31 Reacties

4 jaar geleden

Bij mij was de overweging of het “veilig” genoeg was om thuis te bevallen. Waar wij wonen kan het soms nog wel even duren voor er een ambulance is en dat vond ik geen fijn idee voor het geval dat nodig zou zijn. Wij hadden een hele fijne kraam suite en voor ons voelde dat ontzettend fijn 😊

4 jaar geleden

Voor mij voelde het veiliger in het ziekenhuis (in het kraamhotel). Mocht er wat mis gaan is daar alles bij de hand en hoeven we sowieso niet te verplaatsen tijdens de bevalling mocht dat nodig zijn. Op basis van die twee dingen heb ik bij mijn zoontje de keuze gemaakt en daar sta ik nu nog steeds achter en ga ik nu dus weer doen. Ik wilde overigens ook graag in bad tijdens de bevalling en het bad in het ziekenhuis is daar wat beter op gemaakt dan ons bad hier thuis. Het thuis zijn direct na de bevalling lijkt me overigens heerlijk wel, maar weegt voor mij niet op tegen de voordelen van het kraamhotel. Ps. Bij mijn zoontje had ik anders ivm niet vorderende ontsluiting na heel wat uurtjes op 8 cm alsnog nog met de auto naar het ziekenhuis gemoeten. Dat lijkt me echt verschrikkelijk 😊

4 jaar geleden

Ik ben in het buitenland bevallen, waar ik verplicht naar het ziekenhuis moest. Ik vond de bevalling echt alles meevallen, het enige nadeel vond ik op dat moment dat het in het ziekenhuis was. De blauwe lampen op me gericht, een keihard bed, 3 verloskundigen om me heen te praten. Ik zou écht heel graag de volgende keer thuis willen bevallen. Lijkt me echt heerlijk om in je eigen, veilige omgeving te zijn.

4 jaar geleden

Wij hebben gekozen voor een thuisbevalling. En dat bleek een prima keuze 🙂 beide keren. Geen verplaatsingen met weeën, eigen bed, eigen douche, eigen omgeving.

4 jaar geleden

Wij hebben daar rustig over nagedacht, maar de complicaties die bij een bevalling kunnen ontstaan, heeft ons doen besluiten om in het ziekenhuis te gaan bevallen. Als je in een kraamhotel bevalt, doet je eigen verloskundige overigens de bevalling. Daarnaast ben ik ook blij om al het bloed en eventuele ontlasting niet in m'n eigen bed te hebben. Ik weet dat je bed goed beschermd wordt, maar toch. Ik ben nu medisch geworden, dus moet in het ziekenhuis bevallen. Wil ik uiteindelijk toch pijnstilling, dan is dat ook in de buurt. Dus ja, zo. Succes met je beslissing

4 jaar geleden

Ik ben voor thuis gegaan inmiddels 5x vond het echt heerlijk lekker m’n eigen plekje ontspannen sfeer 🥰 Ik heb met de vk besproken hoe het in z’n werk gaat mochten er complicaties optreden en dat gesprek stelde mij erg gerust. Nou moet ik wel zeggen dat ik echt een stel vk heb die ik voor 100% vertrouw. Ik hoop deze x weer thuis te mogen bevallen 🥰

4 jaar geleden

Een jaar geleden ben ik van mijn eerste kindje thuis bevallen. Het was heerlijk! Kon doen en laten wat ik wilde, gaan en staan waar en wanneer ik wilde. Heerlijk de hele dag onder mijn eigen douche en in mijn eigen bed de weeën opgevangen. Bij een 2e ga ik dit zeker weer doen! Je hoort vaak mensen die de ‘troep’ niet willen thuis, maar daar zie je als kraamvrouw echt helemaal niets van. Onder je ligt een matje en iets om je matras te beschermen, dat is allemaal allang weg en opgeruimd in zakken voordat jij je bed uit komt. Je gaat onder de douche, je komt terug en je ligt in een schoon bed en een opgeruimde kamer, zonder troep! Zou het echt niet anders willen.

4 jaar geleden

Ik denk dat het allereerst goed is om na te gaan hoe snel jij in een ziekenhuis bent mocht er wat mis gaan. Daarnaast of je pijnstilling wil en hoe je band met je verloskundige is. Misschien ook even goed om dit filmpje te bekijken https://youtu.be/8TFOJoKSJjo

4 jaar geleden

Een jaar geleden ben ik van mijn eerste kindje thuis bevallen. Het was heer ...
Ik heb het net zo ervaren inderdaad. Ik kan het geen rommel noemen. 🤷🏼‍♀️ Heb er niks van gezien. Super relaxed. In je eigen omgeving bevallen en lekker met je verse kindje in je schone bed duiken 😍

4 jaar geleden

Ik heb precies dezelfde ervaring. Fijn thuis gebleven! Had ook mega veel vertrouwen in mijn vk. Ga het volgende keer zeker weer doen als het kan.

4 jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Ik heb het net zo ervaren inderdaad. Ik kan het geen rommel noemen. 🤷🏼‍♀️ ...
Nee, precies! Snap ook niet dat dat bij sommige mensen een reden is om niet thuis te bevallen, vanwege de ‘rommel’. Ik heb werkelijk geen bloed of viezigheid gezien. Geen vuilniszakken en geen vies beddengoed. Alles was gelijk opgeruimd. Ook het niet na een uur of 3 dat je bevallen bent de auto in naar huis, lijkt me vreselijk.

4 jaar geleden

Reactie op AnneM11

Ik denk dat het allereerst goed is om na te gaan hoe snel jij in een zieken ...
Bedankt voor de tip. Verder lees ik even mee met alle reacties. Wij zijn er nog niet uit, waar te bevallen. Wij hebben namelijk onze slaapkamer op zolder en het bed dient toch wel op de 1e te staan op dezelfde etage met stromend water. Ziekenhuis lijkt me veel minder huiselijk, maar als je hoort dat meer dan de helft voor hun 1e kindje in het zh bevalt. Mmhh lastige nog, gelukkig hebben we nog even.

4 jaar geleden

Ik ben thuis bevallen (eerste kindje) deze beslissing heb ik genomen omdat ik stress krijg in ziekenhuizen. En dat wou ik vermijden tijdens mijn bevalling. Ook is er een ziekenhuis op 10 min rijden en verliep mijn zwangerschap zonder problemen. Dit is me zeer goed bevallen, letterlijk en figuurlijk. Ik heb alles op eigen tempo kunnen doen in een kinderbad dat ik thuis heb opgezet. Eigen muziek, eigen spullen, eigen omgeving, bed en douche. Zo blij dat ik geen rit van en naar het ziekenhuis heb moeten doorstaan. Ik vond het vooral aangenaam dat alles op mijn tempo was en dat ik 1 contactpersoon had die zich op mij concentreerde en mijn lichaam volgde, geen verschillende mensen of vreemde omgeving. Zou zeker opnieuw een thuisbevalling willen.

4 jaar geleden

Reactie op Jjjjjj

Ik ben thuis bevallen (eerste kindje) deze beslissing heb ik genomen omdat ...
Ah en aan pijnstilling heb ik zelf niet gedacht, misschien omdat het ook niet echt een optie was

4 jaar geleden

Precies dit waarom ik ook voor thuis bevallen kies! Zo fijn om te lezen dat er toch nog vrouwen thuis willen bevallen. Ik krijg zefa commentaar op dat ik thuis wil bevallen 😒. Dat het gevaarlijk is en je niet zomaar in het ziekenhuis bent. Ik kan het dan nooit laten om te zeggen dat het net zo veilig is en ik binnen 15 min in het ziekenhuis ben. Hier in mijn omgeving bevalt niemand meer thuis….

4 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Precies dit waarom ik ook voor thuis bevallen kies! Zo fijn om te lezen dat ...
Kreeg ook echt een bak commentaar over me heen bij m’n eerste , wat ik wel niet dacht 😒 Pfff lekker doen wat goed voelt 💪🏻

4 jaar geleden

Het is eigenlijk helemaal niet zo veilig thuis als in het ziekenhuis. Er is juist vastgesteld dat het risico op slechte afloop groter is. Het probleem is dat dat niet te maken heeft met de locatie zelf maar met wie je bevalling begeleid - een bevalling die een verloskundige begeleidt maar waar iets bij mis gaat heeft meer kans op 'slechte' afloop dan een bevalling onder dezelfde omstandigheden onder begeleiding van een gynaecoloog. Maar je kunt helaas daarin niet kiezen, je bent medisch of niet. (zie bijvoorbeeld dit artikel: https://nos.nl/artikel/195684-babysterfte-door-slechte-overdracht ) Met dat in het achterhoofd, en het feit dat je ook je VK niet kiest maar krijgt wie er dienst heeft, en onze VK wat meer medewerkers heeft met heel weinig ervaring vind ik het zelf thuis niet zo'n prettig idee. Dan toch liever in het ziekenhuis met eventueel medisch ingrijpen om de hoek als het nodig blijkt. Daar moet natuurlijk wel bij gezegd worden dat het gaat om kleine risico's, en dat bevallingen vlotter verlopen wanneer je je ontspannen voelt. Dus voor die groep die zich echt ongemakkelijk voelt in een ziekenhuisomgeving en daar niet kan ontspanning is het toch best logisch om voor een thuisbevalling te kiezen.

4 jaar geleden

Reactie op AnneM11

Ik denk dat het allereerst goed is om na te gaan hoe snel jij in een zieken ...
Eerste wilde ik thuis uiteindelijk naar t ziekenhuis ze was sterrenkijker en de weeën stopte! Ons 2e kindje is thuis geboren in een bevalbad, heerlijk ontspannen en daarna fijn meteen samen het bed in Ons 3e kindje ben ik bij ingeleid in het geboortecentrum, was uiteindelijk ook prima al had ik gewoon liever thuis bevallen in de eigen omgeving...

4 jaar geleden

2x thuis bevallen en alles is perfect verlopen. Geen spijt van gehad. Heerlijk in je eigen omgeving en je hoeft niet naderhand met je beurse poes over de keitjes naar huis 🤣

4 jaar geleden

Ik ben bij onze 1e ongepland thuis bevallen. Wij vonden het ook een eng idee, maar de bevalling was zover op weg, dat het ziekenhuis niet meer haalbaar zou zijn. Voor ons was het een mooie ervaring en om de rommel hoef je het niet te laten. Je weet alleen zeker bij een 1e niet wat je lijf gaat doen. In ons geval zat ik al op de 10cm thuis, dus dan heb je al een aantal problemen (pijnstilling, weeënopwekkers) getackeld.