44 Reacties

5 jaar geleden

Dat is raar.. dat je beneden moet bevallen is logisch.. maar dat je perse naar het ziekenhuis moet dat slaat nergens op.. dat kan ze je toch niet verplichten? (Mits je beneden kan bevallen)

5 jaar geleden

Ik weet niet of het veranderd is met een aantal jaar geleden, maar ik was ook boven de 100 kilo, en ze zeiden mij alleen dat je dan niet boven mocht bevallen ivm traplopen Dus er dan een bed in de kamer moest komen *ik was zo ie zo medisch, dus ging naar t ziekenhuis

5 jaar geleden

Ik weet niet dat als je boven de 100 kg weegt in het ziekenhuis moet bevallen maar je moet wel in het ziekenhuis bevallen als je boven een bepaald bmi zit. Welke bmi weet ik zo niet. Het 'voordeel' is wel dat het vergoed wordt door je verzekering omdat je dan medisch wordt.

5 jaar geleden

Wees blij dat ze goed op je passen. Ik snap dat t akelig is als je graag thuis wilde bevallen maar als je veel bloed verliest wil je zo snel mogelijk dat bloed er weer bij. Nu je medisch bent hebben ze straks gewoon 2 zakken voor je klaar liggen! Dit is mij ook vertelt. Je wilt echt niet net bevallen al bloedend in een ziekenauto.. de kans dat je dan te laat bent is ook nog eens groter..

5 jaar geleden

Dit klopt inderdaad, kreeg ik ook te horen toen ik zwanger was. Als je thuis wil bevallen en je moet naar het ziekenhuis als er iets mis is dan zal de brandweer opgeroepen worden om je via het raam naar buiten te halen. Ik wilde ook graag thuis bevallen maar na een kijk avond in het ziekenhuis was ik om en ben uiteindelijk medisch bevallen. Was uiteindelijk ook nog onder de 100 kilo gebleven

5 jaar geleden

Nog nooit gehoord! Ik weeg zelf boven de 100, maar ik ben ook lang dus mijn BMI is net boven de 30. Hierdoor viel ik wel in een bepaald zorgpad, waarbij ik een suikertest moest doen en 2 extra groeiechos kreeg maar over verplicht in het ziekenhuis bevallen is nooit gesproken.. Ik mag (als alles goed blijft gaan) thuis, boven!, in een bevalbad bevallen 😊

5 jaar geleden

Ik ben nu ook boven de 100 kg. Mijn vk zegt dat ze het verhaal eerder hebben gehoord maar bij ons niet zo het geval is. Het is alleen als je 130 of 140 weegt dat ze je dan niet meer tillen. En over dat bloedverlies.. bij mijn eerste weinig last van gehad.. Maar dat verschilt misschien per bevalling.

5 jaar geleden

Nog nooit van gehoord! Ben zelf ook boven de 100 nu in zwangerschap maar hier hebben ze nog nooit iets over gezegd!

5 jaar geleden

Ik woog 98 kg begin van me zwangerschap en werd mij idd ook verteld dat ivm met te hoog bmi ik in het ziekenhuis moet bevallen. Ik heb er geen erg in, als dat het beste en veiligste is doe ik dat. :)

5 jaar geleden

Het zal mogelijk eerder met de hoogte van je bmi te maken hebben dan het gewicht zelf.

5 jaar geleden

Reactie op Maya61

Het zal mogelijk eerder met de hoogte van je bmi te maken hebben dan het ge ...
Idd. Als je 160 bent en 100 kilo is dat anders dan wanneer je 180 bent en 100 kilo..

5 jaar geleden

Reactie op Maya61

Het zal mogelijk eerder met de hoogte van je bmi te maken hebben dan het ge ...
Ja heb idd gelezen boven een bmi van 35 dat het dan wel moet.

5 jaar geleden

Ik heb van de week de 100 kilo aangetikt bij de verloskundige, maar ik heb nog steeds de keuze voor een thuis of ziekenhuisbevalling 🤷‍♀️ Ik heb ook geen suikertest gehad of extra echo's en dergelijke. Ik denk dat het zoals eerder genoemd wellicht ook aan je BMI ligt.. Ik ben 180 lang, mijn BMI was voor mijn zwangerschap rond de 27. Maar als er risico's zouden zijn waardoor ik niet thuis zou kunnen bevallen, dan zou ik direct voor het ziekenhuis kiezen ☺ succes!

5 jaar geleden

Als je BMI boven de 35 is moet je inderdaad in het ziekenhuis bevallen. Hier ook gehad

5 jaar geleden

Bij mij is gezegd boven de 100kg ik beneden moet bevallen ivm rug van ambulance personeel/brandweer moet komen bij calamiteiten om uit huis te tillen. Verder niets gehoord over andere risico's. Mijn BMI voor zwangerschap was 31, geen zwangerschapsdiabetes en vooralsnog 7.5kg aangekomen, nu precies 100kg. Dus misschien dat er meer factoren meespelen dan alleen gewicht of je dan alsnog naar het ziekenhuis moet van je vk. En ook waar zij zich misschien nog oké bij voelt (weet niet waar de grens ligt en welke factoren meespelen). Ik heb sowieso voorkeur voor poliklinisch, maar inderdaad kan de vraag volgende week wel stellen wanneer is je gewicht medisch...

5 jaar geleden

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!! Ik heb idd gelezen over het BMI en die van mij is idd te hoog. Helaas. Ik ben zelf bij vorig kind bevallen in ziekenhuis, en heb je nare ervaringen aan over gehouden. Anyway, natuurlijk wil ik het beste voor mijn kindje. Dus als dat betekent dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, dan is dat zo. Nogmaals bedankt allen!!

5 jaar geleden

Bij de intake vorige keer is direct aangegeven dat ik ivm met mijn gewicht als risico wordt gezien en in het ziekenhuis moet bevallen. Dit wilde ik sowieso al, dus voor mij geen probleem. Gewicht is 125 kg. Denk dat t trouwens eerder gebaseerd is op bmi dan op gewicht.

5 jaar geleden

Mijn zus mocht thuis bevallen indien zeal vanaf 35weken beneden op een in hoogte verstelbaar bed sliep. Ik zelf wou graag zh dus vond het juist fijn dat mijn overgewicht daarvoor een reden was.

5 jaar geleden

Bij een te hoog BMI moet je inderdaad medisch bevallen. Een vriendin van mij ook. Baalt enorm en is er boos om, maar ik vind het idee alleen maar fijn dat ze met je mee denken. Wat als het thuis niet goed gaat..

5 jaar geleden

Ik was met 36 weken 101 kg. Ze hebben gezegd dat ik inderdaad alleen begane grond of iets waar een lift was mocht bevallen. Ik woon 4 hoog met een lift en mocht gewoon thuis bevallen. Dat ik uiteindelijk op het laatste moment toch naar het ziekenhuis moest, is een ander verhaal ... 😉