11 Reacties

4 jaar geleden
1x bij 12 weken; algemeen bloedonderzoek, bloedgroep, ijzerwaarden en vitamines & NIPT tegelijk erbij
1 x bij 19 weken (niet standaard) omdat ik vermoeid bleef, ijzerwaarden gecheckt
1 x bij 27 weken omdat ik Rhesus negatief ben
Dat was het tot nu toe voor mij, ik hoefde geen suikertest

4 jaar geleden
Standaard onderzoek, NIPT en bij 30-weken om het ijzergehalte goed te meten (uit mijn vinger kwam een lage waarde, dan moet je ook uit je arm laten prikken)

4 jaar geleden
Er is bij mij vorige week geprikt voor t standaard bloedonderzoek, de nipt en meteen voor suiker, ik denk vanwege mijn te hoge bmi.
Zou ik vanwege mijn te hoge bmi dan later in de zwangerschap nog een keer moeten prikken voor suiker of hangt dat af van de resultaten van de laatste keer?
Mag je evt bloedonderzoeken ook weigeren?
Ik weet dat ik dit ook bij de vk kan vragen maar ik ben er zo mee bezig en het is zondag, vandaar dat ik hier ervaringen vraag 😉

4 jaar geleden
Bij mij ( België ) op 6 weken voor bevestigen van zwangerschap om naar de gynaecoloog te mogen, op 12 weken voor de nipt test en zal opnieuw moeten op 20 weken voor een eerste suikertest. Op 25 weken moet ik ook een vaccin tegen kinkhoest/tetanus laten vernieuwen ( hoewel ik dat vorig jaar al gekregen had toen ik niet zwanger was) en de rest weet ik nog niet…

4 jaar geleden
Reactie op rarawiebenik
Er is bij mij vorige week geprikt voor t standaard bloedonderzoek, de nipt ...
Ik denk dat je best mag weigeren, het is per slot van rekening jouw lichaam, maar ik zou dat sterk afraden. Ze doen het namelijk voor jouw gezondheid en die van je baby een niet voor de lol... Dan denk ik dat 1 of 2 x extra bloedprikken een kleine moeite is, althans dat vind ik...

4 jaar geleden
Reactie op rarawiebenik
Er is bij mij vorige week geprikt voor t standaard bloedonderzoek, de nipt ...
Hier ook iemand met enorme naaldenfobie. Ik heb de suikertest ook met een vingerprik mogen doen. Later in de zwangerschap nog vaker moeten bloed prikken ivm hoge bloeddruk. Je mag weigeren maar voor dr gezondheid van mijn kindje heb ik het toch maar gedaan. En laatste trimester zovaak geprikt infuus en bloedprikken dat ik op een gegeven moment geen tijd meer had om angstig te zijn voor de naald.. Helaas nig steeds naaldenfobie

4 jaar geleden
Het wisselt behoorlijk per praktijk hier in NL merk ik (ben halverwege zwangerschap verhuisd en mijn nieuwe praktijk doet alles weer anders) Ik heb wel aangegeven dat ik een hekel heb aan bloedprikken en de VK vond het geen probleem als ik bepaalde dingen zou combineren zodat ze tegelijk geprikt kunnen worden. Moet bijv met 27 weken prikken ivm rhesus c negatief en ik mag tot dan wachten om ook mijn ijzer etc opnieuw te laten prikken (ijzer en glucose is mijn mijn nieuwe praktijk bijv standaard rond 26 weken). Dat wordt dan mijn tweede keer bloedprikken, eerste keer was Nipt + alle standaard dingen zoals bloedgroep en antistoffen. Dus als je er zo tegenop ziet kun je misschien ook vragen of je kunt combineren! Succes!