56 Reacties

6 jaar geleden

Toevallig gister een e-mail gehad. Bij mij geven ze aan dat de beste periode tussen de 28-32 weken is.

6 jaar geleden

Ik heb mij wel laten vaccineren, waarom zou je dat niet doen. Je beschermd je kindje tegen kinkhoest voordat hij/zij geboren is. In Europa wordt dat al jaren gedaan. Nederland loopt daarmee achter. Ik vind het een goede zaak en zou iedere moeder adviseren dat te doen. Het is een kleine moeite. Destijds moest ik er zelfs voor betalen, ook dat heeft mij niet weerhouden mij te vaccineren.

6 jaar geleden

Ik laat me vanmiddag vaccineren. Ben nu 24 weken zwanger. Het advies is vanaf 22 weken en hoe vroeger hoe beter.

6 jaar geleden

Het word zelfs vanaf eind dit jaar verplicht maar dan word het wel vergoed.

6 jaar geleden

Reactie op MamaFluff

Het word zelfs vanaf eind dit jaar verplicht maar dan word het wel vergoed. ...
Vergoeden kan wel, verplichten kunnen ze niet.

6 jaar geleden

Jep vaccin ligt in de koelkast, had het er vanmorgen over met de verloskunde laat hem volgende week zetten met 28 weken. Mijn dochter heeft op 6 jarige leeftijd kinkhoest gehad, dus alles wat ik kan proberen te voorkomen zal ik zeker doen

6 jaar geleden

Ik laat me donderdag vaccineren met 31,5

6 jaar geleden

Ik heb het ook gedaan, met 24 weken. Zag er geen enkel nadeel van in. Een prikje voor jou en je kindje is meteen beschermd. Zeker de "moeite" waard vind ik!

6 jaar geleden

Waarom heb je daarvoor gekozen? Ik zit nog heel erg te twijfelen of het echt toegevoegde waarde heeft. Zitten er nadelen aan dat jij weet?

6 jaar geleden

Wij twijfelen ook enorm. Mede omdat we vonden dat het verhaal van de verloskundige niet overtuigend was. Ik lees op de site van het RIVM dat vanaf 16 december 2019 alle zwangere vrouwen in Nederland deze vaccinatie gratis krijgen aangeboden. Ik kan zelf niet echt nadelige gevolgen vinden over deze vaccinatie anders dan het minder zou werken als wordt gezegd. Ben benieuwd of iemand deze wel heeft gehoord/gelezen..

6 jaar geleden

Kinkhoest komt momenteel weer veel vaker voor. Daarom is vaccineren nu belangrijker dan 8 jaar geleden. Ik zie dit bevestigd om mij heen met verschillende mensen die dit onlangs gehad hebben. Je uitspraak over de testgroep is wel erg kort door de bocht ;) En hoe kom je erbij dat de ‘afdelingen’ vol liggen met kindjes met kinkhoest die gevaccineerd zijn? Gevaccineerd in de zwangerschap? Wat is je bron? Met vaccinatie in de zwangerschap zijn ze vanaf geboorte beschermd en het risico dat je pasgeborene kinkhoest krijgt is echt wel kleiner dan wanneer je niet vaccineert, omdat ze tijdens de zwangerschap antistoffen binnen krijgen. Dat antistoffen helpen om niet ziek te worden is logisch toch? Pasgebore babies met kinkhoest is erg link, dat is een feit. Dus waarom niet beschermen?

6 jaar geleden

Vanaf 16 december 2019 wordt deze kinkhoest vaccinatie vergoed!

6 jaar geleden

Vaccineer jij je kindje buiten de zwangerschap wel? Of vaccineer jij helemaal niet?

6 jaar geleden

Ik ben een andere mening toegedaan en ga mij laten inenten. Ondanks dat het in Nederland relatief nieuw is wordt in andere landen al langer ingeënt met positieve resultaten. Het inenten an sich is dus niet nieuw. Daarnaast is er voor zover ik kon vinden slechts 1 onderzoek waarin een verband aangetoond is met vroeggeboorte, waarbij onderzoekers er zelfs vanuitgaan dat daar mogelijk een fout in t onderzoek zit. Alle andere, grote onderzoeken tonen namelijk geen verband aan zo is ook te lezen op de site van het RIVM (met onderbouwing). Dan stel je nog dat het geen garantie is dat het kind beschermd is. Dat is correct. Die garantie heb je nooit met inentingen. Het enige dat je zeker weet is dat je kind een bepaalde mate van antistoffen aanmaakt en dat het wat dat betreft bij een besmetting hopelijk beter beschermd is dan zonder die antistoffen. Ondanks dat ik jouw keuze respecteer denk ik dat het voor andere mama’s in spe goed is ook andere argumenten mee te laten wegen. Check vooral de site van het rivm voor een heldere uitleg :-) Ik wil niemand aan of afraden de inenting te halen maar weeg alle argumenten af en doe vooral wat voor jou en je baby goed voelt

6 jaar geleden

De meta-onderzoeken naar dit vaccin (dus onderzoeken die verschillende studies samen nemen, zodat je een groot aantal testpersonen krijgt), spreken NIET can negatieve effecten van het vaccin. Een website op het internet is echt wel minder betrouwbaar dan gepubliceerde wetenschappelijke studies. Daarnaast zoals iemand hier al zei: kinkhoest is aan een opmars bezig. Ik zou echt het risico niet willen nemen...

6 jaar geleden

Ik laat het ook doen. Vanaf 16 december word het helemaal vergoed in Nederland, dus dat wacht ik even af 😊

6 jaar geleden

Hebben jullie ook zoveel last en pijn na de spuit? En hoelang hield het aan?

6 jaar geleden

Reactie op Fiona88

Hebben jullie ook zoveel last en pijn na de spuit? En hoelang hield het aan ...
Ja ik pff! Woensdag geprikt, do en vr. veel pijn in me arm en voelde me grieperig. Nu voel ik me gelukkig wat beter. En bij jou?

6 jaar geleden

Ja ik pff! Woensdag geprikt, do en vr. veel pijn in me arm en voelde me gri ...
Ik heb gister/vrijdag laten zetten. Tot nu toe erg veel last. Bijna elke beweging doet pijn. Hoop dat het niet te lang aanhoud.

6 jaar geleden

Ik heb ‘m wel gehaald, zonder twijfel. Overigens geven ze ‘m hier pas vanaf 28 weken. Daarvoor is niet efficiënt. Maar ik ben heel blij dat ik het vaccin gehaald heb, omdat kinkhoest enorm heerst in onze omgeving. Moet er toch niet aan denken dat m’n pasgeboren baby op de NICU beland en aan de beademing ligt door een kinkhoest besmetting. Ze is nu beschermd de eerste maanden en het scheelt haar weer een prikje :-)