28 Reacties
4 jaar geleden
Reactie op Ber22
Ik had geen last van bijwerkingen bij primparan, maar het deed ook niks teg ...
Gelijkaardige ervaring met primperan. Ik heb de siroop en pilletjes geprobeerd zonder resultaat. Toen heeft de gynaecoloog Navalit voorgeschreven. Dat was echt een wereld van verschil. Wordt wel enkel voorgeschreven in België denk ik...
4 jaar geleden
Ik had dat ook! Vooral de eerste 5 dagen. Maar de bijwerkingen werden steeds minder gelukkig, het enige wat ik echt rot vond was dat je met primperan na 5 dagen gebruik steeds 5 dagen moet stoppen dus dan was ik net wat aangesterkt en was ik weer terug bij af. Vanaf 12 weken kreeg ik Zofran, ik weet niet hoe ver je bent maar dat zou je ook nog kunnen vragen?
4 jaar geleden
Reactie op Ber22
Kijk even op de website van zegh. Die 5 dagen geldt voor mensen die misseli ...
Nee, geldt helaas ook bij zwangerschap. Mijn gynaecoloog heeft het ook op dezelfde manier voorgeschreven: 5 dagen gebruiken, 5 dagen stoppen, dan weer gebruiken. Ze zei dat er te veel mensen waren die na langer gebruik spasmes kregen, en dat dit daarom besloten is.
Bedankt voor de reacties! Ik lees bij Zofran eigenlijk dezelfde bijwerkingen als Primperan, dus daar ben ik nogal huiverig voor. Morgen ben ik 12 weken, dus wat dat betreft zou het wel kunnen.
4 jaar geleden
Ik heb ze een week geslikt, kreeg stuiptrekkingen ervan en moest direct stoppen, daarna overgezet op Zofran/Ondansetron. Dit werkt super!
4 jaar geleden
Ik heb enesafene pilletjes en zetpillen gehad, hielp niet. Toen primperan zetpillen, daar werd ik helemaal naar van. Toen zofran voorgeschreven maar heb ik uiteindelijk niet gebruikt ivm de evt bijwerkingen. Uiteindelijk ben ik de emesafene pillen weer gaan gebruiken met omeprazol. Omeprazol is eigenlijk tegen maagzuur. Daar had ik geen last van, ik moest alleen veel overgeven en was erg misselijk. Maar een gynaecoloog vertelde dat omeprazol ook kan helpen tegen de misselijkheid ondanks dat je geen last hebt van maagzuur. Bij mij hielp deze combi. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het ook kwam dat ik verder in mijn zwangerschap was en de hormonen wat gingen settelen. Zo tussen de 14 wk - 20 wk. Succes, misschien helpt omeprazol bij jou ook.
4 jaar geleden
Reactie op Ber22
Kijk even op de website van zegh. Die 5 dagen geldt voor mensen die misseli ...
Op farmacotherapeutisch kompas staat het wel zo vermeld (ook specifiek bij zwangerschap) dus ik zou zelf vooral opvolgen wat je arts voorschrijft! Ik gebruik het inmiddels niet meer en dit is mijn laatste zwangerschap maar kan me niet voorstellen dat het risico op neurologische bijwerkingen anders is als je zwanger bent vergeleken met als je bijv chemo krijgt of geopereerd moet worden.
4 jaar geleden
Reactie op Mijnnaamis
Ik heb enesafene pilletjes en zetpillen gehad, hielp niet. Toen primperan z ...
Dank je wel, dit ga ik ook proberen! Toen ik de Primperan kreeg, vertelde ik aan de arts dat ik ook zoveel last had van mijn maag. Niet per se maagzuur, maar wel dat alles heel zwaar op mijn maag lag en dat ik van alle kleine beetjes eten gelijk vol zat. De arts zei dat ik niet ineens een maagafwijking had, dus dat we daar niets aan hoefden te doen. Maar die omeprazol ga ik eens proberen, die heb ik toevallig nog wel in huis. Dank je wel!
4 jaar geleden
Alleen emesafene deed niks, alleen primperan ook niet. Uiteindelijk maanden achter elkaar 3x daags emesafene en 3 x daags primperan zetpil gehad en deed goed zijn werk. Nadeel, dood en doodmoe moe. Nu weer zwanger en toevallig net gestart met emesafene maar zo zwaar ziek dat ik alweer aan de primperan moet en dit keer nog sneller dan vorige zwangerschap. Beide HG zwangerschappen. Doorbikkelen! Zet 'm op
4 jaar geleden
Ik heb ook veek bijwerkingen ervaren door primperan, enorm moe en futloos maar ik kreeg ook echt hele negatieve gedachten ervan. Soms dacht ik dat ik gewoon depressief aan t worden was. Ik ben het wel blijven gebruiken omdat het mij wel hielp met de misselijkheid en vooral het overgeven. Ik gebruik het nu in combinatie met emesafene waardoor ik primperan niet meer 3x per dag hoef te pakken, daardoor ook geen last meer van de bijwerkingen. Ik ben wel nog steeds heel misselijk maar het overgeven is gestopt. Ik ben bijna 21 weken en denk dat ik tot het eind misselijkheid ga hebben. Heel naar en echt een tegenvaller.
4 jaar geleden
Bij mij werkte zofran het beste (ondansetron) laat je niet bang maken over evt bijwerkingen. Die kansen zijn zo minimaal. Ik had een HG zwangerschap en het heeft echt mijn zwangerschap gered. Anders weet ik namelijk niet of ik de zwangerschap door had kunnen zetten. Ik heb 3 weken in het ziekenhuis gelegen ivm ondervoeding.
Met de zofran hoefde ik in iedergeval niet meer te spugen en de misselijkheid werdt na een week of 5 ook minder toen. Inmiddels ben ik 8 weken moeder van een heel gezond en tevreden meisje 🥰
4 jaar geleden
Reactie op Mana1991
Ik heb ook veek bijwerkingen ervaren door primperan, enorm moe en futloos m ...
Precies dit had ik ook! Echt afschuwelijk, ik voelde me zo ontzettend somber. Toen ik ermee stopte was het ook gelijk weg, en sindsdien wil ik ze ook absoluut niet meer gebruiken, ook niet eentje per dag.
Gefeliciteerd met je dochtertje, @AS!
Het houdt me wel tegen om Zofran te gebruiken. Misschien zijn de kansen minimaal dat je bijwerkingen krijgt, maar bij Primperan zijn ze denk ik ook niet groot en daar had ik er ook gelijk superveel last van. De emesafene gebruik ik wel nog, want daar heb ik helemaal geen last van.
Vandaag ben ik naar de osteopaat geweest, er zat van alles helemaal vast bij mij en ook bij de maag en de milt zat het niet goed. Hij heeft het allemaal losgemaakt in de hoop dat de misselijkheid wat minder gaat worden. Ik hoop het echt!
3 jaar geleden
Ik zit nu ruim een maand aan de primperan, maar eigenlijk wil ik er nu liever van af omdat ik zo moe ben dat ik letterlijk gewoon overal in slaap kan vallen. Ben alleen bang dat de misselijkheid dan meteen weer terugkomt. Iemand ervaring met afbouwen? Zo ja hoe deed je dat en kwam de missijkheid daarna weer terug?
3 jaar geleden
Geen ervaring met afbouwen primparan, ik ben ermee gestopt toen ik met ondansetron begon. Wel was ik ook heel moe, maar denk dat dit meer door de hg zwangerschap kwam dan door de medicatie. De ondansetron heb ik heel langzaam afgebouwd, vond het doodeng. Steeds een tabletje minder op het moment van de dag dat je het minste last hebt en dan afwachten of het goed gaat. Zo niet gewoon weer één meer.
Je kunt ook je arts of apotheker om hulp vragen.
Sterkte!
3 jaar geleden
Reactie op Mama852
Ik zit nu ruim een maand aan de primperan, maar eigenlijk wil ik er nu liev ...
Moet jij bij primperan niet na 5 dagen ook steeds 5 dagen stoppen om neurologische bijwerkingen te voorkomen? Ik moest dat wel dus dan hoef je eigenlijk niet af te bouwen. Ik ben vervolgens overgegaan op Zofran