53 Reacties

6 jaar geleden

Zo lang je er zelf geen last van hebt denk ik niet. En je moet niet vallen. Maar je bent nog zo pril zwanger dat alles nog lekker achter je schaambot zit. Zou me niet al te druk maken. Maar bij twijvel de verloskundige bellen. Die weten het beter.

6 jaar geleden

Daar had ik nog niet aangedacht om die te bellen! Ga ik zo gelijk doen, bedankt!

6 jaar geleden

Probeer je hond echt te bestuderen. Je ziet echt wel wanneer die dag gaat doen. Er zijn altijd voortekens van wanneer dit gaat komen. Je kan thuis oefenen op een commanda vb kijk zodat van de moment dat je ziet dat die zou trekken je kijk kan zeggen en dat die naar jou gezicht kijkt en dan beloond word. Of touch vb je hand aanraken. Dit raad ik heel erg aan omdat je het moment voor gaat zijn en die dat niet meer gaat doen na een tijd.

6 jaar geleden

Reactie op Indrah

Probeer je hond echt te bestuderen. Je ziet echt wel wanneer die dag gaat d ...
Thuis doet ze alles, maar als er iets uitgelegd word moet ik wel normaal kunnen luisteren wat er gezegd word. Ik kan het vaak aan zien komen maar niet altijd...

6 jaar geleden

Ik had een hele lange reactie getypt, maar las een pup van 8 weken. Dat is natuurlijk heel iets anders dan een beginnende puber van 8 maanden 😂😂. Ik zou je nu nog geen zorgen maken over of het kwaad kan, met 6 weken maken die rukken aan de riem niet zoveel uit. Wanneer je straks een dikke buik hebt en je evenwicht achteruit gaat, is het wel iets om op te letten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op je buik valt dan. Voor nu kan zo'n val überhaupt niet zoveel kwaad en is de kans op vallen ook veel minder, waarschijnlijk is je lichaam nog fit genoeg om die rukken te hebben (maar fijn is anders uiteraard). Allereerst: ik snap je frustratie, we kunnen onze honden niet besturen en soms luisteren ze echt niet. Maar bedenk je dat dit helemaal niet abnormaal gedrag is voor een 8 maanden oude hond. Ten eerste zorgt de puberteit voor allemaal hormonen die ervoor zorgen dat die andere honden ineens nog leuker zijn! Daarnaast, en normaal ben ik tegen het vergelijken van honden en kinderen maar in dit opzicht zorgt dat vaak toch voor wat meer begrip naar je hond toe: puberkinderen willen ook ineens meer zelf bepalen. Tegelijk willen ze ook stoer zijn bij hun vrienden en graag grenzen opzoeken en dat hoort er allemaal bij. Dit is bij een hond niks anders, die doet dezelfde dingen. De frustratie werkt alleen heel erg tegen als het gaat om het oplossen van het 'probleem'. Je hond merkt echt wel dat je gefrustreerd bent, ook als je denkt dat je het niet laat merken. Waarom zou de hond naar een gefrustreerd baasje luisteren, als er zo dichtbij een veel leuker speelmaatje is? Op cursus zullen ze hier ongetwijfeld ook aandacht aan geven, maar probeer het leukste in de omgeving te zijn. Neem een speeltje, snoepje, whatever mee (en als je voor snoep gaat: zo'n heel stinkend ding werkt het beste) en probeer verleidingen gelijk te zien en erop in te spelen. Let tegelijk heel goed op jezelf, wat zegt jouw lichaamstaal? Ga je goed tussen je hond en het verleidelijke staan? Als je hond al goed naast kan lopen, dan kan ertussen lopen als zorgen voor die extra blokkade waardoor hij dit niet meer doet. En tegelijk, mag hij regelmatig wel met andere honden spelen? Je zou het kunnen oefenen met iemand van de cursus. Weet waar diegene staat op dat moment, loop die kant op en laat je hond heel even inhouden en aandacht aan jou geven. Jij weet zelf het beste hoe lang dit vaak goed kan. Doet je hond meestal na 15 seconden die onverwachtse ruk? Beloon na 10 seconden: vrolijk GOEDZOOO JAA en even met een trekspeeltje spelen. Hond laten zitten, is weer gefocust: nou toe maar, ga maar naar *vriendje* toe. Als je dit steeds iets langer en uitgebreider doet leert je hond dat jij de eerste beloning bent, die krijgt hij altijd. Soms komt er een extra beloning: hij mag spelen. Dan moet hij wel eerst jouw toestemming verdienen. En daarnaast zal ik het zeker bespreken met de cursist(e). Vertel, als je je daar prettig bij voelt, ook dat je nog niet wilt dat de rest het weet, maar dat je zwanger bent. Sommige honden zullen hier misschien op reageren en dan weet ze dat jij wat gefrustreerder kan zijn. Ik ben ook veel onzekerder over mijn honds gedrag sinds ik zwanger ben, en dat terwijl mijn hond inmiddels 2 is en supergoed luistert. Soms helpt het ook even om een stapje terug te doen en te kijken wat jullie samen al wel bereikt hebben en wat hij allemaal al kan: dat is vast al heel veel vooruitgang sinds hij nog een echte pup was.

6 jaar geleden

Reactie op Mvs2409

Thuis doet ze alles, maar als er iets uitgelegd word moet ik wel normaal ku ...
Oh het is tijdens de uitleg? Ik denk ook dat je het dan ergens best een beetje mag accepteren 😅. Jij bent geïnteresseerd in wat de cursist zegt, maar dit kan nogal een lang verhaal zijn en voor zo'n puber is het ook wel behoorlijk moeilijk om zo lang stil te zitten. Bij mijn hond ging ik vaak op het muurtje waar ik voor stond zitten. Ik was toen nog niet eens zwanger, maar zo kon ik de uitleg goed meekrijgen en tegelijk mijn hond genoeg aandacht geven om niet afgeleid te worden. En misschien dat je kan overleggen of je als speeltje ook een braintrainer (4€ action) mee mag nemen? Ding vastklemmen tussen je voeten en de hond z'n ding laten doen, dan is hij afgeleid en kan jij de les volgen.

6 jaar geleden

Ik had een hele lange reactie getypt, maar las een pup van 8 weken. Dat is ...
Wauw bedankt voor deze uitleg haha! Het lastige is dus dat zij door het spelen tussendoor helemaal gek word en het geen MOET hebben wat d3 andere hond heeft, zo gaat dat buiten de cursus ook aan toe (heel naar...) ik heb er inderdaad aan zitten denken om het te vermelden misschien wel verstandig. Ben donderdag met rauwe frikandel gaan trainen dat ging de eerste 20m kei goed en daarna gewoon geen focus meer. Hopelijk gaat het dinsdag beter en anders maar aan de hele andere kant van de bak gaan staan 😂

6 jaar geleden

Volgens mij kan het geen kwaad, maar als je iets verder bent gaat het wel zeer doen. Mijn hond is altijd enthousiast aan de riem en kan dan erg trekken. Ik ben gestopt met uitlaten vanaf week 12, mijn vriend loopt nu elke dag met haar. Het schoot bij mij in mijn rug erdoor, niet echt fijn 😅

6 jaar geleden

Reactie op babyboymomC

Volgens mij kan het geen kwaad, maar als je iets verder bent gaat het wel z ...
Oh dat is niet best... Ik ga het in de gaten houden.

6 jaar geleden

Heb je al een tuigje geprobeerd?

6 jaar geleden

Reactie op Francis1991

Heb je al een tuigje geprobeerd?
Ja maar op cursus met Halti is echt geen doen en borstriem heeft zij alleen maar meer kracht,, dus denk geduld en afleiding het is best lastig.

6 jaar geleden

Als je gefrustreerd raakt, heeft dat ook invloed op het gedrag van je hond.. ik zou er dan persoonlijk voor kiezen om de cursus zelf aan iemand anders over te laten en alleen mee te gaan zodat je de oefeningen kan zien en hiermee thuis gewoon aan de slag gaan. Zodra je frustraties hebt, gewoon stoppen en later weer opnieuw beginnen!

6 jaar geleden

Ik denk dat t niet zoveel kwaad kan zolang je er zelf geen last van hebt. Ik loop nog met 4 trekkende honden rond🤭(2x boxer 2x Duitse staande) en ben 22 weken zwanger

6 jaar geleden

Ik heb zelf twee stront eigenwijze honden. Een nog lekker in de puberteit. En inderdaad, dat trekken... Ik denk dat het geen kwaad kan als je geen last hebt. Maar als ik nog een tip mag geven: Ik heb tuigjes van dog Copenhagen. Deze heeft op de borst en op de rug een ring voor de riem. Ik heb daar een riem met dubbele sluiting aan vast bij de jongste. Door de riem aan de borst kant wat korter te houden, wordt de hond uit evenwicht getrokken wanneer hij weg wil schieten. Vindt de hond zelf ook vreselijk irritant en hij/zij heeft veel minder kracht om te gaan, dus makkelijker te houden. Sinds ik dat tuigje gebruik met die dubbele riem kan ik makkelijk met twee honden lopen. Ook als ze een leuk vriendje tegen komen.

6 jaar geleden

Reactie op Mvs2409

Ja maar op cursus met Halti is echt geen doen en borstriem heeft zij allee ...
Welke tuig heb je geprobeerd? Je hebt verschillende soorten.

6 jaar geleden

Reactie op Francis1991

Welke tuig heb je geprobeerd? Je hebt verschillende soorten.
Halti. Borstriem trek ze me helemaal mee weg... Halti vind ze echt niet tof dus die krijg ze als de heel hard trek om als straf met uitlaten waardoor ze nu echt super mooi mee loop! Zoekt elke x contact met me enzo. Is een Duitse herder

6 jaar geleden

Ik heb hier ook een eigenwijs ding dat in haar speelse enthousiasme bui nog wel eens kan trekken. Normaal kan ik daar wel goed tegen, maar nu begint mijn lijf al een paar weken op te spelen met (onder)rugpijn, bandenpijn en merk ik dat ik sneller uit balans ben. Dan vind ik het echt heel storend als ze zo doet. Dus ben nu een stuk strenger naar haar toe tijdens wandelen. Naast is ook echt naast. Een tuig kan ik niet aanraden als je trekgedrag wil voorkomen, want de meeste honden gaan alleen maar meer hangen in een tuig, omdat deze rond hun sterkste gedeelte zit... de romp. Ik zou dan eerder voor een slipriempje gaan... à la Caesar Milan stijl. Werkt als een trein 👌🏻

6 jaar geleden

Reactie op Kimmutjuh89

Ik heb hier ook een eigenwijs ding dat in haar speelse enthousiasme bui nog ...
Ja klopt,,, bij mij is het er vanochtend ingeschoten helaas met bukken. Dus zal voor mij weinig training meer worden haha! En idd zo'n tuig zei ik al dat dat niet beter was, hebben vorige week op cursus een prikband geprobeerd en dat werkte alleen als ik haar corrigeerde, zelf kon ze er aardig doorheen trekken... Dus denk met cursus dat dat het enige middel is. Slipketting werkt ook niet.

6 jaar geleden

Hier ook 2 puberende trekkende honden. Ik ben nu 17 weken en vindt het ook erg vervelend. Maar dit hoort bij het leerproces. Trekken is iets wat het langst duur om af te leren. Wij hebben afgelopen weken tijdens het wandelen flink geoefend zodat het voor mij te doen blijft. Stilstaan of teruglopen als ze trekken. Dit gaat beter, maar heeft tijd nodig. Je zegt dat het vooral gebeurt tijdens de uitleg. Misschien is voet op de riem dan steviger en luisteren terwijl je naar je hond kijkt zodat je het gedrag zo veel mogelijk voor kan zijn. Vraag het vooral aan je instructrice die kan het beste antwoord geven wat je kan doen.

6 jaar geleden

Reactie op Kimmutjuh89

Ik heb hier ook een eigenwijs ding dat in haar speelse enthousiasme bui nog ...
Slipriempje wil ik even op inhaken: er is een reden dat die op de meeste hondenscholen verboden zijn. Is toch wat, dat als je puberhond niet goed snapt wat wel of niet mag en natuurlijk gedrag vertoont, hij pijn krijgt...