41 Reacties
4 jaar geleden
Ik vond het een hele fijne echo. Ze kunnen al enorm veel zien. Heel bijzonder. Daarnaast een mooi moment om lekker lang naar je baby te mogen kijken. Ik kon voor mezelf geen reden bedenken om het niet te doen. Wat maakt het dat je twijfelt?
4 jaar geleden
Gaf mij alleen maar rust om te weten dat alles al goed leek te zitten met 13 weken 😊
4 jaar geleden
Hoi iig gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wij hebben het laten doen maar ook omdat ik zelf medisch ben vanaf begin al Zegmaar maar ik moet wel bekennen dat ze bij niet echt heel veel konden zien of zeggen hoe het eruit zag dus had zoveel inwendig als uitwendig maar het was echt nog te klein zei ze!! Ze zei dat ze de niertjes niet zag etc dus heb mij daardoor juist druk zitten maken Zegmaar!! Dus of ik het evt als ik na deze zwangerschap nog een keertje een kindje mag krijgen dan weet ik persoonlijk niet of ik het weer zou doen ondanks dat ik medisch zelf dingen heb Zegmaar!!
4 jaar geleden
Reactie op liefdesgeschenk2022
Hoi iig gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wij hebben het laten doen maar ...
Ik wil wel zeggen dat het heel persoonlijk is en het bij sommige wel goed te zien is en dat zou dan denk is juist wel erg fijn zijn!!
4 jaar geleden
Ik vond het een hele fijne echo. Ze kunnen al enorm veel zien. Heel bijzond ...
Ken iemand die kreeg geen goed bericht met 20 weken maar dat bleek later toch niet terecht. Ik denk dan 13 weken is nog heel vroeg. Stel dat ze wat zien maar het pas later nog beter kunnen zien zit je misschien weken lang in extra (hopelijk) onnodige stress? Zoiets..
4 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Het is voor iedereen natuurlijk verschillend!
Ik en mijn partner hebben er voor gekozen om de 13-weken echo niet te doen. Omdat er werd aangegeven dat ze evt iets zouden kunnen zien bij een 13-weken echo, wat er bij de 20-weken echo dus niet is. Dus dan 7 weken lang stress hebben, en dat is niet goed voor de baby..
4 jaar geleden
Ik heb het wel gedaan. Bij een slechte uitslag van de 20-wekenecho zouden we sowieso vervolgonderzoek willen en indien nodig de zwangerschap afbreken. Dat proces zouden we liever vroeger dan later beginnen.
Nadeel is dat je onnodig ongerust gemaakt kan worden. Maar dat weegt voor mij niet op tegen het voordeel van eerder weten als het mis is.
4 jaar geleden
Dat is denk ik per persoon verschillend. Bij mij konden ze echt al heel veel zien. Niertjes, of het maagje was gevuld, middenrif. Bij mij hebben ze het wel inwendig gedaan.
4 jaar geleden
Reactie op Jillllll86
Ken iemand die kreeg geen goed bericht met 20 weken maar dat bleek later to ...
Bij mij zei de verloskundige dat 95% van zowel de 13 als 20 weken echo goed is. Wat ik het voordeel vond is dat ze bijv. bij 13 weken een open ruggetje al goed kunnen signaleren. Je wordt bij afwijkingen ook doorgestuurd naar een universitair ziekenhuis. Wanneer ze bv een niertje nog niet kunnen zien, omdat het te klein is, dan wachten ze af tot de 20 weken echo.
4 jaar geleden
Bij mij zei de verloskundige dat 95% van zowel de 13 als 20 weken echo goed ...
Dank voor je berichtje
4 jaar geleden
Reactie op Valenciana
Ik heb het wel gedaan. Bij een slechte uitslag van de 20-wekenecho zouden w ...
Ja dat is ook zo als het niet goed is dan misschien liever eerder weten
4 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Ik en mijn p ...
Dankjewel :) ja precies die lange stress tijd houdt me ook tegen
4 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie!
4 jaar geleden
Reactie op Jillllll86
Dankjewel :) ja precies die lange stress tijd houdt me ook tegen
Ip zouden ze dan moeten doorverwijzen. Bij het zien van iets wat afwijkt. Alleen kunnen ze bv een nier niet goed in beeld brengen, dan mag je afwachten tot de 20 weken echo. Bij ons gaf ze dat heel duidelijk aan. Het is dus niet zo dat wanneer ze iets zien ze je laten afwachten tot 20 weken. Het doel van de echo is juist om vroegtijdig te signaleren en indien noodzakelijk de zwangerschap eerder af te kunnen breken dan 20 weken.
4 jaar geleden
Tijdens mijn vorige zwangerschap was deze echo er nog niet, deze keer wel. We hebben er eigenlijk geen moment aan getwijfeld om het niet te doen. Bij onze dochter werd er met de 13-weken echo een zeer ernstige hartafwijking geconstateerd. Na vervolgonderzoek werd dit bevestigd. Hierdoor hebben wij besloten de zwangerschap af te breken op 17 weken. Hoe ontzettend verdrietig ook, we zijn enorm “blij” dat we dit al op deze termijn wisten. We hadden ruim de tijd voor vervolgonderzoek en het nemen van een beslissing. Ik had er niet aan moeten denken hier “pas” met 20 weken achter te zijn gekomen.
Bij het allereerste onderzoek na de 13-weken echo gaven ze aan dat ze ons wellicht pas met 20 weken meer duidelijkheid/een definitieve diagnose konden geven. Op die termijn was alles voldoende groot om het te kunnen beoordelen. Gelukkig gaven ze hierna aan dat ze het al heel goed zagen en we niet hoefden te wachten. Voor de artsen is deze echo ook nieuw, dus ook zij moeten dit “leren”. Ik hoop dat ze over een aantal jaar voldoende van dit soort echo’s hebben gedaan zodat ze op 13-14-15 weken al heel veel afwijkingen kunnen constateren.
4 jaar geleden
Reactie op EvB
Tijdens mijn vorige zwangerschap was deze echo er nog niet, deze keer wel. ...
Wat heftig en dank dat je dit wilt delen. Dank voor je bericht waardevol voor mijn keuze en ik wens je veel sterkte met dit verlies ♡
4 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Ik en mijn p ...
Bij mij zeiden ze dat er vervolgonderzoek zou zijn in dat geval. Alleen konden ze nog niet weten wat er wel en niet zichtbaar was, dus ontbreken van iets was niet erg (dus dan geen vervolgonderzoek).
Hier gedaan. Alles was goed.
4 jaar geleden
Ik heb zelf niet getwijfeld om de 13 weken echo te doen, ben er blij mee. Het gaf toch geruststelling dat er een aantal zaken goed uitzagen, zoals een gesloten buik en rug, hartje zag er normaal uit. Blaas was goed zichtbaar. Beide hersenhelften waren goed zichtbaar en zagen er conform de leeftijd uit. Ook fijn dat ze de schedelomtrek en de lengte meten. Daarnaast ook of het kindje überhaupt armpjes met handjes en beentjes met voeten heeft. Het geeft natuurlijk geen garanties voor de toekomst, maar het geeft mij wel een gerust gevoel.
4 jaar geleden
Wij hebben deze echo laten doen en waren meteen zorgen bij ons. Uiteindelijk door een vlokkentest naar borgen gekomen dat ons kindje triploidie had. We hadden er anders pas bij de 20wkn echo achter gekomen dus dit was voor ons heel fijn. Uiteindelijk met 15 weken bevallen. Ik ben dus wel echt voor. Momenteel zit ik ook in een studie voor de 13 wkn door afbreken van de zwangerschap en moet ik volgende week een interview doen.