12 Reacties

4 jaar geleden

Ja ik ook! Ik heb er 1 van 5 bij 5. Geen last van. Wel onder controle bij de gynaecoloog. Maar de cyste gaat waarschijnlijk weg in de loop van de zwangerschap. Ik ben nu 17 weken.

4 jaar geleden

Reactie op Caroline1905

Ja ik ook! Ik heb er 1 van 5 bij 5. Geen last van. Wel onder controle bij d ...
aha oke. Ga je daarnaast ook naar de verloskundige of ben je alleen onder behandeling bij de gyn?

4 jaar geleden

Bij mij zagen ze op de eerste echo ook een cyste (8 weken), de daaropvolgende echo was ie niet gegroeid en de rest van de zwangerschap was ie verdwenen. Dus ik zou even je volgende echo(s) afwachten.

4 jaar geleden

Ja heb ik ook gehad deze zwangerschap. Groeide in het begin wel maar nam later af en nu is hij weg. Ik was bij verloskundige en die hield het in de gaten tijdens gewone echo momenten (5 weken gespot, 8 weken gegroeid, 12 weken nog iets gegroeid en 20 weken zo goed als weg)

4 jaar geleden

Reactie op Merell92

aha oke. Ga je daarnaast ook naar de verloskundige of ben je alleen onder b ...
Ik ben ook gewoon bij de verloskundige. Over 2 maanden weer terug naar gynaecoloog. Als de cyste er nog zit dan moet deze na de bevalling verwijderd worden. Maar grote kans dat deze vanzelf verdwijnt. Ben benieuwd.

4 jaar geleden

Ik kwam voor een vruchtbaarheidsbehandeling (vanwege PCOS) bij de gynaecoloog toen ze erachter kwamen dat ik ook een grote cyste in m'n baarmoeder had zitten. Ik zou toen eigenlijk een ingreep krijgen om die cyste te verwijderen, daarna zou ik pas zwanger mogen worden. Wat we op dat moment niet wisten was dat er al een bevruchte eicel, in mijn eileider zat (zelfs te pril om met bloedonderzoek aan te tonen, want die sloeg negatief uit). Enkele weken later (nog voor ik de ingreep had gehad) kreeg ik zwangerschapssymptomen. Ik bleek toen inderdaad zwanger, maar die grote cyste zat er ook nog. Ik kreeg toen duidelijke uitleg dat dit geen ideale conditie van mijn baarmoeder was, maar het zou ook niet per definitie fout gaan. Ik ben toen elke week op controle geweest bij de gynaecoloog (tot 12 weken). Wat we eigenlijk zagen is dat de cyste zich verplaatste van ín mijn baarmoeder, naar de baarmoederwand. En daar is het sindsdien blijven zitten. Nu inmiddels 21 weken zwanger, en niet meer onder controle bij de gynaecoloog, maar gewoon bij de verloskundige. Cyste zit er nog steeds, maar veroorzaakt geen problemen!

4 jaar geleden

Reactie op Aatje21

Bij mij zagen ze op de eerste echo ook een cyste (8 weken), de daaropvolgen ...
Bij mij precies hetzelfde!

4 jaar geleden

Bij mij is een cyste van 12 cm gevonden met 6 weken zwanger omdat ik veel pijn had. Ik dacht buitenbaarmoederlijke zwangerschap maar bleek cyste te zijn die m’n eierstok 4 keer zo groot maakte. Na kijkoperatie hebben ze besloten hem te laten zitten in de hoop dat hij vanzelf krimpt. Ben nu onder controle bij in het ziekenhuis. Met 9 weken bleek hij inderdaad nog maar 9 cm te zijn. Volgende week 12 weken echo, hopelijk is hij weer iets gekrompen. Tot nu toe geen pijn meer gehad. Als hij blijft moet hij mogelijk na zwangerschap worden weggehaald.

4 jaar geleden

Ik had al jaren lang cyste zitten bij mijn eierstok. Nu mijn 1e zwangerschap en de eerste klachten waren net na de 12w echo. Op een avond uit het niets ineens veel pijn, overgeven etc. Ik ben geen mieperd en dacht met beetje slapen gaat dit wel wel weg. Maar nee de pijn werd alleen maar erger en uiteindelijk s'nachts de verloskundige gebeld omdat we geen idee hadden wat het kon zijn. Uiteindelijk heeft zij ons doorgestuurd naar het ziekenhuis en na onderzoeken (en gemeld dat ik cystes had) de 1e keer geopereerd en hebben ze de cyste soort van vastgelegd onder mij baarmoeder (aangezien deze toch zou gaan groeien, kon deze daarna geen kant meer op. En na mijn zwangerschap zouden ze de cyste helemaal verwijderen). Dit was ook een kijkoperatie. Helaas gebeurde 3 w later hetzelfde weer die verschrikkelijke pijn , weer naar het ziekenhuis en uiteindelijk weer een operatie. Deze keer hebben ze de cyste verwijderd met instemming van ons uiteraard aangezien ik toen wel weer verder was in de zwangerschap. Gelukkig sindsdien (nu 33 w zwanger) nergens meer last van (behalve lelijke littekens die met de buik mee groeien) maar ben me rotgeschrokken. Je verwacht het niet en zeker niet een tweede keer. Laten ze het maar goed in de gaten houden en bij (gekke) pijn meteen actie ondernemen en navraag doen.

4 jaar geleden

Niet om je bang te maken trouwens maar wel een hele goede om goed in de gaten te houden en luister daarin naar je lichaam!

4 jaar geleden

Ik heb altijd cystes gehad, die weggingen met me menstruatie en erna weer terug kwamen. In mijn zwangerschap nooit last van gehad gelukkig.

4 jaar geleden

Bij 6 weken is bij mij een cyste gesprongen, was blijkbaar ongeveer 4cm. Had ‘s nachts ineens heel erg pijn, ben naar de eerste hulp gegaan en daar bleek dat dat het was geweest. Kon verder geen kwaad maar zou wel twee weken duren voordat de pijn in m’n linker onderbuik weg zijn, lichaam ruimt dat vanzelf op (het vocht uit de cyste). Ze zeiden dat door de zwangerschapshormonen cystes wat sneller zouden kunnen groeien. Zou het bij je echo’s gewoon steeds even laten checken. Die van mij zat op m’n eierstok. Verder de hele zwangerschap geen last meer van gehad