5 Reacties
2 jaar geleden
In Nederland gaan kinderen vanaf 4 jaar naar de basisschool. Maar kunnen met 2 jaar wel naar de peuterspeelzaal (dat mag je als ouder zelf bepalen). Ons zoontje gaat sinds april naar de peuterspeelzaal. 2x een ochtend in de week. Tot nu toe gaat hij met plezier. Zelfs op dagen dat hij niet gaat en we rijden/lopen er langs roept hij: DAG SCHOOL! En zwaait hij enthousiast.
2 jaar geleden
Onze zoon start ook 7 november. Hij is al een paar keer naar de open klasdagjes geweest sinds maart vorig jaar. Dan kunnen ze even in de klas lopen en de juf leren kennen. Zowel wij als ouders als de juf denken dat hij er klaar voor is. Het zal wel aanpassen zijn want hij is of thuis of bij de grootouders geweest tot nu toe.
Ik kijk er zelf ook naar uit omdat ik merk dat hij echt meer nood aan uitdaging heeft. Het jaar nadien gaat ook zijn zusje starten in november en dat gaat heel raar zijn, dan hebben we plots een leeg huis.
2 jaar geleden
Yep, 7 november ook hier. Tot nu toe nog niks gehoord van openklasdagen, maar dat bericht moet denk ik nog komen.
Ik vind het dubbel. Voor hem wil ik het heel graag. Hij verveelt zich al meer dan een halfjaar op de crèche (of ja, toen gaven ze dat voor het eerst aan) en het werd alleen maar erger sinds augustus. Hij is de oudste nu, kan alles al heel lang en de activiteiten die ze daar doen zijn al een tijdlang geen uitdaging meer voor hem. Zo tellen ze nu tot 3 en leren ze de basiskleuren, maar hij kan bv. tot 30 tellen en weet het verschil tussen lila en paars… Hij zoekt heel bewust de leidsters op om gesprekken met hen aan te knopen omdat hij geen aansluiting vindt bij de andere kinderen. Zelfs met het kindje dat 1 dag jonger is dan hem lukt het niet omdat de kloof blijkbaar vrij groot is.
Kort gezegd loopt hij daar he-le-maal verloren, en dat explodeerde nadat de oudere peuters op 1 september al startten. Hij is dikke vriendjes met ons overbuurmeisje (5 maand ouder) die naar dezelfde crèche ging, en hij heeft oprecht moeite nu ze weg is. Hij geeft al een maand bijna elke dag aan dat hij niet wil gaan en het afgeven is drama. Zijn frustratie uit zich ook in moeilijler gedrag doorheen de dag, gaande van extreem uitdagen tot andere kindjes duwen.
Dus ja, voor hem hoop ik dat 7 november daar snel is. Hij heeft dringend nood aan een pak meer uitdaging en stimulatie. We kregen al meermaals (van de crèche, van Kind & Gezin, van een bevriende leerkracht,…) de tip om op voorhand dat ook al met de school te bespreken omdat we altijd te horen krijgen dat hij ver vooruit is en bv. al dingen kan die ze in de laatste kleuterklas pas leren. Wij houden ons hart dus ook wel vast voor hoe het op school gaat gaan voor hem…
Anderzijds ben ik heel teleurgesteld in het scholensysteem. Wij wonen in een stad en moesten via een systeem onze top 3 (of 5, of 10) doorgeven. Het werd niet onze eerste keuze, maar helaas ook niet de tweede waarvan iedereen steeds zei dat het dan toch zeker dat zou worden. Ik heb een minder goed gevoel bij onze derde keuze. Ze verschilt ook vrij hard met onze eerste twee; zo mogen de ouders enkel de eerste week mee naar de klas waar dat bij de anderen het hele schooljaar door mag. Dat wouden we net heel erg graag. Ik baal dus als een stekker en kan het maar moeilijk loslaten, maar we zien wel wat het geeft… De frustratie blijft echter groot. Wachtlijst zal het ook niet worden wegens nog teveel kinderen voor ons.
VRIEND
2 jaar geleden
Ons zoontje start ook na de herfstvakantie. Volgens mij is hij er zeker klaar voor, hij gaat nu 4 dagen per week naar de crèche en is heel leergierig. Ook erg sociaal, heeft heel graag andere kindjes om zich heen. Het wordt voor ons alleen een heel grote puzzel om de namiddagen op te vangen zolang hij maar halve dagen kan gaan. Hij slaapt nog 1,5-2 uur 's middags en kan momenteel écht niet zonder 😬