29 Reacties
4 jaar geleden
Volgens mij zijn het allemaal niet wetenschappelijke bewezen dingen maar proberen kan nooit kwaad. Die thee is frambozenblad thee of vrouwenmantel thee . Ik gebruik zelf al twee weken de frambozenblad thee. Hopelijk kan je er wat mee ☺️
4 jaar geleden
Dadels zijn wel wetenschappelijk bewezen en kunnen de latente fase van de bevalling veel (uren) korter maken. Je eet dan 5 dadels vanaf week 36.
Frambozenthee zou ook gunstig werken maar daar spreken de onderzoeken elkaar tegen, dus veel minder bewijskracht.
‘Verlosmoeder’ heeft er een fijne video over op YouTube!
4 jaar geleden
Toevallig is dit vorige week bij de zwangerschapsyoga besproken. Met de thee bedoelen ze denk ik wat NoelleAnne ook zegt.
Dadels eten zou de bevallig kunnen opwekken maar bewijs is net zo groot als van een aantal andere bakerpraatjes.
De olie die ze bedoelen daar kun je pure amandelolie voor gebruiken. Ze bedoelen denk ik de perineum-massage die je met die olie kunt doen, die je ongeveer vanaf week 34 kunt doen om de kans op uitscheuren te verminderen. Ook zou dat herstel van dat gebied na de bevalling bevorderen.
4 jaar geleden
Vrouwenmantel thee niet al te vroeg mee beginnen, deze zorgt voor contracties vd baarmoeder. Je kan deze beter na de bevalling gebruiken wanneer je baarmoeder weer moet slinken.
Dadels had ik nog niet gehoord.
Smeren van onder heb ik beiden zwangerschappen dagelijks gedaan en beiden zwangerschappen zonder knippen en zonder scheuren overleefd, dus daar zweer ik deze keer oom weer bij 😅
Ik gebruik de perineum olie van weleda.
4 jaar geleden
Dit heb ik ook allemaal gedaan maar heeft niet geholpen. Bevalling van 22 uur, ingeknipt en met 40+4 geboren. 😅 maar het kan sowieso geen kwaad.
4 jaar geleden
Ahh ben nu wel nog nieuwsgieriger geworden naar verhalen van iedereen. Kom maar door!!
4 jaar geleden
https://www.zwangerenportaal.nl/bevalling/voorbereidingen/dadels-eten-voor-de-bevalling
Lijkt toch wel iets bewezen van te zijn. Ik ga in ieder geval aan de dadels 😅
En heb ook al olie die ik vanaf week 30 geloof ik ga smeren.
4 jaar geleden
Ik heb vorige zwangerschap vanaf week 34 frambozenbladthee gaan drinken en vanaf week 36 de vrouwenmantelthee, beide in overleg met mijn gynaecoloog en tot 2 weken na bevalling doorgegaan. Uiteindelijk met 37 weken ingeleid ivm gezondheid zoontje en bevalling van 3.5 uren vanaf breken vliezen en zeer snel van 5 naar 10 cm ontsluiting met weeënstorm. Daarna 10 minuten persen en hij was er. Niet geknipt of gescheurd en maar ong. 150 ml bloed verloren. Binnen 6 dagen na geboorte zat mijn baarmoeder ook weer netjes terug op plek. Ik beweer absoluut niet dat dit allemaal door de thee komt he, ik denk dat een deel ook wel gewoon geluk is, maar door deze ervaring doe ik het deze zwangerschap weer. Baat 't niet, 't schaadt iig ook zeker niet! Met olie smeren heb ik geen ervaring, daar had ik nog nooit van gehoord eigenlijk, dus zal daar eens over gaan lezen 👍
4 jaar geleden
Reactie op Prilgeluk
Ik heb vorige zwangerschap vanaf week 34 frambozenbladthee gaan drinken en ...
Is er een minimum aantal weken vanaf waar je hiermee mag beginnen? 34 of 36 weken. En waarom moet het in overleg? Kan het zoveel effect hebben?
4 jaar geleden
Ik heb van alles gedaan die zogenaamd de bevalling zou helpen. Maar heb een spoedkeizersnede gehad. Dus geloof t echt nietmeer🤣
4 jaar geleden
Van dadels is (in tegenstelling tot de theetjes) blijkbaar wetenschappelijk bewezen dat het helpt. Uit onderzoek bleek dat er sprake was van minder bloedverlies, betere weeën, etc dus lijkt versterkend te werken op je baarmoeder. Dacht dat het advies was 4 weken voor uitgerekende datum 6 dadels per dag.
Perineum massage is iets meer dan een olie die je “smeert”. Zorgt voor versoepeling van huid en weefsel wat zorgt dat je minder kans hebt om uit te scheuren of geknipt te worden. Goeie om op te googelen, uitleg is vrij specifiek.
4 jaar geleden
Ik ben 4 weken voor uitgerekende datum de dadels gaan eten. Ingeleid met 38+5 weken.
Uiteindelijk 13 uur weeën gehad waarna een ruggenprik. Daarna appeltje eitje en maar 150ml bloed verloren. Nog voor kraanwerk ten einde was zat baarmoeder alweer goed. Of het aan de dadels lag? Don't know.. Maar lekker was het wel 😜
4 jaar geleden
Reactie op babyboyben
Is er een minimum aantal weken vanaf waar je hiermee mag beginnen? 34 of 36 ...
Denk niet dat het perse in overleg moet hoor, maar ik bespreek eigenlijk altijd alles met mijn gynaecoloog alvorens ik het gebruik of doe. De vrouwenmantelthee kan blijkbaar de weeën opwekken, dus daarom mag deze niet eerder dan de 36 weken gebruikt worden zei ze toen.
4 jaar geleden
Reactie op Wishful
Van dadels is (in tegenstelling tot de theetjes) blijkbaar wetenschappelijk ...
In heb fythotherapie (kruidengeneeskunde) gestudeerd. Daar is wel degelijk heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaanbewijs. Het is echter lastig te vinden omdat een jaar of tien geleden de overheid een wet heeft aangenomen om oa onderzoek naar alternatieve geneeswijzen te publiceren. Zo mag er bv op kruidenmiddeltjes ook niet meer letterlijk staan wat de werking is en in welke dosering je het gebruikt.
Draait allemaal om geld. Aan alternatieve geneeswijzen verdient onze overheid niets, in tegenstelling tot de bakken geld die er omgaan in het reguliere circuit.
Zonde, maar wel realiteit.
4 jaar geleden
In heb fythotherapie (kruidengeneeskunde) gestudeerd. Daar is wel degelijk ...
Sjongejonge, typen gaat niet echt lekker vanmorgen zeg 🤭
*wetenschappelijk onderzoek naar gedaan
* aangenomen die verbiedt om
4 jaar geleden
Ik wil graag dadels gaan eten, maar vind ze zo vies 🙈. Heeft iemand mss een suggestie van koek/cake of iets anders waar het in verwerkt zit/wat k zelf kan maken, zodat ik t minder proef? Heb t idee dat k mss t meest moeite heb met de textuur van dadels trouwens..
4 jaar geleden
Reactie op expecting<3
Ik wil graag dadels gaan eten, maar vind ze zo vies 🙈. Heeft iemand mss ee ...
Www.Keukenvansou.be en www.kookmutsjes.nl heeft dacht ik een ‘gezonde’ cake of taart van dadels heeft een smoothie met dadels en andere dingen. Zelf nog niet geproeft maar vind die recepten m erg lekker klinken als ik ze bekijk 🥲