27 Reacties
5 jaar geleden
Ik eet geen carpaccio of americain of bereid gehakt of ondoorbakken vlees. Hier heb ik geen probleem mee. Sushi eet ik wel nog, maar enkel de sushi zonder rauwe vis. Zoals met surimi of scampi of groentjes, even lekker! Wat zachte kazen betreft zijn er heel wat gepasteuriseerd, wat ik eerst helemaal niet wist maar nu dus lekker wel terug van geniet 😁 waar ik wel heel veel moeite mee heb is salami en rauwe ham.. ik ben jammer genoeg de grootste charcuterie eter 😅 als er thuis een verse pak open gaat durf ik wel eens 1tje pikken.. verder geen alcohol meer en zo weinig mogelijk cafeïne (komt bij mij vooral uit cola zero 😬 ben niet zo'n koffie drinker)
5 jaar geleden
In het begin heel netjes gehouden aan alle regeltjes. Nu ik er bijna ben heb ik veel dingen los gelaten. Ik eet gerookte zalm van een rokerij (dit is niet gesealed en super vers dus in mijn ogen veilig genoeg). Ook heb ik laatst een heerlijke steak gegeten medium rare. Was bij een zeer goed restaurant wat alleen verse producten gebruikt. En hoe vaak wordt je ziek van steak?
Ik weet dat je moet oppassen maar de risico's zijn zo klein dat ik het er voor over heb. Mijn schoonmoeder moest 3x per week bijna rauwe biefstuk eten vanwege ijzer te kort en mijn man zit zeer gezond naast mij. Mijn moeder heeft zich suf gegeten aan rauwe haring (lage bloeddruk). Alles met mate.
5 jaar geleden
Reactie op MEG12
Hier hetzelfde 😄 voor die 9 maanden eet ik liever geen dingen die afgerade ...
Same here, heb er wel moeite mee, vooral met salami achtige dingen, rauwe ham en tonijn. Maar merk dat ik mezelf ook niet prettig voel als ik iets er net te rauw uit vind zien (ben normaal al een mieperd met vlees), niet weet of het gepasteuriseerd is of dat het wel gaar genoeg is dus vermijd het maar gewoon 😅
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Maeve266
In het begin heel netjes gehouden aan alle regeltjes. Nu ik er bijna ben he ...
Tja zo werken bacteriën helaas niet. Als het niet goed verhit is kunnen er bacteriën op blijven zitten waar wij volwassenen niet ziek van worden maar een foetus wel.
Net als wat ze bij "natuurlijke producten" zeggen. Puur natuur dus het is goed voor je... Berenklauw is ook heel biologisch maar ik zou het niet aanraken.
Sushi zou ik alleen vertouwen als ik het zelf heb gemaakt. Kruisbesmetting is altijd mogelijk in een restaurant/afhaal. Die zelfde handjes pakken de rauwe vis en de tofu.
5 jaar geleden
Reactie op Maeve266
In het begin heel netjes gehouden aan alle regeltjes. Nu ik er bijna ben he ...
Tip: als je verse steak kan krijgen kan je hem trouwens het beste eerst invriezen. Dus als je een goede slager hebt? Of van de boer? Of volgende keer vragen bij dat restaurant? Invriezen doodt de toxoplasmose. Listeria niet maar dat zit vooral op vacuüm verpakt niet verse dingen (Dus als het echt vers is zoals je zalm zit dat er inderdaad niet op). Toxoplasmose kan in al het rode vlees zitten. Dus ook in "verse" biefstuk kan het zitten. Je wordt er trouwens zelf niet ziek van maar je kindje kan er blind van Worden dus dat merk je pas na de bevalling. Maar de kans is wel minimaal inderdaad.
Ik durf het zelf niet. De gevolgen zijn te ingrijpend als het mis gaat. Ik had dit wel helemaal uitgezocht in het begin voor als ik echt trek zou krijgen. Maar ik wacht wel een paar maanden. Kan er toch niet van genieten.
Dus TS ik eet geen rauw/gerookt/gedroogd vlees of vis. Was rauwe groente goed. Geen rauw ei. Geen droppige zoute dingen. Geen alcohol (ook niet verwerkt in eten want het verdampt noet 100%). Geen rauwmelkse (boeren) kaas. Denk dat dat m wel is.
Ik eet nu veel tosti en ben erg creatief met groenten.
5 jaar geleden
Ik heb laatst wel 3 stukjes sashimi gegeten. Dagvers kan het nooit zijn, want zalm wordt niet gevist in Nederland. Maar het was diepgevroren en zo vers als het kon zijn (goed restaurant, dus durfde het wel aan). Ik denk niet dat ik het nog een keer ga doen overigens. Oh en ik heb een stukje droge worst op.
5 jaar geleden
Nog even terugkomend op mn vorige bericht @ topicstarter. De twee grootste "gevaren" zijn listeria en toxoplasmose.
Toxoplasmose zit vooral in rood vlees en op rauwe groente (en kattenpoep en tuinaarde, maar ik hoop dat je craving niet zo raar worden hihi). Het is een parasiet uit kattenpoep maar zit tegenwoordig potentieel in alle aarde en alles wat ermee in aanraking is gekomen.
Listeria vooral in voorverpakt producten zoals gerookte zalm, vlees, voorverpakte sla, voorverpakte vleeswaren, rauwmellse kazen. Het voorverpakken en langere bewaren zorgt ervoor dat deze bacterie groeit. Hierover ga je ook vast een keer horen "ooooo wat raar vroeger mocht dat wel tijdens de zwangerschap". En dat klopt soms , want vroeger bewaarden ze de producten minder lang.
Rood vlees kan dus beide hebben, maar vis eigenlijk alleen listeria.
Je zou de dingen die je mist dus 2 dagen in de vriezer kunnen leggen. Dat doodt bijna alles (maar listeria dus waarschijnlijk niet). De kans dat je precies een listeria product eet is minimaal. Maar de gevolgen zijn wel redelijk groot. Er zijn ook vrouwen die wat minder strict zijn. Je moet doen wat voor jou het beste werkt!
5 jaar geleden
Ik laat momenteel alle vis even links liggen, wil gewoon het risico niet nemen. Vind verder vlees zoals salami ook spannend en vermijd ik meestal, maar probeer er meer ontspannen mee om te gaan als het flink verwarmd is (op pizza bijvoorbeeld). Verder geen rauw vlees en ik check op rauwe kazen. Gisteren ben ik uit eten geweest en had ik gevulde champignons met witte wijnsaus. Heb ik genomen omdat de saus eerst gekookt wordt en daarna nog de oven in gaat. Zal mss niet helemaal verdampt zijn maar wat er dan nog in zit zal echt minimaal zijn... (en het was geen 5 sterren restaurant dus of het echte witte wijnsaus is 😋)
5 jaar geleden
Ik vind groente en fruit steeds wassen trouwens wel een ding! Ik doe het nu wel braaf maar daarvoor eigenlijk minimaal 😅
5 jaar geleden
Reactie op Dizvis
Tja zo werken bacteriën helaas niet. Als het niet goed verhit is kunnen er ...
Sushi heb ik idd ook laten staan. En het is niet dat ik heel veel van de dingen eet die niet mag. Maar ik neem heeeeel af en toe een plakje salami, en idd een x een steak. We hadden het diner gekregen ivm geregistreerd partnerschap en was bij een steak restaurant.
Verder laat ik vacuüm verpakte vis links liggen.
Ben altijd al voorzichtig met zout en dropjes eet ik af en toe wel maar mijn bloeddruk is al de hele zwangerschap stabiel rond de 120/65. Dus mocht van mijn gyn (alles met mate).
5 jaar geleden
Reactie op Maeve266
Sushi heb ik idd ook laten staan. En het is niet dat ik heel veel van de di ...
Wel een onattent cadeau om een zwangere vrouw een diner naar een steak restaurant te geven...
Anyway, het risico op toxoplasmose is net zo groot in niet verse biefstuk als in verse biefstuk.... Dus steak restaurant of niet: je kan besmet zijn geraakt...
5 jaar geleden
Reactie op Boysmom90
Wel een onattent cadeau om een zwangere vrouw een diner naar een steak rest ...
Ze hadden genoeg op het menu en ik had ook door gebakken steak kunnen vragen. Mijn verantwoordelijkheid. We zullen het snel genoeg merken want moet ergens aankomende 2 weken gaan bevallen...
5 jaar geleden
Reactie op Maeve266
Ze hadden genoeg op het menu en ik had ook door gebakken steak kunnen vrage ...
Je hoeft jezelf niet te verdedigen tegen zulke moedermaffia reacties. Een besmetting komt bijna nooit voor dus relax 😊😘
5 jaar geleden
Ja relax! Hoe oud zijn zwangere vrouwen, tussen 20-40 jaar? En het overgrote merendeel is niet immuun. Als je je hele leven al hebt doorgemaakt zonder besmet te raken zal de kans wel klein zijn dat je de komende 9 maanden wel besmet raakt 😉 daarbij alle producten moeten tegenwoordig door zoveel kwaliteitscontroles dat de kans sowieso al klein is dat je besmet raakt. Doe gewoon lekker waar je je zelf goed bij voelt! Als je heel strikt de regeltjes wil volgen super! Als je het af en toe eens moeilijk hebt met een bepaald voedingsmiddel en je bezwijkt dan is dat ook gewoon prima.. Laat je vooral niet gekmaken!