25 Reacties
6 jaar geleden
Ik heb goede verhalen gehoord over gebruik van een slaapcoach. Misschien ook iets voor jullie? Ff googelen op slaapcoach baby.
6 jaar geleden
Bij onze druktemaker helpen white noise geluiden ook soms. Je kan op YouTube invullen stofzuiger geluid baby of verschillende gratis apps downloaden die dit soort geluiden bevatten. Wie weet heeft Daan er ook baat bij! Hier is inbakeren trouwens ook een succes! Wij doen nog zonder laten huilen, voelde voor mij ook niet echt oke. Maar rust brengen in het inpakken en eventjes lopen of wiegen is voor onze man al genoeg om vast soezig te worden en dan kunnen we hem wegleggen. Dus ontspanning in de hele situatie.
Succes! Hopelijk vinden jullie een weg die bij jullie past!
6 jaar geleden
Mijn zoon nu bijna 6 weken is ook enkel stil te krijgen als hij voldoende melk heeft gekregen. Hij krijgt afgekolfde moedermelk. Meestal is dit op momenten dat hij wat langer wakker is geweest. Dus ik voed hem op vraag. Anders blijft hij toch maar wenen. Daarna kan hij wel 1 tot 2 uur slapen.
6 jaar geleden
Borstvoeding kan op verzoek, ik had soms dat hij na 45 minuten alweer kwam en daarna langer weg bleef. Ben nu gestopt met bv ivm koemelk allergie en krijg nu pas meer ritme erin.
Wat denk je dat de oorzaak is dat hij niet slaapt? Heeft hij honger of slaat hij zichzelf wakker of krampjes? Als je de oorzaak kan achterhalen kun je daar op in spelen.
6 jaar geleden
Reactie op Carolien94
Borstvoeding kan op verzoek, ik had soms dat hij na 45 minuten alweer kwam ...
Ja klopt en dat doe ik ook. Maar hij zat net lekker in een ritme van 3 uur dus dat is dan nu wel even schakelen. Geeeen idee wat de oorzaak is. Vind het zo moeilijk. Ene keer denk ik krampjes of reflux, andere keer dat hij gewoon behoefte heeft aan geborgenheid. Honger lijkt me niet, maar ga je soms ook denken. Zo lastig met bv! Wat vervelend van de allergie! Hoe vond je de omschakeling naar flesvoeding?
6 jaar geleden
Hoi. Met borstvoeding (en zeker op deze leeftijd ) is het heel normaal dat ze soms om het uur komen. Bv verteert erg snel en ene keer zijn ze meer verzadigd dan andere keer. Ook is het vaak meer als alleen honger, maar geborgenheid, troost etc. Persoonlijk zou ik op die momenten gaan voeden, kans dat de baby daarna wel een langere ruk maakt. Succes ermee!
6 jaar geleden
Hallo,
Gaat het om de nachten of overdag?
Ik geef ook BV en Odil is nu ook 6w.
Overdag vraagt hij nu reeds 3dagen soms ook al na 45min of een uur. Ik geef ook bv op vraag. Dit helpt hem. Volgens vroedvrouw zit hij nu ook in een groeispurt en doodnormaal dat hij dus zoveel en zo snel vraagt.
Ik kolf sochtends af, zo heb ik een voorraadje. Maar je kan ook eens afgekolfde melk proberen geven, dan weet je zeker hoeveel hij binnen heeft.
Overdag baker ik hem niet meer in, maar dan is hij ook veel wakker en snel verveelt. Dus dan wil hij veel gepakt worden. Id draagzak tijdens wandelingen slaapt hij wel vlot en lang. Als ik hem dan nog eens inbaker overdag, kan hij ook lange tijd slapen.
Snachts hebben wij geen problemen, dan baker ik hem sowieso in. Maar dan slaapt hij al 7u of langer. Dus hierbij kan ik je geen tips geven.
Maar aangezien babies (en zeker deze met bv) rond 3, 6 en 9w een groepspurt hebben, zou ik zeker blijven voeden op vraag!
Succes
6 jaar geleden
Mijn kleintje is nu 9 weken en ik geef bv op verzoek, ene moment komt ze na een uur ander moment zit er 3 uur tussen en in de nacht soms 7u. Heeft je kleintje niet een sprongetje gehad? Dan kan heel het ritme kwijt zijn, of een regeldag kan ook nog, of willen clusteren.
Zelf ben ik tegen laten huilen, het veroorzaakt veel stress bij zo'n kleintje die ze niet nodig hebben. Ik baker ook niet in maar ze valt of bij mij in slaap dat ik dr weg leg, of wanneer ze slaapsignaaljes geeft en dan leg ik dr op bed als ze dan huilt troost ik haar en leg ik er weer terug. Gevalletje lamge adem want ik zit ook regelmatig met mijn handwn in het haar hoor haha. Maar het is echt normaal dat ze nog geen ritme hebben op deze leeftijd en dat het ritme snel en vaak veranderd.
Je kunt trouwens met borstvoeding niet overvoeden!
6 jaar geleden
Reactie op RVB-24
Mijn kleintje is nu 9 weken en ik geef bv op verzoek, ene moment komt ze n ...
Over dat overvoeden zeiden ze tegen mij op het consultatiebureau ook. Maar ik vraag me toch af of bij bv overvoeden niet toch kan.. ik merk als ik binnen 3 uur voed dat Tess veel last krijgt van krampjes, terwijl als er minimaal 3 uur tussen zit ze eigenlijk nergens last van heeft... Ook geeft ze minder melk terug als er wat langer tussen zit. Zou het dan niet toch overvoeden kunnen zijn?? Of is het juist dat je niet kan overvoeden omdat ze dan wat extra terugggeven?
6 jaar geleden
Kyran had dat ook rond 6 weken. We probeerde dab of we het niet konden rekken door zin tut te geven en anders kreeg hij eten. Ik denk dat het toeb ook te maken had met zinn sprong.
Hij is nu 8 weken en laat meer tikd tussen nu. We hebben nu ook een speciale slaapzak waarmee je ook kan bakeren en van telkens 2u tussen slaapt hij nu 5 a 6u door..
6 jaar geleden
Reactie op Jenn104
Over dat overvoeden zeiden ze tegen mij op het consultatiebureau ook. Maar ...
Ik denk zeker wel dat je die kleintjes kan overvoeden in de zin van dat ze meer drinken dan goed voor ze is. Onze oudste hebben we enorm drama gehad met vreselijke kramp en urenlang troosteloos huilen waarbij ze vaak aan het zoeken was. Daardoor maakte ik me zorgen of ze genoeg kreeg. Bleek ze meer dan 200 gram in 3 dagen aan te komen. Daarnaast bleek later dat ze verborgen reflux had. Wij hielden daardoor het probleem in stand doordat we voeding aanboden terwijl ze kramp en pijn had omdat ze al teveel had voor haar lichaampje. Nu bij onze tweede houden we daarom een relatief strak ritme aan en troosten we haar tussendoor met een speen.
6 jaar geleden
Mijn kleine meid is 7 weken nu. Ik woon in zwitserland en geef alleen borstvoeding op vraag. Ik merk dat in Nedetlsnd veel de cultuur heerst op schema te voeden. Hier is het normaal dat je dat op vraag doet. Ieder kleintje is anders, de groeispurten zorgen voor een grotere behoefte aan melk. Als je dan op vraag geeft, stijgt je melk hoeveelheid en kom je vanzelf weer in een soort van 2 tot 3 uur ritme. Maar je focusseren op een ritme in het eerdte half jaar veroorzaakt alleen maar stress want dat gaat helemaal niet door de groei- en ontwikkelingsspurten. Als de kleine min. 6 natte luiers heeft en 1 tot 3 geel-oranje poepluiers en goed groeit weet je dat hij genoeg binnenkrijgt. Dat neemt niet weg dat die groeifases heel vermoeiend en frustrerend kunnen zijn...🙄..gewoon niet vergeten...het zijn maar fases
6 jaar geleden
Onze meid is nu 5 weken. Wij laten haar nooit alleen huilen. Bij het kleinste piepje pakten we haar op. Ik legde haar in een wipstoel bij de wc, ik zette haar in haar hoge stoel als ik in de keuken was, overal waar ik was zette ik haar neer (de hele tijd tillen lukt niet door het langdurende herstel van de bevalling. Een draagdoek doen we niet aan). Eerst was het zo dat als haar ruggetje ook maar een matras of een babynestje of iets anders dan ons voelde, het gelijk huilen was. Dan pakten we haar op en probeerden we het die dag ook niet meer. Ik dacht: als we haar gelijk troosten dan bouwen we een vertrouwensband op, dat ze weet dat we er altijd voor haar zijn, waar we ook zijn. En sinds deze week beginnen we de vruchten ervan plukken. Als ze op schoot in slaap valt en ik leg haar weg, dan blijft ze slapen. Bij het kleinste piepje roep ik dat ik er nog ben of ik wrijf over haar knietje of buikje (eerst pakte ik haar gelijk op). Zodra ze merkt dat ik er nog steeds ben voor haar slaapt ze weer. Ook wakker kan ik haar even in de box leggen i.p.v. in een wipstoel bij de wc. Ze hoeft me niet meer te voelen of te zien of te horen om te weten dat ik er ben. De vertrouwensband is er. Later las ik onderstaande tekst. Toen wist ik dat mijn zelfbedachte theorie over vertrouwen echt zo is.
Je zegt dat het aan de ene kant slecht voelt. Dan zou ik het niet doen. Altijd je eigen instinct volgen.
Een stukje van https://www.verloskundigenpraktijknintu.nl/inspiratie/wasbare-luiers/ :
Huilen wordt niet gebruikt om jou als ouder te manipuleren. Daar is een baby namelijk nog helemaal niet toe in staat.
Huilen is namelijk een oerinstinct, het is een alarmsignaal. En het is een van de weinige manieren waarmee een jonge baby kan communiceren. Eigenlijk moet je huilen zo zien: het kindje slaat alarm, er is iets aan de hand. De ouders reageren op het alarm. Daarmee geven zij het kindje het vertrouwen dat zij er voor het kindje zijn. Het verdriet en de angst van een baby die alleen is, is volledig oprecht. Zonder een ander mens om voor hem te zorgen, is een kindje niet in staat om te overleven.
Natuurlijk, wanneer je een baby laat huilen, zal hij uiteindelijk wel een keer stil worden. Maar hij heeft dan niet ‘geleerd’ in zijn eigen bedje te slapen. Hij wordt stil omdat hij het heeft opgegeven zijn ouders te roepen.
Onderzoek laat zien dat de cortisolniveau’s van baby’s die hard huilen hoog zijn. Dit cortisolniveau blijft nog lang verhoogd, zelfs nadat de baby zich in slaap heeft gehuild. Cortisol is een stresshormoon dat groei tegenhoudt. Je baby oppakken wanneer hij huilt, zorgt ervoor dat het een ander hormoon vrijkomt. Dit hormoon, oxytocine, noemen we ook wel het ‘liefdeshormoon’. Het zorgt ervoor dat je kindje zich geborgen voelt. Bovendien zorgt het voor een gezonde celgroei en ontspanning
6 jaar geleden
Het eerste deel van de melk van borstvoeding is erg waterig. Dit vult het maagje, maar geeft daarna snel hongergevoel. De latere melk is dikker en teren ze langer op. Advies bij mij was (toen ik blij was als mijn tepels een half uur in m'n bh mochten blijven): Als ze binnen de 2 uur komt weer aan dezelfde borst aanleggen als waar je mee geëindigd was zodat ze de dikkere melk krijgt(geef sowieso maar 1 kant per voeding) en als ze later komt dan 2 uur na de laatste volledige voeding, dan wel weer wisselen. Ook geef ik gekolfde melk, zodat dit mooi gemengde melk is en niet alleen water met een smaakje. Af en toe heeft ze nog krampjes en veel spugen, maar grotendeels hebben we wel weer een gelukkige, troostbare baby en krijgen m'n tepels de kans te herstellen omdat ze niet meer een paar keer per uur komt.
6 jaar geleden
Reactie op Jenn104
Over dat overvoeden zeiden ze tegen mij op het consultatiebureau ook. Maar ...
Je kunt m eventjes na het voeden wat rechterop houden, maar die krampjes zijn gewoon de darmrijping, kei vervelend maar weinig aan te doen! Kijk eens op Facebook bij la.leche league. Ik ben er trouwens achter dat als ik haar op bed voed, rustig en relaxt, ze heel snel in slaap drommelt en ik haar weer paar uur in haar bedje kan leggen. Dus ipv dat ik haar nu mee naar beneden neem als ze honger heeft ga ik gewoon naar mijn kamer en leg haar dan weer terug in haar kamer. Het kan ook zijn dat ie te gulzig drinkt en daarom teveel lucht mee hapt.