28 Reacties
3 weken geleden
Ik ben met 19 weken bevallen van mijn zoontje na een bewuste zwangerschapsafbreking als BAM. Mijn moeder en beste vriendin zijn hierbij geweest. Mijn moeder mocht de navelstreng doorknippen en we hebben Senne alle drie de hele dag bij ons mogen hebben en foto's gemaakt. Nog steeds heel blij dat zij erbij waren🩵
3 weken geleden
Hi! Leuk een topic om ervaringen uit te wisselen. Ik ben ook zoekende. Ik vraag mijn zusje en een goede vriendin om bij de bevalling te zijn, en mijn ouders komen logeren in de kraamweek. Verder vind ik het wel heel spannend hoe het allemaal moet, vooral ook met mijn oudste , bijv school brengen en halen, hoe gaat dat allemaal lukken
3 weken geleden
Leuk topic! Ik ben zwanger van de tweede. De eerste werd onverwacht een keizersnede. De eerste 9 dagen en nachten had ik zo goed als continu mijn moeder of zus in huis. Vanaf dag 10 was ik alleen; ook de nachten. Als ik geen keizersnede had gehad, dan had ik de dagen en nachten sneller alleen kunnen doen. Beste vriendin was bij de bevalling.
Nu is beste vriendin ook zwanger en we zijn vlakbij elkaar uitgerekend. Ik weet nog niet wie ik deze keer bij de bevalling wil hebben. Er zal ook iemand voor mijn zoontje moeten zorgen dan. En ik moet nog gaan nadenken over de eerste tijd na de bevalling, zeker als het weer een keizersnede wordt.
3 weken geleden
Mijn zus was bij de bevalling (geplande inleiding dus ze kon gemakkelijk verlof inplannen op het werk). Ben 5 dagen in het ziekenhuis gebleven. Thuis is mijn mama de eerste dag blijven slapen maar daarna deed ik het zelf. Overdag kwam er wel elke dag iemand van de familie langs, met boodschappen en bereid eten, om te helpen met praktische dingen zoals kolfspullen afwassen, was plooien, bed verschonen,...
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik vragen dat m'n mama langer zou blijven slapen. Ik ben toen zooooooo over m'n grenzen gegaan, het was echt puur overleven en niets genieten. Achteraf veel spijt van, nog steeds.
3 weken geleden
Niet helemaal BAM, want ik doe het met een homostel (regenbooggezin). Mijn moeder was tijdens de bevalling aanwezig en de 1e nacht thuis. De rest van de kraamweek deed ik zelf, maar de kraamzorg had ik volledig. En de vaders kwamen de 1e weken meerdere keren per week langs incl 1 nacht per week die ze overnamen.
3 weken geleden
Bij de eerste bevalling was een goede vriendin, tevens voogd mocht mij wat overkomen. Zij is meegegaan naar het ziekenhuis, heeft me thuis gebracht en is gebleven tot kraamzorg er was.
Vanaf nacht 1 alleen geweest met de kleine, moest er niet aan denken constant iemand in huis te hebben. Overdag wel kraamhulp/kraamvisite . Ondanks flinke fluxus bij de bevalling ging het prima.
Iets meer dan 1,5 jaar later bevallen van de tweede. Bedoeling was dat zij er weer bij zou zijn, maar het werd een stortbevalling van minder dan 2 uur. Omdat ik een plaatsingsindicatie had is de verloskundige met piepende bandjes met me naar het ziekenhuis gereden en is vriendin bij de oudste gebleven. 6 min na aankomst in het ziekenhuis bevallen 🤪.
Vriendin heeft ons samen met m’n oudste opgehaald. Ook deze keer weer vanaf nacht 1 alleen.
3 weken geleden
Misschien interessant voor solo moeders: https://geborenverhalen.nl/. Zij biedt een speciale zwangerschapscursus voor solo moeders oa om je voor te bereiden op de bevalling en kraamtijd
5 dagen geleden
Wat een leuk topic! Ik ben denk ik ook soort van BAM. Mijn ex ging bij me weg toen we een spontane positieve test hadden (en een kinderwens in de toekomst ..🤷🏼♀️). Hij wilde het nog even weg laten halen, maar dat kon ik niet. Dus nu ben ik ongepland bewust alleenstaande moeder?😂
Voor mijn bevalling heb ik gekozen voor een Doula. Dit was ontzettend fijn. We hebben de hele bevalling, in het ziekenhuis want ik was medisch, met zn 2e gedaan. De bevalling was intens, want niks liep zoals gehoopt, maar door de doula die de constante factor was kan ik er heel fijn terugkijken. Zij had ook tijdens de bevalling af en toe contact met mijn moeder voor updates. Ik ben 1 nov bevallen van een jongentje genaamd Mees 🩵😄
Ik had veel bloedverlies dus daardoor amper energie. Mijn moeder is een maand bij mij in huis geweest om te ondersteunen. Voornamelijk alles rondom, zodat ik me lekker kon focussen op de zorg voor Mees. (Dat ze fulltime in huis was, was mentaal soms een uitdaging want moeders kunnen je nu eenmaal op de zenuwen werken 😂, maar ik had haar niet willen missen.)
Al snel lukte het om iig de nachten volledig zelf te doen, eerder deed ze af en toe een luier in de nacht of helpen met sussen als hij niet in slaap wilde vallen. (Hij slaapt naast mij op de kamer in zn ledikantje. Ik heb een 1 slaapkamer woning).
Inmiddels ben ik volledig alleen en komt ze af en toe langs om een beetje te helpen.
Ik heb een fijn netwerk met lieve mensen om me heen (waaronder mn ex schoonmoeder)die de diepvries vol hebben gegooid. Dus boodschappen en koken hoef ik niet. Dit scheelt ook heel veel 🙏🏼
Mees is nu 6w en heeft behoorlijk wat krampjes (natuurlijk vooral 's nachts.. 🤦🏼♀️) dat vind ik wel pittig alleen.
5 dagen geleden
Reactie op ZachteOchtend554157
Ik ben met 19 weken bevallen van mijn zoontje na een bewuste zwangerschapsa ...
Geweldig! Gefeliciteerd met Senne! X
5 dagen geleden
Reactie op SilverMist
Hi! Leuk een topic om ervaringen uit te wisselen. Ik ben ook zoekende. Ik v ...
Snap dat het spannend is, dat vind ik ook hoor. Komen zij ook naar je toe als je weeën krijgt thuis? En heb je een extra logeerkamer voor je ouders?
5 dagen geleden
Reactie op Madelief_86
Leuk topic! Ik ben zwanger van de tweede. De eerste werd onverwacht een kei ...
Wat fijn dat ze er voor je waren! Hoe gingen die nachten? Waar konden zij jou bijvoorbeeld bij helpen en riep je ze dan om de drie uur? Lijkt mij ook spannend met een ks omdat ik het idee heb dat ik dan niet zelf mijn bed uit kan om mijn kindje te pakken bijv. Hoe heb jij dat gedaan?
5 dagen geleden
Reactie op nikkie93
Mijn moeder was bij de bevalling en sliep hier ook tijdens de kraamweek. He ...
Wat fijn! Heeft ze jou ook in de nachten moeten helpen en hoe ging dat?
5 dagen geleden
Reactie op AnnieD
Mijn zus was bij de bevalling (geplande inleiding dus ze kon gemakkelijk ve ...
Awh scheelt wel denk ik de eerste 5 dagen nog in het ziekenhuis, daar is dan ook weer hulp! Al ben je natuurlijk het liefst thuis.. en fijn dat je familie heeft geholpen met eten en praktische dingen enz. Wat had je moeder meer kunnen doen tijdens het blijven slapen? Ik kan me daar zo lastig een beeld bij vormen maar hoor het graag zodat ik dit met mijn moeder kan bespreken
5 dagen geleden
Reactie op LittleStar16
Niet helemaal BAM, want ik doe het met een homostel (regenbooggezin). Mijn ...
Wat leuk! Loopt het goed met de papa’s? Hoe lukte het je om de nachten zo snel al zelf te doen? Knap hoor! Hoor graag je tips
5 dagen geleden
Reactie op MBB85
Bij de eerste bevalling was een goede vriendin, tevens voogd mocht mij wat ...
Jemig, die stort bevalling! Knap gedaan dan joh.. en betreft de nachten, ik heb ook het liefst niet te lang mensen in huis want ik ben gewend om lekker alleen te zijn inmiddels. Ik wil het graag zsm alleen doen met m’n kleintje. Wat zijn jouw gouden tips?
5 dagen geleden
Reactie op TanteKipjes
Misschien interessant voor solo moeders: https://geborenverhalen.nl/. Zij b ...
Goeie tip, dank je wel! 🩷
5 dagen geleden
Reactie op Rozenblaadjes123
Wat een leuk topic! Ik ben denk ik ook soort van BAM. Mijn ex ging bij me w ...
Dank voor je uitgebreide reactie! Gefeliciteerd met Mees. Een Doula leek me fijn maar vind ik zo duur, dus mijn moeder is bij de bevalling en m’n zussen / vader staan paraat indien ik daar iets van nodig heb haha.
Hoe deden jullie dat in de nacht, riep je je moeder dan als er iets nodig was of lag ze bij je op de kamer?
5 dagen geleden
Reactie op Mamawendy2025
Dank voor je uitgebreide reactie! Gefeliciteerd met Mees. Een Doula leek me ...
Dankjewel!😄🙏🏼🩵 Ontzettend blij met de kleine man 🥰
Ik vond doula dus ook vrij duur, maar mijn doula was in opleiding dus ik betaalde €500. En wat dat extra inhoud is dat ik feedback formulieren moest invullen. Dat is ook de moeite om naar te kijken (ik kan, mocht iemand interesse hebben, via mijn doula informeren naar doula's opzoek naar stageplekken in NL. De mijne zoekt er ook nog 1 (omgeving Nijmegen).
Mijn moeder vond bijvoorbeeld bij de bevalling zijn maar niks dus toen ik zei dat het niet hoefde was ze helemaal blij haha. Ze is er geweest tot aan het breken van de vliezen en toen heeft mijn doula het van haar overgenomen.
Ik woon heel klein dus mijn slaapkamer grenst aan mn woonkamer. Mijn moeder heeft daar een campingbedje neergezet.
Dus als ik iets nodig had kon ik het gewoon vragen vanuit bed óf hoorde ze wel dat Mees zich melden 🤣
Side note: ik heb 4dgn met Mees op de neonatologie gelegen na de bevalling omdat hij moeite had met zijn bloedsuikerspiegel. Hierdoor heb ik in het ziekenhuis al veel geleerd over borstvoeding en verschonen/badderen van de baby. Eenmaal thuis had ik als alleenstaande (met extra indicatie veel bloedverlies) nog recht op 2 dagen extra kraamzorg wat heel fijn was! Moeite waard om te checken of je hier recht op hebt tzt. Mijn verloskunde moest hiervoor een formulier tekenen bij de kraamhulp toen ze langskwamen.
5 dagen geleden
Reactie op Mamawendy2025
Dank voor je uitgebreide reactie! Gefeliciteerd met Mees. Een Doula leek me ...
Wanneer ben je uitgerekend?🌸 Op basis van je foto gok ik een meisje?😄
Spannend! 😄🙏🏼 Ik heb dan wel niet heel veel ervaring want eerste kindje, maar mocht je vragen hebben mag je altijd een prive berichtje sturen! 😄