklier. Slik al jaren Thyrax. Zwanger worden ging bij mij steeds vrij snel. Ik heb 1 dochter van drie jaar. Na een miskraam afgelopen zomer, direct weer zwanger geraakt. Je schildklier moet inderdaad wel regelmatig gecontroleerd worden zoals Annv88 beschrijft. Maar verder ondervind ik geen problemen. Hopelijk raak je ook snel zwanger!
5 jaar geleden
Mijn beste vriendin was ongepland zwanger. Natuurlijk alsnog heel blij en trots. Helaas kwamen ze er bij 10 weken achter dat haar schildklier in deze eerste fase te traag was. En deze eerste fase is ontzettend belangrijk voor de groei van het kindje. Omdat hoogstwaarschijnlijk hierdoor de hersentjes niet waren volgroeit (80%) moest ze de keuze maken. Doorgaan met grote kans op een zwaar gehandicapt kindje of stoppen. Helaas is het kindje met 12 weken doormiddel van curatage weggehaald.
5 jaar geleden
Ofterwijl: doe dit dus inderdaad in heel goed overleg met je huisarts! Bespreek en vraag alles waaraan je twijfelt. Dat is het voordeel als je weet dat je eraan wil beginnen.
5 jaar geleden
Hier al 12 jaar een trage schildklier.
Een te hoge tsh kan de kans op miskramen vergroten. Het beste is om een tsh te hebben lager dan 2 als je zwanger wilt worden. En tijdens je zwangerschap elke 6 weken bloedprikken. De meeste mensen moeten medicatie ophogen zodra ze zwanger zijn. Ik zelf niet. Ben mijn hele zwangerschap hetzelfde gebleven qua dosis maar ik stond voordat ik zwanger werd al heel scherp ingesteld met een tsh van 0.9.
5 jaar geleden
Ik ben trouwens direct zwanger geworden, 1e ronde. Ik wordt nu na mijn zwangerschap ook weer regelmatig gecontroleerd totdat mijn waardes weer stabiel zijn.
5 jaar geleden
Reactie op Pien1220
Ik ben zwanger geraakt en heb ook schildklierproblemen.
Bij ons heeft het ...
Zoals wordt aangegeven bij voorkeur tussen de 1 & de 2. Als je geen zwangerschapswens hebt kan je je ook prima voelen bij een TSH van bijvoorbeeld 4 of 5. Dat is voor iedereen anders.
5 jaar geleden
Ik heb Graves en Hashimoto. Voor mijn eerste zwangerschap heb ik een radioactieve slok gehad waarbij het onder controle was. Toen het eenmaal mocht was ik gauw zwanger, alleen liep het tijdens de zwangerschap toch fout met mijn schildklier en werd ik weer hyper, dus tijdens het laatste trimester aan de strumazol. Na de zwangerschap nam de hashimoto de overhand en werd ik hypo. Met goed ingestelde waardes door het gebruik van thyrax was zwanger worden weer geen probleem. Tijdens de zwangerschap word ik goed in de gaten gehouden. Thyrax is iets verhoogd en na de zwangerschap (ben nu 38 weken) gaat deze weer omlaag. Mijn ervaring is dat een zwangerschap met hypothyreoidie een stuk makkelijker is dan 茅茅n met hyperthyreoidie馃槄
5 jaar geleden
Hoeveel thyrax heb je gekregen? En wanneer moet je weer bloedprikken?
Dank voor je reacties! Ik het 50 microgram thyrax gehad en over 6 weken bloedprikken! Ben erg benieuwd naar mijn TSH over 6 weken!
5 jaar geleden
Reactie op Pien1220
Zoals wordt aangegeven bij voorkeur tussen de 1 & de 2. Als je geen zwa ...
Ah oke! Ja mijn huisarts zei dat zonder zwangerschapswens een TSH van 8 ook nog kan zolang Ft4 goed blijft. Maar met zwangerschapswens is het beter om het omlaag te krijgen. Mijne moet dus flink dalen als 1-2 de streefwaarde is 馃構
5 jaar geleden
Reactie op Frenkiex
Hi! Ik heb Hashimoto, en ik ben nu 7 weken zwanger! Was erg bang dat het he ...
Spannend!! Hoeveel Thyrax heb jij? Ik hoop dat het bij ons ook snel gaat. Nu ronde 3. Binnenkort eisprong (hoop ik)