20 Reacties
4 jaar geleden
Ik ben niet bezig om zwanger te worden, maar ben wel zwanger van de tweede en ga eind vd maand naar Curaçao. Heb hier ook even over getwijfeld en met de verloskundige gebeld. 100% garantie kunnen ze nooit geven, maar ze zag ook niet direct een groot gevaar om het niet te doen. Het advies is wel om jezelf goed te beschermen, deet gebruiken en eventueel een klamboe. Maar het zikavirus is al heel lang niet meer waargenomen daar. En de verloskundige gaf ook aan dat dit eigenlijk nauwelijks meer voor komt..
4 jaar geleden
Reactie op Em2021
Ik ben niet bezig om zwanger te worden, maar ben wel zwanger van de tweede ...
Misschien een beetje offtopic.. en niet vervelend bedoeld. Maar deet wordt afgeraden tijdens de zwangerschap..
4 jaar geleden
Ik wilde vorige zomer met zwangerschaps wens (ondertussen zwanger) en ik had gebeld met de ggd en zij raadden het aan om de wens dan uit te stellen. Ik durfde het niet te gokken!
4 jaar geleden
Zelf ben ik in oktober met 30 weken zwangerschap naar Curaçao gegaan en vond het risico zelf niet zodanig groot om niet te gaan. Maargoed ik ben ook 3 jaar geleden tijdens mn eerste zwangerschap naar Mexico gegaan, terwijl daar toen nog groter risico was dan nu op Curaçao.
Het is vooral je eigen gevoel volgen denk ik, maar bij mij zei mijn eigen verloskundige dat ik gerust kon gaan. Niet dat dat nou wat zegt, maar ze raadde het niet af vanwege Zika
4 jaar geleden
Ik zou zelf het risico op hersenafwijkingen bij mn kindje niet graag lopen voor een vakantie. Ik doe ook mn best om listeria en toxoplasmose te vermijden om die reden. Dus ik zou niet gaan. Nooit.
Maar dat is niet relevant: je kan zelf kiezen waar jij je goed bij voelt. Het risico is klein.
4 jaar geleden
Ik ben zelf zwanger geraakt in Colombia waar het zikavirus nauwelijks meer actief is. (Ben niet in het Amazone gebied geweest). Heb onwijs veel research gedaan hierover omdat ik ook een beetje panisch was dat m'n baby nu misschien zika heeft. Nu heeft de verloskundige overleg gehad met de artsmicrobioloog. Zij gaf aan dat omdat ik daar zwanger ben geraakt en alleen de eerste twee weken van de zwangerschap daar was er geen kans is dat de baby besmet is. Omdat ik geen klachten hebt gehad en omdat de placenta de eerste twee weken nog niet is aangelegd en er nog geen uitwisseling met jouw bloed is geweest.
Volgens mij is het ook zo dat stel je bent al eens eerder besmet geraakt met het zikavirus (moet je natuurlijk wel weten) je resistent bent. Daarom komt het ook nog maar minimaal voor in de landen waar het zikavirus is dat vrouwen die zwanger zijn en daar wonen het virus krijgen.
Wat wel vervelend is, is dat de mug die het zikavirus over brengt overdag steekt dus niet in de avond zoals het merendeel van de muggen. Dus je moet je de hele dag beschermen met DEET. Je mag DEET als je zwanger bent gebruiken tot een percentage van 30%. (De meeste DEET heeft een percentage onder 30%). Het is verstandig om de exacte cijfers te Google hoe vaak zika voorkomt in Curaçao. Je moet doen waar jij je goed bij voelt 😊
4 jaar geleden
Reactie op Anoniempje08
Ik wilde vorige zomer met zwangerschaps wens (ondertussen zwanger) en ik ha ...
En hoelang heb jij minimaal gewacht na terugkomst met proberen zwanger te worden? Wat is verantwoord?
4 jaar geleden
Wij komen graag op Bonaire, ook een Zika gebied.
Wij wilde de afgelopen feestdagen daar vieren,maar bewust gekozen om de reis niet te boeken.
Maar ik ben al (35) weken zwanger.
Ik heb er ruim een jaar over gedaan om überhaupt voor de 3e keer zwanger te worden, dus ik zou geen beslissingen maken voordat ik een positieve test in handen heb. Ontspannen is tenslotte ook hard nodig
4 jaar geleden
Wij zijn net voor de corona naar een ver land geweest waar ook geen negatief reisadvies is maar wij hebben zelf besloten om 3 maanden na de reis pas voor kinderen te gaan.
4 jaar geleden
Een familielid heeft het zika virus opgelopen tijdens haar zwangerschap. Ze was er op tijd bij, kreeg een goede behandeling en heeft er niks van over gehouden. Ze mag echter niet nogmaals het zika virus krijgen, dus reist niet meer naar landen waar het voorkomt.
Vermoed van een gelukstreffer. Ze is er wel erg ziek van geweest, dus de hele vakantie hebben ze in het ziekenhuis doorgebracht. Ze gaf aan dat er ook geen ontkomen aan was. De luchtvochtigheid, het klimaat en de meren zorgden voor veel muggen. Degene die het zika virus overdragen zijn zo klein, die zie je niet en voel je ook niet altijd. Als je het hebt, ben je er wel even ziek van.
Qua kinderwens zal het je niet in de weg staan. Ze heeft vervolgens nog een erachteraan gehad. Gezond en wel. Zonder op vakantie te gaan. 😉
4 jaar geleden
En hoelang heb jij minimaal gewacht na terugkomst met proberen zwanger te w ...
Ik ben helemaal niet gegaan, heb gekozen om geen risico te nemen en was lekker naar Italie.
4 jaar geleden
Reactie op Belly1
Wij hadden ook een kinderwens toen we naar Nicaragua gingen, maar hebben da ...
Hoelang hebben jullie gewacht met zwanger worden na jullie vakantie?
4 jaar geleden
Ik woon op Aruba, ook een zika gebied geweest. Ik ben hier zwanger geraakt en bevallen van een gezonde dochter. Er is geen verloskundige of gynaecoloog die het gehad heeft over het zikavirus tijdens mijn zwangerschap. Ik heb er zelf naar gevraagd en ze gaven aan al jaren geen gevallen meer te hebben gehad.
Ik trek altijd al veel muggen aan, hier helemaal als het regenseizoen is. Ik heb geprobeerd zo min mogelijk met deet te sprayen, beter gewoon een lange broek, lekker dun stofje en een dun vestje aandoen. Ik deed dan wel mijn voeten insprayen, puur omdat een muggenbult op je voet vaak erger lijkt te jeuken😅
Natuurlijk moet je altijd je eigen gevoel volgen en bij twijfel niet doen. Maar aan de verbaasde gezichten van mijn verloskundige en de verschillende gyneacologen hier te zien, hoef je je echt geen zorgen te maken!
4 jaar geleden
Ter aanvulling, hier verkopen ze Off! Spray, ongetwijfeld ook op Curacao te verkrijgen. Is maar 7% deet en voor mij het enige dat écht goed werkt tegen muggen. Ik heb nu deze, normaal heb ik de oranje bussen hiervan, die sprayen makkelijk ondersteboven ook.