14 Reacties

3 jaar geleden

Dit verschilt echt heel erg per verloskundige, dus ik zou het even bij je eigen praktijk navragen. Die van mij vond echt alles best, maar heb hier op het forum ook al meer gelezen dat ze inderdaad wel een bed wilden.

3 jaar geleden

Hier heb ik ook gehoord dat ze een bed willen hebben... Maja ik heb niet echt een eenpersoonsbed over die wekenlang beneden kan staan, dus hier er ook nog niet over uit 😬😅

3 jaar geleden

Overleg het even met je verloskundige. Ik wilde uberhaupt niet thuis bevallen, maar mocht het toch zo lopen liever niet boven bevallen ivm slapende kinderen. Mijn idee was een luchtbed in de woonkamer. Mijn verloskundige gaf toen aan dat een luchtbed niet handig is, want daar zak je in weg, maar dat je ook heel prima op de bank kan bevallen.

3 jaar geleden

Zelfde situatie hier, VK gaf aan dat veel op de bank kan, ontsluiting meten kun je eventueel op bed doen, ik zelf ga er vanuit dat je tijdens de ontsluitingsfase nog wel gewoon kan traplopen. Hihi. En de placenta kan in bad geboren worden. Eventueel hechten doen wij hier met een 1persoonsmatras op de eetkamertafel die mijn partner naar beneden haalt indien nodig. Dat is snel genoeg gedaan.

3 jaar geleden

Dat moet je echt even bij je verloskundige vragen, sommigen willen echt iets op de juiste hoogte en anderen vinden een bank ook prima. Veel vrouwen leggen ook een matras op de keukentafel als 'bed'! En toucheren enzo kan gewoon in bad in principe, net als de placenta. Maar kan zijn dat je verloskundige of jij dat liever buiten het bad doet.

3 jaar geleden

Ik bén uiteindelijk op de bank beneden bevallen! Het idee was in het ziekenhuis, maar uiteindelijk ging het op het laatst zo snel met de ontsluiting dat ipv iets van 5 cm -wat ik dacht/hoopte- het ineens al 8/9 was en de baby er al bijna was gezien het zo snel ging. Toen moesten we snel beslissen wat we gingen doen; op stel en sprong naar het ziekenhuis of thuis gaan bevallen. Het werd thuis, maar boven in bed mocht niet vanwege de wenteltrap. Toen hebben de verloskundige en de kraamzorg de bank beneden in orde gemaakt, afgeplakt en rugkussens afgehaald ed voor meer ruimte. En ook op de bank kon ze op die manier kijken hoeveel ontsluiting er was. Ze zei het is niet ideaal, een bed is fijner voor hun maar het was echt hartstikke goed te doen! Dus ik zou het even navragen voor de zekerheid bij je eigen verloskundige maar ik denk dat het geen probleem zal zijn!

3 jaar geleden

Reactie op Longstoryshort

Dat moet je echt even bij je verloskundige vragen, sommigen willen echt iet ...
Oh dat wist ik geen eens, dat dat in bad kan. Zou dat denk ik liever hebben, maar misschien denk ik er op dat moment anders over. Ik ga het eens bij mijn verloskundige vragen :)

3 jaar geleden

Als er genoeg ruimte in je woonkamer is dan kun je ook tijdelijk een bed huren bij een hulpmiddelen centrum. Ik vond het erg fijn om de dagen na de bevalling zo nu en dan beneden in bed te kruipen met de kleine.

3 jaar geleden

Het kan op de bank. Maar je kunt ook een bed huren. Gewoon via zo’n zorgwinkel.

3 jaar geleden

Hier ook een badbevalling in de woonkamer. We hadden een matras op de eettafel liggen omdat ze ook perse een bed wilde. Toucheren enalles ging gewoon in bad. Na de bevalling heb ik wel even op tafel gelegen omdat ik wat bleef vloeien. Dat had achteraf gezien ook op de bank gekund.

3 jaar geleden

Verschilt denk ik per kraamzorg en verloskundigepraktijk. Ik wil graag in bad bevallen. Mocht dat lukken, dan (vertelde mijn kraamzorg) dat ze dan kort na de badbevalling de bank klaarmaken om daarna daar bij te komen. Wat ik heb gehoord is dat je meestal maximaal een kwartiertje in bad blijf na de geboorte. Daarna kun je lekker bijkomen op de bank en hoef je niet direct naar boven in bed. Maar ik denk dat je na die eerste uurtjes wel naar bed wil/moet. Ook ivm ergonomische werkhouding voor de kraamzorg enzo. Maar ik vind het wel een fijn idee dat je na de geboorte niet direct de trap naar boven op hoeft :)

3 jaar geleden

Ik ben thuis in bad bevallen zonder bed beneden. Bed totaal niet nodig gehad. Ik was vooral in bad. De ontsluiting heb ik maar 2 keer laten meten (wilde dat niet te veel en vooral niet te vroeg in het proces omdat ik niet teleurgesteld wilde worden of erover obsessen). De ontsluiting is 1x op de bank en 1x in bad gemeten. Placenta is op de baarkruk geboren. Mijn vliezen heb ik niet laten breken, gewoon gewacht tot dit spontaan zou gebeuren. Maar ik denk dat je daar ook geen bed voor nodig hebt. Na de bevalling ben ik op de bank gaan liggen met m’n dochtertje en daar gevoed. Ik hoefde zelf niks qua voorbereiding te doen ze hadden gewoon dingetjes neergelegd uit het kraampakket, bank is helemaal schoon gebleven.

3 jaar geleden

Ik ga beneden in bad en mag op de eettafel een matras leggen ipv een bed 😉

3 jaar geleden

Overleg met je verloskundige. Daarbij.. ontsluiting meten, vliezen breken moet niet. Je geeft daar zelf toestemming voor. De placenta kan ook in bad geboren worden.