25 Reacties

2 jaar geleden

Geen ervaring met een niertje maar met het hartje. Deze zou iets meer naar het midden van het borstkastje liggen zei de verloskundige. Eenmaal in het ziekenhuis bleek alles toch naar behoren te zijn en was er helemaal niks aan de hand. echo's zijn vaak moment opnames en het is maar net of het kindje er goed voor ligt en alles duidelijk te zien is. Het ziekenhuis heeft veel betere apparatuur en kan hierdoor enorm nauwkeurig kijken. Ik zou me voor nu niet al te druk maken ( en dat is makkelijker gezegd dan gedaan... been there done that) maar wacht het echt even af. Want voor hetzelfde geld valt het allemaal juist wel mee? En blijkt het niertje alsnog binnen de marges te liggen.

2 jaar geleden

Reactie op eerstekindje3322

Geen ervaring met een niertje maar met het hartje. Deze zou iets meer naar ...
dankjewel voor je reactie, fijn om te lezen dat het bij jullie helemaal goed uit heeft gepakt, stelt me toch enigszins gerust! 🥰

2 jaar geleden

Bij ons zijn ze er ook achtergekomen bij de 20 weken echo, een bekkennier noemen ze het. Bij 20 weken waren ze even groot, bij 30 weken was de bekkennier ietsje kleiner dan de andere maar de werking is goed. Wij moeten nu als ons dochtertje 6 maanden is naar de kinderarts voor een echo want omdat hij nu kleiner was kan het zijn dat hij langzaam verschrompeld. Maar wat jij ook al zegt, dan is er geen probleem! Met 1 niet kun je prima leven, je moet dan alleen 1x per jaar op controle in het ziekenhuis. En het nadeel als de nier het gewoon blijft doen is dat er een grotere kans is op blaasontstekingen omdat hij laag ligt. Dus eigenlijk…..geen zorgen!

2 jaar geleden

Reactie op Logootje

Bij ons zijn ze er ook achtergekomen bij de 20 weken echo, een bekkennier n ...
Fijn om te lezen, dat stelt mij zeker gerust! Dankjewel voor je reactie 😊

2 jaar geleden

Update: na een uur zoeken vond ze geen rechter niertje. Ze wil nog niets uitsluiten, over 8 weken mogen we terug. Kindje ligt ook niet handig voor de echo dus we hopen in combinatie met verdere ontwikkeling nieren plus andere ligging dan wel uitsluitsel te krijgen. Ben wel gerustgesteld dat je met 1 nier ook goed kan leven -en wie weet heb ik er zelf ook maar 1 😅 thanks voor jullie berichtjes!

2 jaar geleden

Mijn oma had 1 verschrompelde nier en 1 gewone. Ze kwam er pas achter toen ze ergens in de 80 was geloof ik, dus heeft er ook nooit rekening mee gehouden. Ze is er uiteindelijk 93 mee geworden.

vorig jaar

Reactie op Anouk’95

Update: na een uur zoeken vond ze geen rechter niertje. Ze wil nog niets ui ...
Hoi wij hebben iets soortgelijks. Hebben jullie inmiddels meer informatie? En zou je willen delen wat voor onderzoeken je hebt gekregen?

vorig jaar

Hoi wij hebben iets soortgelijks. Hebben jullie inmiddels meer informatie? ...
Hoi! Ja zeker! Wij hebben een 2e 20 weken echo in het ziekenhuis gehad van een uur. Ze checkte daar alles nog een x (protocol) en specifiek de nier die de verloskundige niet kon vinden. De gynaecoloog durfde helaas ook niet met zekerheid te zeggen of ze hem lager zag (nierbekken) of helemaal niet. We moesten met 28 weken terug komen want dan was het beter te zien op de echo. Met 28 weken dus nog een echo gehad in het ziekenhuis, deze duurde korter. Ze vond de nier uiteindelijk toch wel in het nierbekken (dus verlaagde nier) maar gezien het formaat van de andere nier die wel op de verwachte plek zit en de combinatie van hoeveelheid vruchtwater en vulling blaasje baby lijkt het erop dat de verlaagde nier ook gewoon zijn werk doet. Hij is alleen niet opgestegen en wordt ook anders aangevoerd qua bloed (waarschijnlijk van onder ipv boven zeg maar). Na de geboorte moeten we extra de plas luiers in de gaten houden omdat dit wat kan zeggen over de nierwerking en we moeten binnen 1-2 weken na de geboorte langs de kinderartsen zodat ze de echo op zijn buikje kunnen zetten in plaats van via mijn buik. Dus de conclusie is dat ons kindje een variatie heeft, namelijk een nierbekken nier (1 nier in ons geval) welke wel volledig lijkt te functioneren. Bij de definitieve diagnose zullen we nog wel horen wat dit verder in zal houden qua eventuele controles maar we hoeven ons niet direct zorgen te maken en ik mag ook thuis bevallen, ben niet medisch geworden ☺️ Wat is jullie situatie?

vorig jaar

Hoi wij hebben iets soortgelijks. Hebben jullie inmiddels meer informatie? ...
Wij hebben tijdens de zwangerschap met 20 en 30 weken een extra echo gehad in het wkz. We werden gezien door een gynaecoloog en nefroloog. Op de 2e echo was de nier iets kleiner dus we krijgen nu in februari weer een echo bij de kinderarts, ze is dan 6 maanden. En er zijn dan 2 opties, of de nier is verschrompeld (dan jaarlijkse controle) of hij doet het gewoon maar ligt op de verkeerde plek (dan geen vervolg). Maar ze is nu 12 weken en doet het fantastisch! Zelfs nog geen blaasontsteking gehad. Jullie ook een laagliggende nier?

vorig jaar

Reactie op Anouk’95

Hoi! Ja zeker! Wij hebben een 2e 20 weken echo in het ziekenhuis gehad va ...
Is bij jullie de andere nier wel goed?

vorig jaar

Reactie op Anouk’95

Hoi! Ja zeker! Wij hebben een 2e 20 weken echo in het ziekenhuis gehad va ...
Mijn zwangerschapsbrein neemt het over, ik bedoel bekkennier maar dat was denk ik wel duidelijk 🤭

vorig jaar

Reactie op Logootje

Is bij jullie de andere nier wel goed?
Ja! En niet vergroot oid dus ze gaan er vanuit dat beide nieren werken want anders was de nier die wel op de juiste plek ligt groter geweest. Maar zeker weten we het pas als we 1-2 weken na de geboorte met de kleine langs de kinderartsen zijn geweest. Wat super van jullie meid trouwens! Ik begreep dat bij de 20 en 30 weken echo bij jullie al te zien was dat de nier lager lag én kleiner was? Is ze na de geboorte al gezien door de kinderarts of hoefde je op basis van de echo’s pas bij 6 maanden te komen ?

vorig jaar

Reactie op Anouk’95

Ja! En niet vergroot oid dus ze gaan er vanuit dat beide nieren werken want ...
Ik lees idd dat jullie meteen na de geboorte langs moeten en wij pas met 6 maanden! Wat bijzonder want we hebben volgens mij hetzelfde verhaal. Bij ons was bij de 2e echo de nier iets kleiner dan de andere terwijl ze eerst even groot waren. Nu vertrouw ik er wel op dat het allemaal goed want ze doet het super….dus of ze nu 1 of 2 functionerende nieren heeft maakt me niet uit. Maar wel bijzonder dat het beleid per ziekenhuis verschilt.

vorig jaar

Reactie op Logootje

Ik lees idd dat jullie meteen na de geboorte langs moeten en wij pas met 6 ...
Dat is zeker bijzonder ja! Laten we elkaar op de hoogte houden, ik ben 22 december uitgerekend dus al in januari langs de kinderartsen gaan. Gelukkig is 1 nier ook helemaal okay inderdaad!

vorig jaar

Reactie op Anouk’95

Dat is zeker bijzonder ja! Laten we elkaar op de hoogte houden, ik ben 22 d ...
Dat is goed! Succes met de laatste loodjes!

vorig jaar

Reactie op Logootje

Ik lees idd dat jullie meteen na de geboorte langs moeten en wij pas met 6 ...
Wij zijn vandaag langs de kinderarts geweest (radiologie), het duurde lang voor ze hem vonden maar onze zoon heeft inderdaad een bekken nier, hij functioneert wel goed gelukkig. Volgende week horen we nog wat ze er mee willen qua opvolging etc

vorig jaar

Toen ik zwanger was van mijn zoontje konden ze bij de echo zijn linker nier niet vinden. Ik was toen doorverwezen naar het AMC en daar bleek dat zijn linker nier lager lag (bekkennier). Na zijn geboorte met paar maanden moesten we weer naar het AMC en toen hij 2 was voor controle verder gezond. Enige wat ik meekreeg was dat er een grote kans is dat hij later vaker blaasontsteking kan krijgen. Hij is nu 3,5 jaar. Gelukkig een gezond kind geen klachten tot nu toe..

vorig jaar

Reactie op Anouk’95

Wij zijn vandaag langs de kinderarts geweest (radiologie), het duurde lang ...
Wat fijn om te horen zeg! Goed dat alles gewoon functioneert. En nog van harte gefeliciteerd met je zoon! Wij hebben eind februari pas een afspraak bij de kinderarts staan dus ik ben benieuwd…tot nu toe geen aanwijzingen dat er iets afwijkends is.

vorig jaar

Reactie op Logootje

Wat fijn om te horen zeg! Goed dat alles gewoon functioneert. En nog van ha ...
Hoe is de afspraak gegaan? Ben heel benieuwd. Wij maken iets soortgelijks mee. Als je mij op de hoogte wilt houden, heel graag!

vorig jaar

Reactie op flowerbaby

Hoe is de afspraak gegaan? Ben heel benieuwd. Wij maken iets soortgelijks m ...
We zijn op dit moment onderweg naar de kinderarts dus ik kan het je straks vertellen!