26 Reacties
5 jaar geleden
Ik lees mee. Mijn zoontje is van 23 maart en we zijn nu al 2 maanden aan het oefenen. Meestal lukt het slechts wat muizen hapjes naar binnen te krijgen (met veel geduld). Een hele enkele keer eet hij zowaar ineens wat meer. Verder hetzelfde verhaal zoals jij het omschrijft min of meer.
5 jaar geleden
Ohh dat is lastig, misschien nog niet eraan toe? Wij waren begonnen met 4 maanden met oefenhapjes en begonnen met de groente hapjes. Wortel vond ze heel lekker. Of zelf iets klaarmaken van groenten en dat pureren, wat je zelf ook eet. Dan zit je tenminste niet met de kosten van de potjes.
En even aan het cb hoe pf wat je er aan kunt doen.
Succes!
5 jaar geleden
Ik zou het even een week niet doen en dan volgende keer eens proberen met je vinger bijv.
5 jaar geleden
Hier wilde ze ook geen hapjes. Ze deed haar mond niet open en als het lukte een hapje te geven kwam vrijwel alles eruit. Hier lukt het nu door haar zelf de lepel in handen te geven en deze met haar hand naar haar mond te begeleiden. Dan gaat haar mond wijd open en kunnen we het eten wat verder in haar mond/wangzak doen. Zo ging er opeens een halve banaan naar binnen. Eerst was dit hooguit 2 lepeltjes.
5 jaar geleden
Er zijn ook kindjes die niet van hapjes houden maar wel van fingerfood. Die methode kan wel pas op zijn vroegst met 6 maanden en als het kindje goed zelf zit. Je zou al eens een maisstengel of broodkorst kunnen proberen. Dat is hier een succes.
5 jaar geleden
Reactie op Jann89
Je zou je is wat kunnen verdiepen in de gedachtegang achter de kleintjes me ...
Bedankt alvast voor jullie reacties. Ons zoontje is trouwens wel geboren met 41+1 dus in principe was die op een week na een half jaar voordat we begonnen. Ivm in de eerste weken extreem veel krampjes ben ik sowieso pas nu begonnen met hapjes aanbieden en hij krijgt nog volledig borstvoeding.
Hij kan al goed rechtop zitten. Zit namelijk altijd bij ons in de tripp trapp wanneer wij zelf ook aan eten zijn.
Ik maak de hapjes sowieso zelf (heb een babycook) dus het is sowieso al iets groffer dan de potjes. Ook ben ik met wortel begonnen om de reden dat ik eerst groente wil doen en dan pas fruit ivm dat baby's voorkeur voor zoet hebben. Ook bied ik elke smaak meerdere keren achter elkaar aan (ong 10 x) en dan pas een volgende smaak.
Zelf de lepel vast laten houden kan ik nog proberen, echter ben ik hier wat voorzichtig mee aangezien hij de vitamine druppen ook via lepel krijgt en hij laatst een x te snel was met lepel vastgrijpen en hij deze toen achter in z'n keel stopte... 😅
5 jaar geleden
Hier precies hetzelfde verhaal.. ruim 6 maanden en nog 5 soms zelfs 6 flessen per dag omdat ze niets anders wil. Nou gaan die flessen ook niet echt geweldig.
Wat hier van de week wel ging was een paar worteltjes op haar bordje leggen zodat ze het zelf kon pakken en in haar mond doen. Ik ga me aankomende week maar in de rapley methode verdiepen denk ik..
5 jaar geleden
Wat voor hapjes heb je zoal gegeven? Ik weet dat bijv fruit veel geliefder is dan groente.
Je kunt proberen een beetje van zn melk te mengen met bijv brood stukjes zonder korst, dan is er toch een beetje smaak die hij kent (melk) probeer het uit en volg vooral je kindje, zodra hij er behoefte aan heeft laat hij het merken.
Wij zijn zelf begonnen op zn 4e maand met wortel. Ik laat onze zoon altijd zien hoe ik het hapje maak, laat het hem eerst ruiken en daarna proeven. Ook laat ik hem zn bakje vasthouden (ik hou hem zelf ook vast natuurlijk)
5 jaar geleden
Reactie op Jann89
Je zou je is wat kunnen verdiepen in de gedachtegang achter de kleintjes me ...
Die gaat er sowieso vanuit dat tot een jaar elk hapje extra is en borst- of flesvoeding de hoofdmaaltijd.
Onze knul is gek op banaan, eet korstjes mee voor de gezelligheid. We mixen de doperwtjes, wortel, pompoen etc met wat borstvoeding. Dat gaat er wel in. Maar we konden hem een maand geleden, nu is hij bijna 6 maanden, al bezig houden met een lepel.
Succes. Het komt vanzelf goed.
5 jaar geleden
Mijn dochter at haar groentehapjes met liefde op; mmmmm... tot 6 maanden.
Maar nu wilt ze haar groentehapjes ook niet door slikken, wel als ik het bereid, zoals mijn eigen eten.
5 jaar geleden
Hier hebben we denk ik een maand oefenhapjes geprobeerd. En iedere keer was het uitspugen of zelfs de lepel niet naar binnen willen. We hebben het niet iedere dag geprobeerd maar zo'n 3x per week. En ineens deze week, na een sprongetje denk ik, at ze het wel! Opeens vond ze het lekker! Volgende week ik ze 6 maanden. Dus nu pas echt aan toe denk ik.
Hier vind ze pompoen het lekkerst. Is een zachte smaak. Het fruit zoals banaan, appel en peer vond ze veel te heftig. Maar na het hapje wat zo'n succes was niet geprobeerd.
Vandaag gaan we courgette proberen!
Misschien is je kleintje er nog niet aan toe. Komt wel! :D
5 jaar geleden
Onze zoon is gek op de groente en fruit hapjes. We zijn met vier maanden begonnen met groenten en rond vijf maanden met fruit. Nu krijgt hij van beide op een dag.
Soms heeft hij er geen zin in, dan geef ik hem het bordje of lepeltje en dan gaat hij ermee spelen. Dan doet hij zelf de lepel in zijn mond of zijn handjes (die er dan helemaal onder zitten) misschien een idee om dat te proberen?
5 jaar geleden
Ik heb ook een veelvraat die alles opeet, maar ik snap je struggle. Probeer eens andere plekken om eten te geven, of andere houdingen. En probeer het eens spelenderwijs te doen, maak het een leuke gebeurtenis! Geen tv aan of afleiding, gewoon in alle rust het hapje geven. En verschillende groenten of fruit proberen. Vanaf 6 maanden zullen ze wel echt moeten gaan eten dus het is inderdaad belangrijk om te blijven oefenen. Als je er niet uit komt moet je gewoon het CB bellen!
5 jaar geleden
Ja hier ook vooral dat kokhalzen is drama. Maar sinds ik het eten in de nutribullet gooi tot een gladde massa, geen last meer van. Sinds ik hem een lekker maaltijdje geeft doet hij ook makkelijk zijn mond open. Banaan, spinazie met ei vind hij heerlijk ook banaan met avocado gaat er makkelijk in
5 jaar geleden
Hier ook niet... Helemaal geen probleem (vind ik zelf). Rustig aan...die mond zal vanzelf wel een keer open gaan. Bij ons duwt ze het met haar tong (meestal) weer naar buiten en kokhalzen doet ze heel vaak, met kotsen erbij 😅.
Soms als ik wil dat ze het proeft, doe ik wat groente op mijn vinger en dan sabbeltje ze de groente van mijn vinger af. Niet ideaal en duurt onwijs lang. En als ze het "zelf" mag doen is het ook opeens heel leuk.
Die kleintjes moeten maar van alles en wij (als ouders) moeten maar van alles. Ik doe het rustig aan.. heb geen haast. Net als jij ga ik er absoluut geen strijd van maken.
5 jaar geleden
Hoi!
Ik heb hier geen ervaring hiermee. Wij gaan pas vast voer geven als onze zoon 6 maanden is. Maar via de Rapley methode. Je biedt dan hele stukken eten aan en je kindje kiest dan zelf wat hij wil proberen. Zo leert hij spelenderwijs zoals hij zijn hele wereld ontdekt ook eten.
Misschien is het ook iets voor jullie.
https://www.24baby.nl/baby/voeding/rapley-methode/
5 jaar geleden
Hier wachten we tot 6 maanden, maar ik kwam vandaag deze twee pagina's tegen, daar heb je denk ik wel wat aan!
https://happybabycoach.com/wanneer-is-je-baby-klaar-voor-vaste-voeding/
https://happybabycoach.com/hoe-start-je-met-vaste-voeding/