85 Reacties

2 jaar geleden

Een werkgever mag bij 100% ziekte 30% van je loon inhouden mits dit niet onder het minimum uitkomt.🤗

2 jaar geleden

Ziek door zwanger geeft inderdaad recht op direct 100% doorbetaling in NL. Maar dan moet HR natuurlijk wel weten dat je zwanger bent én het moet ook ziek dóór zwanger zijn (zoals bv bandenpijn maar een 'normale griep' telt niet voor deze regeling). Kan wel zijn dat je uitbetaling via het UWV loopt en dus via omweg (en vertraging) loopt. HR heeft ook geheimhouding, dus je kunt best aan hun aangeven dat zij het nu functioneel moeten weten maar dat je het zelf nog aan 'de rest' van de wereld' wil vertellen. Beterschap (en gefeliciteerd met je zwangerschap!)

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op HvdB

Ziek door zwanger geeft inderdaad recht op direct 100% doorbetaling in NL. ...
Klopt. Ik heb hrm ook al eerder in vertrouwen verteld dat ik zwanger was ivm ziekte. Daar gaan ze discreet mee om, dat is hun werk. De rest het met een week of 14 verteld na termijn echo en uitslag nipt.

2 jaar geleden

Kijk even wat er in je cao staat. Bij veel werkgevers wordt je het eerste jaar 100% doorbetaald, maar dit verschilt echt per werkgever en cao. Even los van het feit dst je zwanger bent

2 jaar geleden

Werkgever kán je verwijzen naar UWV, maar kan het ook gewoon zelf doorbetalen (weet niet wat gebruikelijk is in de horeca). Er is wel een maximum wat het UWV aan werkgever betaald, dat ligt bij een fulltime baan rond de 3000. Dus als je minder verdiend kun je er vanuit gaan dat je werkgever de kosten van het UWV vergoed krijgt. (Als hebben ze natuurlijk wel hinder van je afwezigheid, maar ja, dat is deels het risico van werkgever zijn. Ik af er vanuit dat mensen zich niet onnodig ziek melden)

2 jaar geleden

Mijn werk heeft me voor 20% per week ziekgemeld bij uwv vanwege extreme vermoeidheid met erge bandenpijn als gevolg, wordt helemaal vergoed dus m'n baas heeft nergens last van en ik kan mijn rust pakken :) bij uwv zijn ze coulant naar zwangere vrouwen! En gefeliciteerd :D

2 jaar geleden

Als het zwangerschapsgerelateerd is krijgt je werkgever vanuit het UWV de uitkering en betaald deze door aan jou. Let wel dat UWV het berekend op basis van je SV-loon en je altijd minder krijgt dan als je ‘gewoon’ zou werken. Ook reiskosten en dergelijke vergoedingen krijg je niet meer. Ik kreeg met mijn ziektewetuitkering van het UWV (100% ziekgemeld met zwangerschapsgerelateerde klachten) ongeveer 200 euro netto minder.

2 jaar geleden

Als je met 8 weken al bandenpijn hebt zou ik in de eerste instantie eens contact opnemen met de bekken fysio want dat is niet normaal. Daarnaast wil ik je graag adviseren juist te blijven werken zoveel mogelijk is. Want als je bij bandenpijn stil gaat zitten word het alleen maar pijnlijker. Soepel houden en lekker bewegen is the key. Je moet er soms ook gewoon even door heen. Ik had bij mijn eerste zwangerschap vanaf een week of 16 bandenpijn. Zo erg dat ik de tranen in mijn ogen had als ik moest opstaan van de bank of omdraaien in bed. Maar zodra ik in beweging was en het 'los' liep ging het wel weer. Het is natuurlijk ook een beetje een mindset...

2 jaar geleden

Reactie op Kyjhfd

Als je met 8 weken al bandenpijn hebt zou ik in de eerste instantie eens co ...
Bij mij trok het juist mijn gehele rug in waardoor ik helemaal verkeerd ging lopen. Na 1,5 week rust en bijna niks doen zei de bekkenfysio dat mijn bekken weer recht stonden. Het ligt ook echt wel aan je werk, wat je doet en hoe je klachten zich ontwikkelen. Niet alleen mindset maar ook een stukje balans kunnen creëren en hoe je lichaam verder reageert.

2 jaar geleden

Reactie op Kyjhfd

Als je met 8 weken al bandenpijn hebt zou ik in de eerste instantie eens co ...
Wat bedoel je precies met mindset..?

2 jaar geleden

Als je je ziekmeld en duidelijk kenbaar maakt dat dit door de zwangerschap komt moeten ze 100% uitbetalen

2 jaar geleden

8 weken en bandenpijn? Ik krijg 100% door uwv uit betaald omdat ik vanaf 5 weken alleen maar spuugde en me hele afdeling heb onder gespuugd. Ik heb met mijn 2 andere zwamgerschappen nooit gewerkt. Maar wel vanaf 17 weken flinke harde buiken dus maakt de verlos zich zorgen om voorlopig blijf ik betaald worden door uwv. Komt de bedrijfs arts dinsdag niet met passende oplossing ga ik niet werken in de zorg tot mijn verlof is afgelopen in mei volgend jaar en neem ik ook 3 weken zomer er achter aan

2 jaar geleden

Reactie op Kyjhfd

Als je met 8 weken al bandenpijn hebt zou ik in de eerste instantie eens co ...
Mee eens !

2 jaar geleden

Reactie op Kyjhfd

Als je met 8 weken al bandenpijn hebt zou ik in de eerste instantie eens co ...
Bandenpijn en bekkenpijn zijn twee verschillende dingen hè.. en overal wordt bij bandenpijn geadviseerd rust te houden en het te verzachten met een warme kruik. Neem aan dat ze echt wel dr best doet te blijven werken maar iedere zwangerschap is voor iedereen anders. Beter advies (@ts:) is zoveel mogelijk waar kan te blijven sporten/bewegen om je spieren te onderhouden en zo fit mogelijk te blijven (zonder je grenzen te pushen). Daarnaast kijk of je met je dagelijkse activiteiten je buikspieren wel genoeg aanspant- anders vangen je banden alles op

2 jaar geleden

Reactie op Meggie91

Wat bedoel je precies met mindset..?
Met mindset bedoel ik dat er mensen zijn die snel bij de pakken neer gaan zitten. Eerlijk gezegd krijg ik dat gevoel ook bij dit verhaal. Maar dat is enkel en alleen mijn gevoel, geen beschuldiging. Bandenpijn is absoluut niet schadelijk voor jou of voor je kindje, alleen ontzettend pijnlijk. Zoals ik eerder beschreven heb weet ik als geen ander hoe vreselijk zeer het kan doen. Maar nogmaals, met stilzitten en stoppen met werken los je niks op. Ga sporten, ga (zoveel je kan) werken en bezoek iemand die er verstand van heeft. Schouders er onder en positief blijven! Maar de handdoek in de ring gooien en zeggen na 8 weken ik blijf de rest van mijn zwangerschap thuis... vind ik geen instelling sorry. Ik heb het met een positieve mindset ondanks de pijn gewoon tot 36 weken vol gehouden en door zowel de verloskundige als de bekkenfysio werd dit alleen maar toegejuicht. Enkel toen mijn staartbotje scheef kwam te staan (idd door verkeerd gaan lopen) en deze recht gezet moest worden hebben ze mij geadviseerd 3 dagen rust te nemen. Uiteraard ook netjes gedaan. Ik realiseer mij dat er mensen op hun teentjes getrapt gaan zijn omdat ik kritisch ben, maar dit is puur mijn gevoel en mening🙂

2 jaar geleden

Reactie op Soeppan

Bandenpijn en bekkenpijn zijn twee verschillende dingen hè.. en overal word ...
Het zijn inderdaad twee verschillende dingen, maar bij beiden zijn alle adviezen die er gegeven worden leren omgaan met de pijn.... er is geen behandeling voor behalve fysio en goede oefeningen. Sporten is inderdaad een super goed advies! Vooral met weerstandsbanden zodat je je bekken sterker maakt! Ik doe dit nu mijn tweede zwangerschap ook, en merk echt een wereld van verschil met de eerste!!

2 jaar geleden

Als je met 8 weken al 'last hebt' van banden pijn dan wil je niet weten hoe je je bij 30+ weken kan voelen 😅 Als je je omdraait in bed en je band van onder tot boven voelt alsof ie elk moment kan knappen... Rond 7-8 weken had ik ook last van oprekken, trok na een week weer weg. Ik zou het even aan kijken, ik denk niet dat het UWV hier nu al voor gaat uitbetalen.

2 jaar geleden

Reactie op XLynn

Als je met 8 weken al 'last hebt' van banden pijn dan wil je niet weten hoe ...
Waarom met tussen haakjes? Als ik er 'last van' heb en daardoor niet meer kan lopen dan is dat toch gewoon zo? Iedereen je toch anders. Dat betekend niet dat ik een lage pijngrens heb of me aanstel..

2 jaar geleden

Reactie op Kyjhfd

Met mindset bedoel ik dat er mensen zijn die snel bij de pakken neer gaan z ...
Ik had t gewoon over een dagje of 2 ziekmelden omdat ik momenteel moeilijk kan lopen😂😂. Niet over 7 maanden.. ik heb wel degelijk pijn en mijn werk bestaat uit euuh. Lopenlopenlopen dus ze hebben niks aan mij momenteel. Contact met VK heb ik al en sporten doe ik dagelijks🙏🏼

2 jaar geleden

Reactie op Soeppan

Bandenpijn en bekkenpijn zijn twee verschillende dingen hè.. en overal word ...
Inderdaad dankjewel.. ik blijf niet zomaar thuis, heb me al 3 jaar niet ziek gemeld en nu heb ik weldegelijk pijn dat ze op de werkvloer niks aan me hebben. Ik heb gewoon even een dag of 2 rust nodig volgens de VK dus het is ook niet de bedoeling om de rest van m'n zwangerschap thuis te zitten zoals iemand anders hier benoemd.. jeetje wat een veroordelende vrouwen zitten hier tussen.. jij bedankt voor je antwoord❤️