25 Reacties
5 jaar geleden
Ja, al vanaf dat ze 2,5 maand is. Ze vindt boekjes ook erg leuk. Ze wil zelf de bladzijdes omslaan 🤭.
Ik vind deze zelf erg leuk. Staan kleine opdrachtjes in (je moet konijntje bijv. over zijn ruggetje aaien en achter zijn oortjes kriebelen, instoppen en het lichtknopje uit doen), dus interactief. Snapt ze nu nog niet natuurlijk, maar blijft nog een hele poos leuk dus.

5 jaar geleden
Naast dat mijn zoontje verschrikkelijk enthousiast raakt van voorlezen eet hij ook het liefste zijn boekjes op 😆. Voorlezen doen wij nu sochtends, vooral nijntje en het boek 'muis droomt een regenboog' is zijn lievelings. Tot nu toe kunnen wij het hier door zijn enthousiasme geen slaap ritueel van maken dus blijft het bij in slaap voeden aan de borst 🥰.
Ik lees even mee!
5 jaar geleden
Nee ik lees niet voor het slapen gaan, na z'n fles is hij zo moe dat als ik hem in bed leg hij al bijna slaapt. Dit wil ik niet verstoren met verhaaltje lezen. Wij lezen vaak overdag een keertje. Ik probeer wel elke dag te lezen met hem maar het tijdstip wisselt omdat ik momenten kies waarin hij wat rustiger is. Ook heeft hij badboekjes, ik ga vaak douchen terwijl hij in bad ligt, wanneer hij dan z'n badboekje heeft klets ik over wat er op het boekje te zien is. Soort van voorlezen op afstand ofzo😂

5 jaar geleden
Wij lezen ook voor terwijl hij al in bed ligt. We hebben verschillende verzamelboeken met sprookjes, vertellingen en gedichten (nog van mezelf geweest als kind, dus ook nostalgie voor mij 😊). Hij begrijpt het nog niet, maar luistert wel aandachtig en wordt er rustig van voor het slapen.
5 jaar geleden
Wij lezen Iedere avond voor. Baby heeft er echt het geduld nog niet voor maar we houden stug vol. Het is onderdeel van zijn slaaprutueel en goed voor de taalontwikkeling en gewoon reuze gezellig.
Wij lezen voor uit Jip en Janneke of boekjes als dikkie dik
5 jaar geleden
Wow al zoveel reacties! Super lief voor het delen, dankjewel :) En wat leuk om te lezen de verschillende manieren.
Ik wil graag iets van een “cooling down” doen, omdat mijn zoontje zo alert en bewegelijk is. Bedtijdritueel duurt ook zeker 30-40 min (met voeding). Ik geef borstvoeding dus vaak valt hij daardoor in slaap. Maar daarvoor is hij zoooooo onrustig. Misschien moet ik lopend een verhaaltje vertellen haha.
5 jaar geleden
Toen ze 2,5 maand was, deden we het zo. Inmiddels zit ze op schoot en bladert ze dus lekker zelf. We lezen overdag ook altijd even een poosje boekjes. Ze vindt het bladeren eigenlijk het leukst.
Tijdens tummy time keek ze ook naar boekjes, dan hield ze het langer vol. Met zo'n serieus fronsje op haar gezichtje alsof ze hard aan het studeren was 🤭. Klein boekenwurmpje.
Maar misschien wel een leuke voorleeshouding om te proberen!

5 jaar geleden
Onze zoon wil tot nu toe elk boekje in zijn mond steken en raakt enorm gefrustreerd als ik het uit zijn buurt houd. Ik wacht er nog even mee. Voor het slapen gaan haalt ook niet veel uit omdat hij ofwel meteen slaapt, ofwel constant ligt te rollen en opgefokt raakt. 🙄
5 jaar geleden
Reactie op ysdnil88
Wow al zoveel reacties! Super lief voor het delen, dankjewel :) En wat leuk ...
Bij onze kinderen is standje hyper een teken dat ze al te lang op zijn. (In mijn familie zeggen we dan dat de kinderen slaapvlooien hebben.) De enige remedie daartegen is eerder op bed of doorpakken. Meestal vallen ze na het bedtijd ritueel (liedje, speen, knuffel, deken over, kus en dan muziekdoosje aan) wel in slaap.
Boekjes lezen doen we overdag en stoffen boekjes zijn op deze leeftijd het fijnst. Haphaphap...
5 jaar geleden
Reactie op ysdnil88
Oh man, je omschrijft mijn zoon... 🙊 Kruipen lukt nog niet en owee als je ...
Myup. Gewoon even neerleggen is echt al lang verleden tijd. Vooral het rollen in zijn bed begint flink frustrerend te worden, want hij wordt wakker doordat hij rolt, en wij mogen hem nog honderd keer terugrollen en in slaap sussen; 5 minuten later is het weer van dat. 🙃
Om het nog eens over de boekjes te hebben: ik heb wel al een toffe collectie. De kartonnen boekjes moet ik zeker uit zijn buurt houden omdat alle pagina’s dan aan elkaar kleven van het kwijl en het karton beschadigd raakt. Toen hij nog kleiner was (een maand of 2), las ik voor mijn plezier voor uit ‘Kutbeesten’. Zo kon ikzelf ook even lezen. Ik lachte me er telkens een breuk mee, en dat werkte aanstekelijk voor hem. Plus dat hij toen nog helemaal geen woorden oppikte en de klank niet probeerde na te doen. 😅
5 jaar geleden
Ik leg hem naast mijn dochter van 5 in bed en lees dan een verhaal voor voor beiden. We hebben veel boeken met leuke tekeningen, dus lukt perfect, hij ligt rustig mee te kijken en te luisteren. Daarna borstvoeding en dan valt hij terwijl in slaap. Zo gaat het meestal goed :-)
5 jaar geleden
Yes, normaal gesproken is mijn dochtertje altijd ‘lastig’ met alles (ik houd zielsveel van d’r en bedoel het ook echt niet lullig, maar het loopt nou niet allemaal lekker soepel ofzo, ze is gewoon een lastige baby en dat is oké. Maar ik lees hier dat veel baby’s dus niet rustig kunnen zijn met het voorlezen en dat is het eerste ‘probleem’ dat ik tegenkom dat hier wel goed gaat.
Als mevrouw niet in slaap wil komen (vanavond bijvoorbeeld 1,5 uur geprobeerd, en maar spelen, dan huilen, dan schreeuwen, en weer spelen maar echt geen slapen) dan lees ik vaak voor. Ze wordt er in ieder geval weer rustig en vrolijk van, soms valt ze daarna in slaap en soms is het momentje rust gewoon fijn. Ik heb verschillende houdingen, savonds lig ik vaak naast haar op bed met het boekje boven ons. Ik moet dan dus mijn armen omhoog houden, erg vermoeiend maar dit is de meest ontspannende houding voor haar dus ik zie het maar als krachttraining 😂. Overdag zet ik haar vaak op schoot. Ik kies voor kleurrijke boekjes zodat het interessant is om naar te kijken. Ze houdt het boekje soms zelf vast en ondanks dat ze alles in haar mond stopt (nog een dingetje: kind trekt sokken uit om die helemaal in d’r mond te proppen en daarna stikt ze steeds bijna 😑) is dat met het boekje niet zo. Af en toe likt ze eraan, maar ik denk dat dat een kusje voor moet stellen. Ze aait woezen en pip in hun boekje en lacht elke keer dat in papa zeg in het boekje ‘ik vind je lief, papa’