5 Reacties
4 jaar geleden
De merknaam is zofran, die wordt vaker genoemd.
Ik slik het al sinds 10wk zwangerschap (nu 36wk) dagelijks, 2x 8mg.
De vorige zwangerschap ook tot aan de bevalling moeten slikken. Toen vanaf wk 12, daarvoor allerlei andere zetpillen geprobeerd die niet werkten.
Er is inderdaad een kleine verhoogde kans op een hazenlip tov geen gebruik. Met name het eerste trimester.
De vraag is dan vooral, hoe ziek is de moeder. Is de kwaal erger dan het medicijn?
Bij mij was het of sonde of zofran. En anders steeds ivm uitdroging voor opnames naar het ziekenhuis.
Ik heb heus aan de risico’s gedacht maar in de toestand waarin ik verkeerde geen twijfels gehad om het in te nemen.
Het is mijn redding geweest, beide keren.

4 jaar geleden
Reactie op Rian159
De merknaam is zofran, die wordt vaker genoemd.
Ik slik het al sinds 10wk ...

Ps; ik zou super blij zijn met een gynaecoloog zoals jij die hebt. Er zijn tig vrouwen die moeten smeken om dit voorgeschreven te krijgen. Veel zorgverleners wachten hier (te) lang mee.
Er even vanuitgaande dat je al andere middelen hebt geprobeerd, die normaal gesproken eerst worden getest. (Suprimal, emesafene, primperan)
4 jaar geleden
Hi Rian159,
Fijn dat het voor jou goed werkt en jij geen twijfels over het gebruik heb. Ik ben natuurlijk niet voor niets opgenomen maar schrik vooral van deze bijsluiter omdat de gynaecoloog mij hier niets over had verteld.
Ik kende de site van ZEHG nog niet en ben daar nu op aan het lezen. Bedankt voor je bericht!
4 jaar geleden
Hoi Roosi,
Rian159 heeft het al heel mooi geschreven. Kijk vooral op de site van Stichting ZEHG. De kans is namelijk echt heel erg klein.
Ik gebruik ook al een langere tijd ondansetron. Ben nu 32 weken en gebruik nog 3x4mg, maar heb eerst 3x8mg gebruikt (in combinatie met 2x40mg omeprazol).
Voor mij was het ook even slikken, maar wees erg blij met een gynaecoloog die hier verstand van heeft! Ik heb 8 opnames gehad voordat ik het kreeg. Echt moeten leuren en smeken. Het heeft mij gered en door de medicatie icm drinkvoeding hoefde ik geen sonde uiteindelijk.
Ik ben op dit moment nog steeds afhankelijk van de medicatie, maar ben zo blij dat het er is! Als pilletjes lastig zijn in te nemen door het braken, bestaan er ook smelttabletten of eventueel een drank.
Sterkte!
Ps. Stichting ZEHG heeft op Facebook ook een praatgroep. Als je er behoefte aan hebt zijn daar veel vrouwen lid die last hebben van extreme misselijkheid en een groot deel gebruikt deze medicatie.
4 jaar geleden
Reactie op RoosI
Hi Rian159,
Fijn dat het voor jou goed werkt en jij geen twijfels over he ...
Snap ik ook wel hoor! Het is ook niet voor niets dat ze het het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Het is echt een afweging van alles, op je eigen situatie.
En ook ik was ontzettend opgelucht tijdens de 20wk echo, toen er werd gezegd dat de lipjes mooi gesloten waren.
Kiezen tussen allemaal dingen die niet fijn zijn. Maar HG is ook gewoon super heftig.
Sterkte met alles.