28 Reacties

4 jaar geleden

Ik had het te horen gekregen met21 weken. Uitgebreid onderzocht in ziekenhuis maastricht. Maar was vals alarm. Degene die het hag ‘geconstateerd’ had frequentie verkeerd staan van echo apparaat

4 jaar geleden

Reactie op wendyytj

Ik had het te horen gekregen met21 weken. Uitgebreid onderzocht in ziekenhu ...
Ah wat fijn voor jullie dat het een fout was! Hopen dat het bij mij ook zo is..🙁

4 jaar geleden

Ik zou eens de topic slecht nieuws bij 20 weken echo opzoeken.

4 jaar geleden

Hier ook met 30 weken bij mijn eerste zwangerschap. Doorgestuurt naar academisch ziekenhuis voor een uitgebreide echo en bleek gewoon een meetfoutje godzijdank! De apparatuur van een VK is meestal van mindere kwaliteit dan in een ziekenhuis waardoor een meetfoutje snel gemaakt is. Ik ga duimen dat dat bij jullie kindje ook het geval is🙏🏻

4 jaar geleden

Reactie op LindaSss

Hier ook met 30 weken bij mijn eerste zwangerschap. Doorgestuurt naar acade ...
Gelukkig! Jeetje wat is dat een opluchting dan. Zeiden ze in het ziekenhuis wel dat ze het zagen en later pas in het academisch ziekenhuis van niet? Bij mij zei de verloskundige en het ziekenhuis(2e graads ziekenhuis) dat ze vochtophoping zagen. Volgende week ga ik naar een academisch ziekenhuis. Ik hoop zo dat ze daar zeggen het een fout is😪

4 jaar geleden

Kijk inderdaad even in mijn topic 'slecht nieuws bij 20 weken echo'. Dit gaat ook over teveel vocht bij de hersens. Staan verschillende verhalen in.

4 jaar geleden

Reactie op Yasmina91-24

Gelukkig! Jeetje wat is dat een opluchting dan. Zeiden ze in het ziekenhuis ...
Jawel ze zagen het ook want er hoort ook vocht te zitten. Alleen het mag tot een bepaalde meting gaan en daar zaten we gewoon onder. Het beeld bij het academisch ziekenhuis was veel scherper op het echo apparaat dus konden ze veel preciezer meten. Ik ga voor je mee duimen dat bij jullie hetzelfde aan de hand is!

4 jaar geleden

Reactie op Irma87

Kijk inderdaad even in mijn topic 'slecht nieuws bij 20 weken echo'. Dit ga ...
Heb daar gekeken inderdaad. De meeste vrouwen kregen al best vroeg in de zwangerschap te horen dat er te veel vocht aanwezig is. Ik pas bij week 32.

4 jaar geleden

Reactie op LindaSss

Jawel ze zagen het ook want er hoort ook vocht te zitten. Alleen het mag to ...
Oke, dit geeft me hoop. Dankjewel! En ben echt blij voor jullie dat ze er naast zaten!

3 jaar geleden

Hoe gaat het nu met de kleine? Ben je al verder onderzocht of is er al een behandelplan? Ik heb het vandaag met 30 weken te horen gekregen. De kleine heeft tussen 11-13 aan vocht aan beide zijdes. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet.

3 jaar geleden

Reactie op Amber134

Hoe gaat het nu met de kleine? Ben je al verder onderzocht of is er al een ...
Ik ben ook benieuwd hoe het met de kleine gaat. Ik ben bijna 31 weken, maar wij kregen het al met de 20 weken echo te horen. Toen was het aan de beide zijden al 15 mm. Nu 11 weken verder is het aan 1 zijde 5.5 maar aan de andere zijde 37mm. A.s woensdag moeten wij naar Utrecht en krijgen dan hopelijk een behandelplan te horen. Wanneer moet je weer terug komen?

3 jaar geleden

Reactie op Irma87

Ik ben ook benieuwd hoe het met de kleine gaat. Ik ben bijna 31 weken, maa ...
Jeetje. Jij zit hier dus al een flinke tijd in. Weten ze hoe het kan dat de ene zijde geslonken is en andere gegroeid? En over oa toekomst perspectief? Heb jij ook virus testen etc gehad? Ze willen mij met 5 weken ( 35 weken echo) pas weer terug zien. Gister in alle commotie mee akkoord gegaan, maar heb net gebeld dat ik een second opinion van een universitair ziekenhuis wil. Ik ga echt niet zo lang wachten in onzekerheid. Word ik zo over gebeld. De hersenen van onze kleine zijn wel volledig en goed ontwikkeld wat ze nu konden zien. Alleen het vocht is niet goed en dus gestegen wat met de 20 weken echo nog niet zo was. Ik kan alleen zo weinig info vinden wat dit op lange termijn inhoud. Wil jullie heel veel sterkte wensen voor woensdag! Laat even weten hoe dit is gegaan als je dat wilt delen.

3 jaar geleden

Reactie op Amber134

Jeetje. Jij zit hier dus al een flinke tijd in. Weten ze hoe het kan dat de ...
Ja helaas al dikke 10 weken in onzekerheid. Van het scenario afbreken zwangerschap, en hele goeie hoop hebben.. behoorlijke rollercoaster! Wij hebben allerlei testen gehad wat ze maar kunnen doen, maar nergens wat uit gekomen. Ze heeft verder geen afwijking en voor zover ze nu alles nog kunnen zien op de echo zijn de hersentjes ook goed ontwikkeld. Ze denken dat de afvoer van het hersenvocht verstopt zit, maar dat is nu nog gokken omdat ze het gewoonweg niet kunnen zien/vinden. Hopelijk krijgen wij woensdag meer zekerheid te horen, ook over de toekomst enz. 5 weken lang wachten had ik ook niet gedaan. Maximaal 2 weken. Hopelijk blijft het vocht een beetje stabiel, mooiste zou zijn als het helemaal weg gaat natuurlijk.. Maar t lijkt mij toch ook dat de artsen van jullie willen weten waar het weg komt, de oorzaak.

3 jaar geleden

Reactie op Amber134

Hoe gaat het nu met de kleine? Ben je al verder onderzocht of is er al een ...
De kleine is inmiddels 4 weken oud en ligt nog in het ziekenhuis. Met 35.5 ben ik ingeleid. Ik was onder behandeling van het Erasmus ziekenhuis. Daar alle onderzoeken gehad zoals genetische, vruchtwater onderzoek en een MRI. Ze zagen dat het vocht alleen toe nam. Omdat ik op 8 min rijden van het WKZ Utrecht woon leek het ze verstandiger om mij over te dragen. Bij het eerste gesprek in het WKZ zeiden ze gelijk komende 48 uur krijg je longrijping injecties voor de kleine en dan inleiden. Het was een heftige, medische bevalling. Zoveel personeel in de kamer en een heel team de de kleine gelijk zou opvangen voor als dat nodig was. Helaas was dat nodig. Gelukkig was ze snel stabiel en ging ze naar de NICU. Ze kreeg wat bloed en een MRI scan. Ze besloten om haar te opereren en een rickham reservoir te geven zodat ze vocht kunnen afnemen. Dit is een tijdelijke oplossing om tijd te rekken en te onderzoeken wat het probleem is. Op de MRI zagen ze een "aquaductstenose". Simpelweg een vernauwing in het gangetje tussen de derde en vierde hersenkamer. Onduidelijk waardoor het is ontstaan. Afgelopen maandag moest ze weer voor OK. Ditmaal met de hoop voor een definitieve oplossing. De ingreep heet derde ventrikelostomie. De bodem van de derde hersenkamer wordt doorgebrand om een nieuwe omleiding te creëren voor het vocht. We weten nog niet of het geslaagd is omdat het zichzelf even moet instellen. Ze wordt dagelijks geobserveerd. Mocht het niet gelukt zijn zal ze een definitieve VP drain krijgen. Ze doet het heel goed gelukkig. Ze heeft geen extra zuurstof meer nodig, is alert en zelfstandig drinken. Allemaal positieve dingen gelukkig. Helaas js het toch nog afwachten hoe het verloopt. Ik ben ontzettend dankbaar voor waar we nu staan. Het zag er namelijk heel echt uit voor haar als we de echo's moesten geloven. Het is echt een "normale" babytje aan het worden die reageerd op haar mama en papa. Heel veel tekst i know maar er is ook onwijs veel gebeurt in een korte tijd. Ik hoop dat het bij jullie kindje allemaal zal mee vallen!

3 jaar geleden

Reactie op Yasmina91-24

De kleine is inmiddels 4 weken oud en ligt nog in het ziekenhuis. Met 35.5 ...
Allereerst gefeliciteerd met jullie dochter. Wat fijn dat ze het zo goed doet en heel sterk is. Maar wat een verhaal, en wat hebben jullie al veel mee moeten maken. Je verhaal klinkt bij mij erg bekend alleen was het bij mij al bij de 20 weken gezien. Mag ik vragen op hoeveel mm vocht het bij jullie meisje was? En zat het aan 1 kant of beide kanten? Ik ben heel benieuwd wat ze woensdag bij mij zeggen in het WKZ.

3 jaar geleden

Reactie op Irma87

Ja helaas al dikke 10 weken in onzekerheid. Van het scenario afbreken zwang ...
Bedankt voor je antwoord. Ik duim voor jullie dat je een goede uitslag krijgt woensdag! Ja, dat zou absoluut beste scenario zijn, maar bij stabiel ben ik al erg gelukkig. Ik word dan nu getest op infecties. Ze wouden ook wel een vruchtwater punctie doen om down volledig uit te sluiten ( nipt was dit niet te zien en als je kijkt naar de verdere ontwikkelingen schatten ze de kans nihil dat het down is). Ik vind alleen nu met 30 weken dat risico te groot en daarbij veranderd het weinig voor mij. Kan er toch niets meer aan veranderen. Ik heb vandaag gebeld en word naar het radboud doorverwezen voor een extra controle. Lucht in ieder geval op dat er extra controle komt.

3 jaar geleden

Reactie op Irma87

Allereerst gefeliciteerd met jullie dochter. Wat fijn dat ze het zo goed do ...
Dankjewel, vandaag was eigekijk de uitgerekende datum. Bij haar was het 30mm en zat aan beide kanten. Ze zeiden dat het een forse hydrocepalus is. Dat zag je ook duidelijk op de echo. Ik hoop zo dat het meevalt bij jullie! Het WKZ is overigens echt top. Ze zijn echt deskundig.

3 jaar geleden

Reactie op Irma87

Allereerst gefeliciteerd met jullie dochter. Wat fijn dat ze het zo goed do ...
Hoe is het bij jullie gegaan vandaag? Hopelijk is alles wat duidelijker geworden.

3 jaar geleden

Reactie op Amber134

Hoe is het bij jullie gegaan vandaag? Hopelijk is alles wat duidelijker gew ...
Gisteren hebben we weer een erg uitgebreide echo gehad, en daarna door de scan geweest. Vandaag hebben ze overleg met verschillende artsen bij elkaar. Vanmiddag worden wij gebeld met hopelijk meer duidelijkheid over het plan van aanpak.. ben die onzekerheid wel zo zat. Heb jij de extra controle al gehad in het Radboud?

3 jaar geleden

Reactie op Irma87

Gisteren hebben we weer een erg uitgebreide echo gehad, en daarna door de s ...
Het blijft dus nog even erg spannend voor jullie. Hoop dat jullie vandaag goede informatie krijgen wat ook weer gerust stelt. Ik zit op dit moment in het Radboud. Krijg zometeen de onderzoeken.