12 Reacties

5 jaar geleden

Ik ben nu zwanger van de 2e. De 1e is met 33+5 totaal onverwacht en heel snel bevallen. Er is bij mij ook geen reden bekend. Het enige was dat ik in de weken ervoor verschijnselen van zwangerschap vergiftiging had maar elke keer was dat het niet. Ik had bloedverlies daarom naar ziekenhuis en was al 1,5 uur in ziekenhuis toen ze er achter kwamen ik 7 cm ontsluiting had. Terwijl testen hadden gezegd geen vruchtwater verloor en ik aan de ctg lag maar die dus geen weeën waarnam. Had blijkbaar lichte rug weeën. Vanaf dat 7 cm ontdekt was uur en kwartier later al bevallen. Ik sta nu ook onder controle in ziekenhuis. Merk deze zwangerschap er een stuk zorgelozer in Stan. Vanaf 16 weken moet ik progesteron nemen(nou ja onder insteken) dit zou kunnen helpen bij vroeg geboorte voorkomen. Ben nu 25 weken en merk dat ik nu wel meer bezig ben met wanneer zal komen en hoe zal gaan. Ook omdat ik het eng vind me lichaam blijkbaar bij de 1e bevalling zoweinif signalen afgaf dat ik bezig was. Ik blij dat ik door bloedverlies in ziekenhuis was maar ziekenhuis personeel was ook helemaal verbaasd toen ik 7 cm bleek te hebben. Bloeddruk begint weer te rommelen nu en langzaam beginnen af en toe de 1e verschijnselen weer van zwangerschap vergiftiging. Ivm de bloeddruk moet ik nu paar weken achter elkaar komen omdat ze even extra in gaten willen houden wat er gebeurt. Ik zeg nu steeds als ik met Pasen nog maar zwanger ben, dan ben ik in iedergeval verder gekomen als bij de 1e.

5 jaar geleden

Ik lees mee want zit op dit moment in de situatie waarbij ik bevallen ben van ons eerste kindje met 28 weken. De wens is wel om ooit nog een kindje te krijgen maar vindt de hele situatie behoorlijke traumatiserend.. Fijn inderdaad als hier ervaringen gedeeld kunnen worden! Succes met je zwangerschap! 🍀

5 jaar geleden

Hoi Feetje, Ik ben nu ook (pril) zwanger van de tweede. 7 jaar geleden ben ik met 29 weken met spoed naar de OK gebracht voor een spoedkeizersnede. Ik had het HELLP-syndroom en lag op dat moment al anderhalve week High-care, maar ineens gingen we hard achteruit. Ook al is het voor mij nog niet dat termijn, ik vind het nu al super spannend. Omdat dit kindje van een andere papa is als mijn eerste heb ik het er wel met hem over gehad dat ik bang ben, maar hij vindt dat we van het positieve uit moeten gaan. Dat ben ik helemaal met hem eens, maar toch ergens in mijn achterhoofd voel ik me onzeker. Daarnaast zijn er veel fouten gemaakt bij mijn eerste, daarom ben ik bang om weer in het streekziekenhuis terecht te komen. Vandaar dat ik aan ga geven dat ik direct naar het ziekenhuis wil waar ze mij kennen (radboud), en waar mijn zoontje geboren is. Voor de eerste echo mag ik wel gewoon naar de verloskundige, ben benieuwd wat zij me gaan vertellen met de intake. Nu probeer ik steeds de angsten weg te schuiven door iedere keer tegen mezelf te zeggen dat ik er van moet genieten en dat het wel goed komt.

5 jaar geleden

Míjn vliezen braken bij de eerste met 32 weken. Nog bijna een week platgelegen en toen poepte hij in het vruchtwater. Geboren met 33+4. Reden is onbekend waarom mijn vliezen braken. Vandaag ben ik 32 weken van mijn 3e en ik zit continue in spanning. Vooral als ik iets nats voel. Ik praat wel veel met mijn man erover. Dat scheelt veel, want die vind het ook spannend. Het scheelt wel dat ik een gezonde bijna 4jarige heb rondlopen en weet het goed kan gaan. Veel succes met deze zwangerschap🍀😁

5 jaar geleden

Collega van mij heeft kindje gekregen met 28w. Die is ondertussen 3. Ze heeft ook nooit echt een duidelijke verklaring voor de vroeggeboorte gehad. Paar maanden geleden bevallen van een jongen die gewoon met 40w ter wereld kwam. Iedere zwangerschap is anders!

5 jaar geleden

Op dit moment 28 weken zwanger van de tweede . Ons eerste kindje is nu 2 jaar maar toen geboren met 34.5 , wel al vanaf 31 weken ontsluiting en weeen. Dus allemaal heel spannend nu . Bij mij was er ook geen indicatie waarom hij toen te vroeg is geboren . Ik moet wel zeggen dat ik het moeilijk vind om nu te genieten ivm de extra controles maar alles voor de kleine

5 jaar geleden

Reactie op Sunshine1987

Ik ben nu zwanger van de 2e. De 1e is met 33+5 totaal onverwacht en heel sn ...
Hi Sunshine1987! Bedankt voor je reactie, ook een heftig verhaal zeg! Ik mag vanaf volgende week ook starten met progesteron, ik heb voor de injecties gekozen ipv inwendige capsules. Ik ben zeer benieuwd hoe ik mij daar onder ga voelen, de arts vertelde dat je van de progesteron wat sloom en traag van kán worden, ik wacht het af :) . De onzekerheid van het niet vertrouwen van je lichaam herken ik ook heel erg, al gaf ik bij mijn 1e zwangerschap wel aan vaak het gevoel te hebben dat ik continu op spanning stond (harde buik). Ik ben deze zwangerschap meer gefocust op alles en het voelt voor mij goed dat ik onder scherp toezicht sta. Ik probeer nu al wel extra te genieten van de zwangerschap (voelt soms dubbel omdat ik nog niet zo ver ben in de zwangerschap maar omdat je weet dat het ook zo plotseling voorbij kan zijn) want in je achterhoofd spookt altijd dat stemmetje ‘als het maar niet weer te vroeg komt’ en dat je voor jezelf een soort van datum in je hoofd hebt van als ik dat maar haal dan ben ik tenminste verder gekomen dan bij de 1e, herkenbaar! Ik wens je een goede zwangerschap toe en hoop dat dit kindje lang mag blijven zitten 😘

5 jaar geleden

Reactie op Nikki89

Ik lees mee want zit op dit moment in de situatie waarbij ik bevallen ben v ...
Ik kan je vertellen mochten jullie er weer voor open staan en mocht het lukken, dat ze je in het ziekenhuis (ik zit in Zwolle bij de ISALA) heel goed begeleiden en wanneer je er behoefte aan hebt je hulp kan krijgen bij de POP-afdeling. Zij helpen en begeleiden je tijdens de zwangerschap, ook bij angsten en traumatische ervaringen kunnen zij je helpen. Ik moest bij de huisarts aangegeven dat als wij er weer open voor stonden voor een 2e kindje erg welkom zou zijn, dit omdat ik met haar en vervolgens een gesprek met de gynaecoloog in het ziekenhuis heb gehad. Zij gaan je tijdens een een gesprek, een zogenaamd preconceptioneel advies alles vertellen over een volgende zwangerschap en kan er een inschatting worden gemaakt hoe groot de kans is op herhaling. Wij hebben er veel aan gehad en wij staan er samen heel positief in. Als koppel zijn wij ondanks de nare en emotionele ervaring er wel heel sterk door geworden en dichter tot elkaar gekomen.

5 jaar geleden

Mijn 1e zwangerschap was 39.4. 2e zwangerschap is mijn zoon gehaald met 31.6 weken vanwege hellp. Nu ondertussen 33.5 van de 3e. We zijn de termijn voorbij. Ik had behoorlijk stress rond deze periode en vind het absoluut geen zorgeloze zwangerschap. Door goede begeleiding en controle kon ik het wel meer loslaten dan ik had gedacht. Al merk ik wel dat nu ik de 33 weken voorbij en de magisch grens van 34 weken naderd ik eindelijk het los kan laten en geen last meer heb van stress hierom. Het is belangrijk denk ik dit bespreekbaar te maken. Ik mocht altijd mijn zorgen uiten en extra komen als ik dat nodig acchtte. Niet gedaan overigens.

5 jaar geleden

Reactie op anoukc

Collega van mij heeft kindje gekregen met 28w. Die is ondertussen 3. Ze hee ...
Fijn om te horen dat een volgende zwangerschap goed kan gaan!

5 jaar geleden

Reactie op feetje93

Ik kan je vertellen mochten jullie er weer voor open staan en mocht het luk ...
Bedankt voor je reactie! Ze hadden het bij ons inderdaad ook al gehad over een preconceptioneel consult. Dat zullen we dan ook zeker doen. Ook is er al meerdere keren psychologische hulp aangeboden, daar is wel echt aandacht voor. Eerst maar eens thuis komen uit het ziekenhuis maar het is wel fijn om ervaringen van 'lotgenoten' te lezen 😊

5 jaar geleden

Ik ben momenteel 9 weken zwanger en hen in feb 2018 een zoontje gekregen met 28.2 weken. Hier ook geen oorzaak, spontaan gebroken vliezen. Sta onder controle van het ziekenhuis en krijg over 3 weken mn eerste baarmoederhals meting. Vanaf 16 weken progesteron en evt een cerlage mocht mijn BMH niet stabiel blijven. Vind het super spannend en ook wel een beetje eng. We durven bijna niet vooruit te plannen met zomer vakanties ed, want ja......... Ik hoop dat ik dit keer veel verder kom en hoop op uitdragen!