19 Reacties
5 jaar geleden
Ik draag ook de GBS bacterie bij mij. Heb 1 antibiotica kuur erop zitten van 5 dagen nu. Volgende inderdaad zodra de weeën beginnen. Ik heb zelf wel de heftigste vorm mee gemaakt in de familie en blijf daardoor ook angstig en onzeker, ondanks anderen om mij heen het 'bagetaliseren' naar mijn idee.
Ik mocht niet meer naar de verloskundige en werd overgedragen aan het zh. Hier ook gevraagd om eerder in te leiden. Dit willen ze niet, pas als ze met 40 weken niet geboren is, mag ik gaan praten over een datum om wel in te leiden.
5 jaar geleden
Reactie op Septembergirl
Ik draag ook de GBS bacterie bij mij. Heb 1 antibiotica kuur erop zitten va ...
Bij mij werd trouwens ook verteld dat we de eerste 12 uur in het zh moeten blijven na de bevalling, voor de controle op de baby. Er gelijk een kinderarts de baby gaat controleren en dat als er iets word opgemerkt, ze gelijk naar de afdeling neonatologie gebracht word en we dan minimaal 48 uur moeten blijven
Dit gaven ze in het zh aan vorige week.
5 jaar geleden
Ik heb hier helaas ook vervelende ervaringen mee vanuit mijn familie. Bij ons hebben ze (omdat de bevalling te snel ging voor de antibiotica) de baby aan de antibiotica gelegd meteen na de geboorte. Hierdoor wel wat langer in het ziekenhuis moeten blijven, maar alles werd goed in de gaten gehouden. Nu ik zelf voor de eerste keer zwanger ben wordt het voor mijn gevoel dan ook goed in de gaten gehouden (Ik zit er dan ook bovenop). Succes nog met de zwangerschap en de bevalling, weet dat je in het ziekenhuis in goede handen bent!
5 jaar geleden
Hier dezelfde situatie GBS bacterie dragend en al twee keer antibiotica gehad, maak mij stiekem best veel zorgen..
Daarnaast heb ik een operatie gehad waardoor het niet 100% zeker is dat het bekken ruim genoeg is. Ik heb zelf bijna de neiging om te zeggen dat ik een geplande keizersnede wil omdat ik gewoon vanwege beiden problemen zo graag zekerheid wil dat het goed komt met mijn baby. Volgende week heb ik met 28 weken een afspraak en wil ik dit goed bespreken.. Maar heb tot dusver het idee dat iedereen vind dat ik wat hard van stapel loop🙈 GBS bacterie ajoh komt goed met infuus en bekken waarschijnlijk geen probleem dat zien we dan wel. Njaa zijn misschien de hormonen maar ik kan er niet zo ontspannen over denken😂
5 jaar geleden
Reactie op Septembergirl
Ik draag ook de GBS bacterie bij mij. Heb 1 antibiotica kuur erop zitten va ...
Ja ik vind ook dat ze er wel erg makkelijk over praten! Jammer dat ze je niet willen inleiden...
5 jaar geleden
Reactie op Septembergirl
Bij mij werd trouwens ook verteld dat we de eerste 12 uur in het zh moeten ...
Ohja zoiets had ik ook gelezen, maar m’n verloskundige heeft er niks over gezegd. Vind het zo vervelend gaan op dit moment. Heb niet echt het idee serieus genomen te worden 😕. Wel goed dat ze jouw baby nog even goed in de gaten gaan houden daar! Hopelijk gaat alles gewoon goed!
5 jaar geleden
Reactie op LJ2094
Hier dezelfde situatie GBS bacterie dragend en al twee keer antibiotica geh ...
Ik snap heel goed dat je daar niet ontspannen over bent! Als je bekken echt te smal zijn zou ik echt even goed gaan praten hoor! Ze mogen je best serieus nemen en doen wat goed is voor de baby en voor jou.
5 jaar geleden
Reactie op Maya61
Mag ik vragen hoe je te weten komt dat je drager bent? Waren jullie zelf oo ...
Daar is op getest omdat ik blaasontsteking had! Toen zijn ze erachter gekomen. Was zelf verder niet ziek of zo
5 jaar geleden
In 2008 was bij mij ook de GBS bacterie vastgesteld,ik ben toen meteen overgedragen aan het ZH.
Omdat mijn eerste bevalling 5 uur had geduurd ,en de tweede meestal sneller gaat mocht ik wel ingeleid worden.
We mochten zelfs de datum kiezen!
Ik weet niet hoe de regels inmiddels zijn,maar ik zou zeggen volg je gevoel ! Heel veel succes !
5 jaar geleden
Gbs is geen indicatie voor eerder inleiden. Er is ook geen risico op vroeggevoorte n.a.v. de bacterie, wel indirect want een onbehandelde blaasontsteking zou wel kunnen leiden tot vroeggeboorte.
Tegen mij werd ook gezegd minimaal 12 uur observatie moeder en kind.
Overigens is het niet zo dat een keizersnede geen risico's met zich meebrengt ten aanzien van gbs, geloof ik
5 jaar geleden
Wat ik mij afvraag: als je de bacterie bij je draagt, kan hij dan ook weer zomaar weggaan? Bij mijn eerste is de bacterie aangetroffen. Ik ben toen te vroeg bevallen, vandaar extra onderzoek. Nu bij de 2e is er meerdere keren bloed geprikt en steeds negatief. Wel voor de zekerheid ab voor de bevalling. Toen ze hiervoor het infuus gingen prikken nog een laatste keer bloed getest en toen was de bacterie er wel. Dochter is geboren met 40+1 en gelukkig niet ziek geworden (mijn 1e overigens ook niet). We moesten 24uur blijven ter observatie en daarna nog 2 weken extra blijven temperaturen, dus ook na de kraamweek.
5 jaar geleden
Reactie op Juudjeven
Wat ik begrepen heb is dat je de bacterie wel altijd bij blijft dragen dan, ...
Ja dat vertelde ze mij inderdaad ook.
5 jaar geleden
Ik had de bacterie ook. Ivm zwangerschapsvergiftiging werd ik ingeleid dus kreeg ik meteen antibiotica na het breken van de vliezen. En dat elke 4 uur. Ik heb drie keer antibiotica gekregen tijdens de bevalling omdat die 12 uur duurde.
Het klinkt inderdaad heel eng, maar de kans op besmetting is wel klein! En ze monitoren inderdaad de baby na afloop goed. Volgens mij is het zo dat alle antibiotica al helpt, ook al beval je sneller dan 4 uur. En meestal ben je wel langer bezig..
Ik kan wel zeggen probeer je er niet te druk te maken.. maar zo eenvoudig is het meestal niet ;)
5 jaar geleden
Probeer ook een beetje vertrouwen te hebben in je verloskundige, zij ziet het natuurlijk vaker en als er echt sprake zou zijn van een risico nu dan zou ze vast anders handelen. Een eerste bevalling duurt normaal genomen gewoon echt wel 8-12u, en als jij meteen belt bij de eerste weeën is er voldoende tijd. Inleiden of zelfs een keizersnede plannen nemen denk ik meer risico’s met zich mee, ook voor je kind. En dat is dan eigenlijk alleen voor je eigen geruststelling..