24 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb hier geen ervaring mee maar heb je de NIPT gedaan? Want in dat geval als dat goed was dan kan ik me haast niet voorstellen dat er aan een vergroot nierbekken niet wat gedaan kan worden? Nogmaals ik heb echt geen idee maar ik hoop gewoon dat jij je niet te veel zorgen maakt!

3 jaar geleden

Onze dochter had/heeft ook een vergroot nierbekken. Ze dachten met 20 weken iets te zien en met 30 weken werd bevestigd dat haar nier idd vergroot was. Veel extra echo's en controles gehad en uiteindelijk moeten bevallen in het Sofia kinderziekenhuis (Rotterdam). Zij bleek een verstopte urineleider te hebben en hier is zij aan geopereerd toen ze 5 weken oud was. Gelukkig allemaal goed gegaan en nu gaat het nog steeds goed en werkt alles naar behoren. Ze is nu ruim 1 jaar.

3 jaar geleden

Reactie op Angela29LW

Ik heb hier geen ervaring mee maar heb je de NIPT gedaan? Want in dat geval ...
Hoe zouden ze dit via een nipt zien? Naar mijn idee kijken ze hier alleen naar chromosomale afwijkingen.

3 jaar geleden

Reactie op Ro2020

Hoe zouden ze dit via een nipt zien? Naar mijn idee kijken ze hier alleen n ...
Vergroot nierbekken is iets wat bij chromosoom afwijkingen voor komt. Dus als de NIPT oké is dan lijkt me een vergroot nierbekken een losstaande te verhelpen kwaal. Zo bedoel ik het een beetje.

3 jaar geleden

Ik ben zelf geboren met een nierafwijking. Toen werden er nog niet van dit soort echo's gedaan en is hier pas wat van gemerkt toen het eigenlijk zo goed als te laat was. De nefroloog heeft toendertijd gezegd dat als dit tijdens de zwangerschap/geboorte gezien had kunnen worden het gemakkelijk verholpen was. Maar ik was uiteindelijk bijna 2 toen dit aan het licht kwam. Nier nu kwijt maar ik ben er nog. Bij jou zijn ze er op tijd bij zo tijdens de zwangerschap. Ik snap dat het enorm schrikken is. Maar ze kunnen tegenwoordig zoveel. Als het echt spoed had gehad had je denk ik niet hoeven te wachten. Probeer je niet te druk te maken (lekker makkelijk gezegd natuurlijk).

3 jaar geleden

Reactie op Angela29LW

Ik heb hier geen ervaring mee maar heb je de NIPT gedaan? Want in dat geval ...
Ik het de NIPT gedaan en daar is niks uitgekomen. Gelukkig. Verloskundige had ook gezegd dat het niet iets levensbedreigend is maar wel even wat extra aandacht vraagt. En inderdaad je maakt je toch zorgen. De hele zwangerschap verloopt voorspoedig en geen bijzonderheden tot de laatste loodjes en dat is even heel zuur en spannend. We hopen volgende week dat het allemaal meevalt...

3 jaar geleden

Reactie op Renske20

Onze dochter had/heeft ook een vergroot nierbekken. Ze dachten met 20 weken ...
Weet je de afmetingen van de nierbekken nog van jullie dochter? Zijn er verder nog bijzonderheden die jullie tijdens de bevalling en daarna hebben moeten doorlopen? Fijn dat alles nu goed gaat. Ik weet dat als het echt iets is er wat aan gedaan kan worden maar toch wil je niet dat de kleine meid gelijk al die medische trajecten in moet incl. operatie.

3 jaar geleden

Reactie op Ro2020

Ik ben zelf geboren met een nierafwijking. Toen werden er nog niet van dit ...
Je hebt ook helemaal gelijk. Maar inderdaad niet te veel zorgen maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Fijn dat ik van alle kanten hoor dat als het echt een vergroting blijft er dan wat aan gedaan kan worden. Al hoop ik natuurlijk dat onze kleine meid niet gelijk een medisch traject en/of operatie hoeft te ondergaan. Maar goed is het zo dan is het zo. We hopen volgende week op positief bericht 🍀.

3 jaar geleden

Reactie op Kim9788

Weet je de afmetingen van de nierbekken nog van jullie dochter? Zijn er ver ...
Ik weet de afmeting niet meer precies maar volgens mij vergelijkbaar met jullie kindje. Ik werd in ieder geval doorverwezen naar het Sofia omdat we in het ziekenhuis hier in de buurt niet verder geholpen konden worden, omdat de afwijking te groot was. Omdat haar nier bleef groeien ben ik eerder ingeleid en zou er bij de geboorte een team klaar staan om wat dingen te checken. Een echo bij haar zelf hoefde pas dag erna. Bij ons waren helaas wat complicaties bij de geboorte waardoor toen alles anders verliep (had niets met de nieren te maken) dus geen idee hoe het normaal gesproken dan zou gaan. Vooraf aan de operatie heeft ze wel wat onderzoeken gehad om te kijken waar het probleem precies zat. Bleek bij haar een verstopte urineleider te zijn waardoor de afvalstoffen vanuit de nier zelf niet weg konden. Daardoor groeide deze zo hard. Snap overigens heel goed dat je je zorgen maakt. Ik zou alle vragen die je nu hebt steeds opschrijven zodat je ze dan kan stellen en niet allemaal hoeft te onthouden.

3 jaar geleden

Het is inderdaad niet fijn om zo'n medisch traject in te moeten incl. operatie met zo'n kleintje. Maar heb me echt zo verbaasd over de veerkracht van zulke kleintjes! Ze herstelde echt snel en ook de verpleegkundige daar zei dat het heel snel beter gaat met jonge kinderen. Zo schijnen kinderen van bijv. 1,5 jaar na zo'n operatie na een dag of 1, 2 alweer rond te kruipen. Zou er zelf niet aan moeten denken 😅.

3 jaar geleden

Reactie op Renske20

Ik weet de afmeting niet meer precies maar volgens mij vergelijkbaar met ju ...
Bedankt voor je uitleg. Merk dat ik wat behoefte heb aan info en ervaringen van anderen. Jaa we schrijven alle vragen op, dat is inderdaad slim.

3 jaar geleden

Reactie op Kim9788

Bedankt voor je uitleg. Merk dat ik wat behoefte heb aan info en ervaringen ...
Graag gedaan en snap ik. Als je nog meer vragen heb laat gerust weten! Hoop op goede berichten voor jullie 🍀.

3 jaar geleden

Hey, hoe is het gegaan bij het WKZ?

3 jaar geleden

Reactie op Renske20

Hey, hoe is het gegaan bij het WKZ?
Lief dat je het vraagt. Het rechter niertje is inderdaad vergroot. De waardes zijn te groot maar niet zorgwekkend. Wel reden om na de geboorte bij de kinderuroloog te blijven checken hoe het zich ontwikkeld. Er is een kans dat het zelf beter wordt, zo niet dan kijken hoe verder. Ze hebben wel het advies gegeven dat na de geboorte gelijk gestart moet worden met antibiotica omdat de de kans of infecties etc. Groter is en dat wil je niet met een pasgeborenen. Al met al weten we nu waar we aan toe zijn en is het afwachten tot na de geboorte. We hopen natuurlijk dat het vanzelf weer goed trekt🍀.

3 jaar geleden

Reactie op Kim9788

Lief dat je het vraagt. Het rechter niertje is inderdaad vergroot. De waard ...
Fijn dat de artsen het niet zorgwekkend vinden, maar wel goed in de gaten houden. Ik hoop met je mee dat het vanzelf weer goed trekt!

7 maanden geleden

Reactie op Kim9788

Lief dat je het vraagt. Het rechter niertje is inderdaad vergroot. De waard ...
Hoi, hier op de 20wekenecho ook een vergroot nierbekken. Ik las even oude topics terug en vroeg me af hoe het afgelopen is bij jullie?:)

5 maanden geleden

Reactie op Kornoelje

Hoi, hier op de 20wekenecho ook een vergroot nierbekken. Ik las even oude t ...
Hi hier helaas ook. Bij ons is alleen niet gezegd hoe groot. Behalve de hydronefrose ook een SUA dus twijfelen we over een punctie. De nipt was goed. Maar met 20 weken is dit echt een onmogelijke keuzr

één maand geleden

Reactie op Kornoelje

Hoi, hier op de 20wekenecho ook een vergroot nierbekken. Ik las even oude t ...
Hoi, ik wil jou even een berichtje sturen als het kan. Gisteren bij de 35 weken groeiecho ook vergrote nier ontdekt, dus ben even zoekende in hoe dit soort onderzoeken verder verlopen. Dinsdag mogen we naar Maastricht UMC voor verder onderzoek (guo 2)

16 dagen geleden

Ik ben 24 weken zwanger en bij 20 weken ook vergroot nierbekken vastgesteld, wel iets minder volgens mij 7mm. Mijn neefje had dit ook, was bij 32 weken weg. Wat ik begreep van de verloskundige is dat het meestal hersteld in het eerste levensjaar als dit niet in de zwangerschap gebeurd en dat de baby dan extra antibiotica moet slikken dit jaar. Verder zou het niet ernstig zijn.

16 dagen geleden

Mijn zoontje is nu 7 weken oud. Op onze 20 weken echo is er niks afwijkends gezien op de echo, echter toen hij 2 weken oud was is hij opgenomen vanwege 40 graden koorts, hij had een urineweg infectie. 4 weken later zijn tweede urineweginfectie. We hebben nu onderzoeken gehad en blijkt dat zijn linker nierbekken vergroot zijn. Hij krijgt nu onderhouds antibiotica om nieuwe urineweg infecties tegen te gaan en ze zeggen dat hij er waarschijnlijk van zelf overheen gaat groeien. We krijgen elke 3 maanden ongeveer een controle om te kijken of het beter gaat.