12 Reacties
6 jaar geleden
Mijn vader heeft ook pet scans gehad en werd na iedere scan gezegd op te letten met uitscheiding, dus urine ontlasting speeksel, zweet etc, na het plassen toilet schoonmaken etc, mijn ouders sliepen wel gewoon samen in 1 bed op dat moment maar verder wel alles goed schoon gemaakt na gebruik!
6 jaar geleden
Reactie op Karly
Zeker, je doet t goed 🍀🤰.
Mijn man heeft meerdere scans gehad toen onze z ...
Poeh dat lijkt me helemaal pittig....zeker ook voor je man. Je raakt zo'n kleintje bijna automatisch aan.
Dat zal hier morgen ook nog wel even lastig zijn met onze dochter van 8 en zoon van 5.
Ben blij als het vrijdag is!
6 jaar geleden
Mijn kat is met radioactief jodium behandeld (niet te vergelijken, maar radioactief spul is radioactief spul) en het overtollige radioactieve spul zou inderdaad met speeksen, de urine en de uitwerpselen weer uitgescheiden worden.
Ik mocht 12 weken (!) niet in dezelfde ruimte zijn als hem vanwege zwangerschap, dus hij logeerde bij mijn zus. Ook moesten 6 weken lang alle poepjes en plasjes in luchtdichte verpakkingen bewaard worden om na 8 weken weg te mogen gooien als de straling wat minder was.
Misschien is het bij een pet scan niet zo heftig, maar ik zou toch wel even uit de buurt blijven van je man. Er zou maar net een radioactief deeltje voor een kleine mutatie zorgen wat leidt tot Tsjernobyl-praktijken. Maar aan de andere kant... als het echt gevaarlijk zou zijn zouden ze daarvoor wel waarschuwen in de brochure toch?
6 jaar geleden
Bij ons thuis werd altijd een aparte wc gebruikt door mijn broertje en geen huidcontact. Ik zou als ik jou was morgen het ziekenhuis bellen en checken hoe en wat. Het gaat wel om je gezondheid en dat van je kindje...
6 jaar geleden
Ik heb net nog een keer het ziekenhuis gebeld en ze vertelde dat de dosis straling zo laag is dat het aan het einde van de dag uit zijn systeem is. Haar advies was vanavond pas weer knuffelen en eventueel (na een opmerking van mij) de wc schoonmaken. Bij jodium therapie zijn de adviezen inderdaad heel anders maar voor de pet scan is dit voldoende.
Maar voor de zekerheid doen wij:
-24 uur geen lichamelijk contact
-aparte wc/schoonmaken
-ander bed, kleding en beddengoed apart wassen.
En nu maar hopen dat we niet vandaag al gebeld worden met een slechte uitslag waardoor ik hem wel wil knuffelen....
Ben blij als het achter de rug is.
6 jaar geleden
Ik werk als intensive care verpleegkundige in het ziekenhuis en heb ook regelmatig patiënten na een pet-ct. Ondanks dat ik de patiënten uiteraard niet knuffel, ben ik wel intensief met ze bezig (en ook met uitwerpselen). Er worden bij ons geen voorzorgsmaatregelen genomen zoals bij chemotherapie bijvoorbeeld (dan liggen de patiënten in isolatie omdat lichaamsvloeistoffen nucleair zijn)..
6 jaar geleden
Ik werk als intensive care verpleegkundige in het ziekenhuis en heb ook reg ...
De scan is goed gegaan en hij heeft het ook nog een keer nagevraagd; er is een nieuwe scanner in het ziekenhuis waardoor de dosis medicatie die nodig is nog lager is dan eerder nodig was. Vanaf ongeveer 14:00 vanmiddag is in principe alles uit zijn lijf. We voelen ons zelf beter bij nog even 24 uur afstand houden maar het lijkt dus inderdaad mee te vallen. Ik denk dat veel ervaringen hier misschien nog met de oude doseringen zijn.
Bedankt voor jullie reacties!