35 Reacties

5 jaar geleden

Ik heb aan vriendinnen die al kinderen hebben tips gevraagd wat nou onmisbaar is en wat niet. Toch vind ik het wel fijn om goed voorbereid te zijn, dus heb aardig wat in huis gehaald. Maar alles tweedehands en verkoop het ook zo weer door als we het niet gebruiken. Met corona is het wel iets lastiger om dingen snel in huis te hebben, dus ben ik liever maar goed voorbereid. Ik heb helaas geen praktische tips voor je qua spullen!

5 jaar geleden

In België zijn kruiken niet eens een standaard ding, dus dat hadden we niet in huis. Al is het vast wel handig als je baby echt last heeft om zijn/haar temperatuur vast te houden. Luieremmer: vonden we overbodig. De pamper meteen in de vuinisbak en klaar. De pamper van ‘s nachts gaat ‘s ochtends gewoon mee naar beneden en dan in de vuilnisbak. Flesjes hebben we pas in het ziekenhuis gekocht toen ik besloten had om over te stappen. Een flesje lijkt me ook wel snel gekocht, maar misschien is het wel handig om eentje in huis te hebben. Flessenwarmer: nooit gebruikt. Maar sommige anderen vinden het dan weer wel handig. Wederom snel in huis, maar wij warmen gewoon het water op in de microgolf of in een kom heet water als we bv. bij mijn schoonouders zijn (die hebben geen microgolf). Ik vond/vind eigenlijk vrij veel babyspullen die op uitzetlijsten staan onzin, maar anderen vinden dingen die ik overbodig vind dan weer enorm handig. Het varieert enorm.

5 jaar geleden

Een kruik heb je zeker nodig. Een pasgeboren baby kan zijn eigen warmte niet regelen. Een luier emmer heb ik zelf niet gekocht, ga de luiers gelijk buiten in de container gooien. Wat betreft flesjes ga zelf ook bv geven maar heb wel flesjes gekocht voor het geval het niet lukt. Heb een compleet pakket genomen. Flesjes kun je prima opwarmen in de magnetron. Verder heb ik wel alles gekocht wat ze adviseren.

5 jaar geleden

Kruik hebben wij wel aanschaft en ook wel veel gebruikt, kleine was bijna een maand te vroeg geboren en kon zichzelf lastig op temperatuur houden. Luier emmer gebruiken wij niet, lang leve de geurende luierzakjes, flessenwarmer staat ook ongebruikt in de kast want de magnetron is volgens CB net zo goed en de melk is een stuk sneller op temperatuur 😁 Flesjes hebben we voor de zekerheid wel aangeschaft, kwam goed uit omdat hij bij gevoed moest worden. Wat ik als tip zou willen geven is haal voor de zekerheid een verpakking van 3 sachets Nutrilon in huis, mocht je kleintje bijvoeding nodig hebben dan heb je dat meteen bij de hand. Kreeg ik zelf als tip van de verloskundige 🙂

5 jaar geleden

Lastig he?! Een kruik is afhankelijk van of je baby zijn/haar temperatuur al goed zelf kan regelen of niet. Op onze uitzetlijst stonden er 2. Wij hadden ze eigenlijk niet nodig (warme baby). Een luieremmer vind ik zelf heel fijn, maar je moet hem wel echt regelmatig legen. Anders gaat het behoorlijk stinken. Ik wilde borstvoeding geven, maar had vooraf 1 startersset flesjes in huis en 1 pak voeding. Ik was blij dat ik het in huis had, na 2 dagen proberen en een baby die 30 uur niet dronk, kon ik buiten openingstijden van de winkels om gewoon besluiten kunstvoeding te geven. Een flessenwarmer zou ik dan weer niet vooraf kopen. Je kunt die eerste dagen ook makkelijk wat water koken als je geen magnetron hebt. Hydrofieldoeken en mond/spuugdoekjes worden hier veel gebruikt en ik heb boven en beneden een aankleedkussen, vinden wij heel handig. Kan ik je echt aanraden! Verder.. online heb je het zo bijgekocht als je iets mist! Succes!

5 jaar geleden

Onze baby is geboren in een hittegolf maar hebben toch zeker 3 nachten een kruik gebruikt. En wij zijn ook erg blij met een luieremmer, wilde niet telkens op en neer hoeven lopen naar de container. En qua flesjes had ik er 1 in huis en dat was erg fijn want borstvoeding lukte helaas niet en hij moest op zondag bijvoeding krijgen (weinig winkels open hier in de omgeving) dag erna hebben we goeie flessen en accessoires gekocht!

5 jaar geleden

Kruik zeker gebruikt! Ons zoontje is in juli geboren en het was prachtig weer, maar had echt nog wel hulp nodig om warm te blijven. Luieremmer vind ik onzin. Flesje wel al gelijk aangeschaft en ook gebruikt, omdat ik wilde dat mijn vriend ook voeding gaf (afgekolfde bv) zodat zij ook samen dat momentje van voeden hadden en ik één nachtvoeding kon doorslapen. Melk opwarmen deden wij in een bakje met kokend water(we hebben een quooker). Verder adviseer ik vanuit mijn ervaring de puckababy piep, veel hydrofiele doeken, een voedingskussen en voor de zekerheid een blik kunstvoeding voor het geval dat.

5 jaar geleden

Wij hebben de lijst van de kraamzorg aangehouden (maar daar stonden echt alleen de basic dingen op). Kruik wel aangeschaft, maar zoon is in oktober geboren. Ik zou ze wel in huis willen hebben, ook in juli. Achteraf had ik ze kunnen lenen van een collega. Andere dingen vond ik niet heel essentieel. Ik had in een de zwangerbox van de verloskundige een MAM flesje gekregen en ik had een difrax fles gekocht. Die leken me handig om te hebben ondanks het plan om borstvoeding te geven. Dat is gelukt, maar beide flessen zijn wel gebruikt in de kraamweek. 1 fles was ook voldoende geweest. Later heb ik andere flessen gekocht, omdat ik ruzie had met de ventielen onderaan. Flessenwarmer gebruiken we wel (gekregen van familie), maar in de kraamweek kan je gewoon met een pan heet water werken en zou ik dus (nog) niet aanschaffen. Luieremmer hebben we niet. We gebruiken een normale vuilnisbak, maar ook wasbare luiers (vind ik veel minder stinken dan wegwerp). Handig vond ik dat we het badje in huis hadden en dekentjes in verschillende diktes (het weer sloeg om in de kraamweek). Overbodig: veel te veel spuugdoekjes, want zoon spuugt bijna niet. Dat weet je niet van tevoren, maar ik had ook in de kraamweek afgekund met de hydrofielen van de uitzetlijst. Alles is persoonlijke voorkeuren, dus koop (niet teveel) van wat je handig lijkt. (Dit zelfde geldt voor de lijst met spullen voor jezelf. Hier was aambeienzalf onmisbaar, een bidon om te spoelen superhandig, maar appelstroopzakjes en 3 pakken maandverband absoluut onnodig. Gelukkig kan ik dat laatste later nog gebruiken ;) )

5 jaar geleden

Mijn jongste is geboren in mei, en we hebben de kruik welgeteld 3 keer gebruikt. Misschien heb je een kindje dat wat meer moeite heeft met op temperatuur blijven en heb je de kruik wel wat langer nodig, maar wellicht kan je een kruik lenen van een vriendin of collega? Een flesje kan wel handig zijn voor evt bijvoeden in de eerste we(e)k(en) mocht je productie langer opzich laten wachten of voor eventueel afgekolfde melk. Voor de rest waar je over twijfelt; vandaag besteld is morgen in huis! Vooral niet te veel kopen, niet gebruiken is zonde 😌

5 jaar geleden

Naar mijn mening kun je het best de hoognodige spullen kopen en andere spullen later wanneer je denkt dat het toch praktisch is voor jullie. Het is zo persoonlijk voor iedereen. Wij hebben bijvoorbeeld nooit een flessenwarmer gehad en vonden het ook echt niet nodig, maar de ander vindt het handig om zo een ding op de slaapkamer te hebben voor in de nacht. We hebben zo'n magnetron sterilisator en flessenrek gekregen. Ja de één kan niet zonder, maar wij hebben ze geen enkele keer gebruikt. Een vriendin van mij gooit alle luiers direct buiten in de prullenbak, maar wij vinden het toch handig om de plasluiers in de luieremmer te doen. Vooral in het begin als je 's nachts nog wel eens een luier verschoont. Dusja, ik vind het onzin om meteen alles te kopen. Ervaar eerst hoe je het in het begin vindt gaan, en je hebt alles zo snel besteld tegenwoordig. Dingen wat je naar mijn mening zeker wel moet kopen zijn bijvoorbeeld een voedingskussen, 1 flesje (puur als de borstvoeding niet lukt, pas na 6 weken ga je beginnen met oefenen aan de fles), kleding, alle verzorgingsspullen, in ieder geval zou ik toch 1 kruik kopen (zonder hoes, daar gebruik je veel handiger een grote hydrofiele doek voor) voor het geval dat het een frisse nacht is, knuffeltje waar je misschien in de laatste week mee kunt slapen zodat het jouw geur heeft, genoeg spuugdoekjes. Dat soort dingen.

5 jaar geleden

Het ligt denk ik echt aan jezelf. Uiteindelijk is alles wat écht nodig is niet zoveel, het gaat er meer om dat de rest heel handig is. Ik vind bijvoorbeeld een luieremmer echt superfijn. Is het echt nodig? Nee. Maar ik heb nooit last van de geur van stinkende luiers en dat vind ik wil echt fijn! Haha.

5 jaar geleden

Veel tips heb je al gekregen zie ik. Wij hebben wel een luier emmer. Dit puur omdat we in een dorp wonen en geen container daarvoor in de buurt hebben en het dan eens per 2 weken mee moeten nemen. Nu doen we de poep luiers er alleen in de plas luiers gaan in de grijze afval mee. Inmiddels is zoon zindelijk word het alleen maar makkelijker van. Ohja en heb de simpelste en goedkoopste luier emmer.

5 jaar geleden

Oh, ook nog zowat. Ik heb echt 20 hydrofiele doeken gekocht ofzo omdat iedereen er zo lyrisch over is. Ik heb er tot nog telkens 5 gebruikt ofzo. En dan worden ze toch gewassen. Voor het spugen gebruiken we echt spuugdoekjes, anders loop je met zo een hele doek te slepen als je eropuit gaat. En voor het drogen na het badje gebruiken we een babybaddoek en dan om de plooien te drogen alleen dus een hydrofiele doek. Een hele grote is wel handig in het begin om in te bakeren. En koop ook vooral niet extreem veel dekentjes. Een dikke en een dunne want je kunt nog afwisselen met lakentjes. En dan na een paar maandjes gaan veel baby'tjes in een slaapzak. Wat echt veel handiger en tevens ook veiliger is. 😊

5 jaar geleden

- Kruik: echt nodig zijn als de baby zn temperatuur niet kan houden, ook bij zomer babys's. Dan wil je hem wel snel kunnen pakken. - Flesje: nodig als de borstvoeding niet zo soepel loopt en je kindje toch echt moet drinken. 1tje maar dus, met kleinste maat speen. Kan je later wel aanvullen mocht je meer uit een flesje willen gaan geven. - Pak voeding: gelukkig had onze top kraamverzorgster een pak achter de hand.. - Luieremmer, flessenverwarmer, flessenrekje, flessenborstel, magnetronsterilisator. Het kan allemaal wachten tot je weet wat je echt zal gebruiken. - Qua beddengoed, koop gewoon wat je zelf handig lijkt. - Hydrofieldoeken zorgen ervoor dat de mooie kleertjes en dekentjes/hoezen etc. minder vies worden. Maar je kan er ook te veel hebben, je laat ze toch niet vies liggen, hop de machine in en zo droog.

5 jaar geleden

Ik ben nog niet bevallen, maar wel een hoop van de uitzetlijst aangeschaft. Zeker de luier emmer omdat wij als de kleine geboren is nog enkele weken in onze flat wonen. Flesjes heb ik ook aangeschaft, ondanks dat ik heel graag borstvoeding wil geven. Ik vind het belangrijk dat mijn man ook de fles kan geven en dan wil ik gaan kolven. Mocht borstvoeding niet lukken dan heb ik geen flessenwarmer, ik heb een waterkoker welke ik op 40°c kan instellen.

5 jaar geleden

Ja het is zo lastig en ook elk kindje verschillend. Kruiken heb je gewoon nodig. Leen ze koop ze maar je moet je ze wel hebben. Wij krijgen onze derde kind dus we hebben ze al aantal keer gebruikt ;) Luier emmer nooit gebruikt gewoon in de badkamerprullenbak Badje gelukkig geleend 3 keer gebruikt. We nemen ze onder de douche. Doeken wel gebruikt veel ook maar nu ook bij nummer 3 kan ik ze weer van zolder afhalen ;) koop er wat en vind je het prettig bestel je ze bij. Dat is net als met kleertjes en rompers je gaat je voorkeur krijgen en dan koop je gewoon bij. Ik heb dat bijv met omslag kleding. Wat op de lijst van de kraam staat heb je wel nodig hoor.

5 jaar geleden

Reactie op Anomiem1996

Ik ben nog niet bevallen, maar wel een hoop van de uitzetlijst aangeschaft. ...
Let wel even op dat je de eerste 6 weken echt zelf moet borstvoeden en geen flesje geeft ivm tepel-speenverwarring. Prima natuurlijk dat je alles al hebt aangeschaft. Maar voor de TS, het is dus niet nodig om dit nu al aan te schaffen. Kijk eerst of je eventueel later ook gaat kolven en welke flesjes dan evt. bij jouw apparaat passen.

5 jaar geleden

Mijn advies en mening. Luieremmer hier echt nodig! Wij moeten ons afval in de ondergrondse kliko gooien. Hydrofiele doek gebruik ik in de box, op verschoningskussen, in bedje, in kinderwagen, voor het douchen/wassen en bij het voeden. Zijn er dus minimaal 5 per dag. Iedere dag wil ik overal schone, doeken gaan ook stinken van de melk. Ik ben blij met de witte, zelfde kleur als mijn handdoeken dus die gaan vaak in de was 😊 ik heb ook een paar leuke kleurtjes, vet onhandig! Die liggen mij te lang in de wasmand. In jouw geval zal ik leuke rompers kopen. Mocht het 30 + graden zijn dan leg je je kindje misschien al gauw alleen in de romper (als hij/zij zichzelf op temperatuur kan houden). 1 dekentje is echt voldoende in jouw geval! Bij mijn eerste zoontje maar 3 weken gebruikt en toen lag hij alleen onder het lakentje. Koop leuke hoeslakens. Straks ligt je kindje alleen in een slaapzak, dan ziet het bedje er tenminste nog een beetje leuk uit 😬 Ik zou 1 flesje kopen. Ze mogen ook in de vaatwasser. Ik geef kv maar meneer wilde persee een ander merk flesje. Dus ik ben blij dat ik er ook maar 1 had. Kunstvoeding mag je ook opwarmen in de magnetron of waterkoker Badje gebruik ik juist wel weer veel. Voedingskussen heb je die al voor jezelf om te slapen bijvoorbeeld? Je kunt daar ook een nestje van maken door er een laken om heen te doen van je verschoningskussen of wiegje. Wikkeldeken erg handig! Te gebruiken in de box om kindje warm te houden, als badcape, in de kinderwagen als dekentje, in de maxicosi ipv voetenzak. 2 (anale) hermometers die simpele staan ook op je lijst. 1 voor de baby en 1 voor jou. Toch 2 kopen + een oorthermometer of iets voor jou als je dat liever hebt. Mocht je kraamzorg moeilijk doen dan heb je toch een anale voor jezelf in huis. En anders volstaat een oorthermometer. Na je kraamweek doe je 1 anale thermometer in je luiertas en de andere in je commode 😉 heb je ze toch nog allebei in gebruik.

5 jaar geleden

Super bedankt voor alle reacties, meningen en tips! De ondertiteling die jullie erbij geven maakt dat ik de afweging voor mijzelf makkelijker kan maken om bepaalde dingen wel/niet aan te schaffen. Super!

5 jaar geleden

Mijn advies en mening. Luieremmer hier echt nodig! Wij moeten ons afval i ...
Wij smijten alle tetradoeken - gekleurd en wit - gewoon samen in de wasmachine en alles ziet er nog dik oké uit. Het kan dus wel. Maar ik smijt altijd alles bij elkaar en sorteer vrijwel niet. We hebben wel heel erg weinig wit. 😅