22 Reacties

6 jaar geleden

Waarom zou je nu nadenken over wanneer je uit elkaar gaat, en of je dan de achternaam van je kind kan veranderen? Als je uit elkaar zou gaan, laat je kind er dan alsjeblieft buiten, en laat die achternamen met rust... Als je er zo onzeker in staat zou ik misschien voor kiezen om jouw gedragen kindje jouw achternaam te geven, en haar gedragen kindje haar achternaam. Als je dezelfde achternamen gaat gebruiken, sta er dan ook achter. En accepteer dat wanneer je uit elkaar gaat...

6 jaar geleden

Dit is natuurlijk bij ieder koppel van toepassing, ongeacht of het een hetero, lesbisch of homo koppel is. Onze baby krijgt de achternaam van mijn man, deze heb ik zelf ook. Onze eventuele volgende kinderen zullen ook deze achternaam dragen. Ik ga er niet van uit dat ik van hem ga scheiden, anders hadden we er niet voor gekozen nu zwanger te worden. Mocht dat ooit wel gebeuren heeft mijn kind zijn/haar eigen naam en dat hoort bij hem/haar. Daar maak ik me niet druk over. Het is maar een achternaam.

6 jaar geleden

Heterokoppels hebben dit ook. Ik heb mijn 1e zoon heel jong gekregen, en hij heeft mijn achternaam. Daarom krijgt de 2e baby ook mijn achternaam. Ik had het anders ook niet erg gevonden als de 2e de achternaam van haar vader had gekregen, samen, of uit elkaar, ze blijven een deel van jullie samen :)

6 jaar geleden

Ik snap dat dit bij hetero stellen ook speelt alleen ben je dan ook de vader. En nee ik ga er ook echt niet van uit dat we uit elkaar gaan. Ik vraag alleen of je dan de naam kunt veranderen mocht dit wel het geval zijn.

6 jaar geleden

Reactie op Jackeline

Ik snap dat dit bij hetero stellen ook speelt alleen ben je dan ook de vade ...
Jullie zijn ook beide evenveel moeder toch :) ongeacht wie het kindje draagt. Ookal gaan jullie uit elkaar, het lijkt mij dat jullie alsnog beide voor de kinderen zullen zorgen. Het is wel mogelijk dit te veranderen, maar best een gedoe, en lijkt mij ook alleen maar er verwarrend voor de kinderen.

6 jaar geleden

Wij zijn heel ouderwets (hetero, getrouwd en ik draag zijn achternaam met de mijne erachter) Mijn dochter heeft gewoon de naam van haar vader. Bij homosexuele koppels ligt dat iets anders, dat besef ik natuurlijk wel. Toch kun je jezelf iets afvragen: als je ipv een vrouw, een man had, had je dit zelfde dillema dan ook? Of was je er dan vanuit gegaan dat het sowieso de achternaam van je partner zou worden? Stel je dat dan nu ook voor. Waarom niet gewoon de achternaam van je partner? En als jullie trouwen na de 1e en voor de 2e, dan heeft het automatisch ook de naam van je partner. Wie het kind draagt maakt dan toch niet uit. Bij wet is het kind van jullie beiden! En ga je uit elkaar, ja dan heten ze net als je partner. Dat zou ook het geval zijn als je als hetero uit elkaar gaat 😉

6 jaar geleden

Ons kind krijgt mijn man zijn naam, zelf heb ik er voor gekozen om mijn achternaam en daarna zijne te hebben, Dus die naam komt samen voor. Mijn ouders zijn bv gescheiden en ik heb gewoon mijn vader zijn achternaam en mijn moeder haar naam niet, maakt haar niet minder mijn moeder. Zelf denk ik dat je het jezelf misschien moeilijker maakt dan dat het is. Al gaan jullie uit elkaar, op papier en qua gevoel zijn jullie beide de moeders. Wat maakt de achternaam dan uit? 🤷‍♀️

6 jaar geleden

Kijk eens op de website van Justis. Hier kun je veel vinden over naamswijzigingen. Ook kun je met hen bellen en zij kunnen je het denk ik beter uitleggen dan iemand hier op het forum. Wel goed dat je erover nadenkt. Een kennis en haar vrouw zijn uit elkaar gegaan. Één kindje (biologisch van mijn kennis). Kind heeft nu niet de achternaam van een biologische ouder en dat vind ze lastig. De achternaam moet een bewuste keuze zijn waar jullie beide achter staan. Succes!

6 jaar geleden

Achternaam wijzigen kost héél veel geld zeiden ze bij het stadskantoor. Ik ben niet getrouwd en ons kind krijgt de naam van mijn vriend, voor nu een goede keuze en ja straks gaan we uit elkaar en heeft onze zoon zijn naam, dan is dat maar zo.

6 jaar geleden

Achternaam wijzigen kan, maar kost veel geld inderdaad. Heeft 1 van jullie niet een achternaam die je als tweede naam voor het kindje kan gebruiken? Zoals bijvoorbeeld Mol naar Molly oid?

6 jaar geleden

In mijn vorige relatie met mijn exvrouw, hebben we twee kinderen gehad. Mijn ex heeft de zoon gedragen en ik mijn dochter. We waren getrouwd, dus ze kregen beide mijn achternaam. Helaas heeft ons huwelijk het niet gered en zijn we uit elkaar. De biologische zoon van mijn exvrouw heeft dus mijn achternaam. Hij heeft er voor gekozen om mij niet meer te willen zien en kreeg toevallig twee weken geleden in papieren in mijn handen geduwd door mijn ex. Hij had te kennen gegeven, manneke is 9, dat hij mijn achternaam niet meer wil. Dit kost een hoop geld, weet niet hoeveel want dat intereseert mij niet, ik ga het toch niet betalen. Het is dus wel mogelijk, maar daar moeten jullie ook beide dan voor tekenen. Jullie hebben immers beide gezag! Het is nu wettelijk geregeld dat kinderen uit 1 lesbisch relatie dezelfde achternaam moeten hebben. Dus als jullie beide willen dragen, ontkom je hier niet aan. Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

6 jaar geleden

De ex van mijn vriend wilde ook de achternaam van zijn dochter veranderen en ze denkt nog steeds dat het mogelijk is ook als ze straks eventueel gaat trouwen en zij een ander achternaam krijgt. Ik hoor mijn (bonus) dochter het steeds zeggen dat ze geen ander achternaam wil. En het mag ook niet! Jullie moeten daar beide voor tekenen en een hoop geld voor betalen. Daar gaat hij echt niet mee accoord sowieso wil hij niet dat haar achternaam word veranderd!

6 jaar geleden

Bij ons kind konden we de achternaam kiezen bij het erkennen. En dat konden ook ons bijde achternamen zijn.

6 jaar geleden

Veranderen van een achternaam van een kind kost 835 euro. Het kan dus wel voor een flink bedrag. Wat ik zo gek vind hieraan is dat in de meeste gevallen in een hetero relatie, het kindje de naam van de vader meekrijgt. Als moeder ben je of kun je trouwen idd maar zodra je gaat scheiden krijg je je eigen naam weer terug. Dan ga je toch niet de achternaam van je kind veranderen?? In mijn ogen moet zo'n verzoek van het kind zelf komen, en anders lekker met rust laten. Het blijft toch je kind, achternaam of niet.

6 jaar geleden

Je kan ook van beide de achternaam nemen tegenwoordig 😉

6 jaar geleden

Reactie op JT2019

Wanneer was dat? Wij konden dat namelijk niet, vorige maand.

6 jaar geleden

Reactie op Claudia1989

Bij ons kind konden we de achternaam kiezen bij het erkennen. En dat konden ...
Wanneer was dat? Wij konden dat namelijk niet, vorige maand.

6 jaar geleden

Reactie op Jackeline

Ik snap dat dit bij hetero stellen ook speelt alleen ben je dan ook de vade ...
Bij een vriendin van mij is haar relatie heel naar geëindigd. Hij was alcohol verslaafd en inmiddels ook overleden. Erg extreem verhaal hoor maar zij wil ook graag de achternaam van de kleine laten veranderen. Dat kan pas 5 jaar na zijn overlijden of 5 jaar (in jullie geval eventueel) als je uit elkaar bent. De kosten zijn overigens € 1.000. Dit is in Nederland overigens. Hou er rekening mee dat de kosten per gemeente misschien ook wel verschillen.

5 jaar geleden

Reactie op JT2019

In België kan dat inderdaad, maar in NL nog steeds niet :-(

5 jaar geleden

Let er ook op dat meerdere kinderen in 1 gezin niet verschillende achternamen mogen hebben... als je er nu een achternaam kiest, krijgt een evt tweede kind automatisch dezelfde achternaam.