48 Reacties
3 jaar geleden
Hey ,mijn dochterke is ook verzot op fruithapje ,joghurt en brood zijn we volop mee aant oefenen,ik smeer er wat boter en confituur op en dop het wat in magere melk. Het gaat wel goed. Maar is gwn oefenen.👍😁
3 jaar geleden
Reactie op Ladydon
Nee dat ga ik dan maar eens doen..hou mn hart vast..vind het best eng..😆
Ronde dingen altijd door 4 en voor de rest in vuistgrootte. Gaat vast goed :-) mijn baby wil alleen stukjes en als er iets in papvorm is wil ze zelf lepelen wat ze natuurlijk nog niet kan.
3 jaar geleden
Onze dochter wordt ook niet graag papjes gevoed. Sinds haar 6 maanden eet ze stukjes volgens Rapley en eet ze zo goed als mee van tafel met ons... Gaat best goed
VRIEND
3 jaar geleden
Eigenlijk alles wat al gezegd is. Die van mij doet het ook beter wanneer ze stukjes zelf eet. Het kokhalzen lijkt eng maar gaat heel goed.
Die maïs vingers zijn inderdaad heel fijn om mee te beginnen!
Zoek ook op het verschil tussen stikken en kokhalzen, zodat je weet dat het erbij hoort.
Brood licht roosteren werkt hier heel goed! Ze vindt het heerlijk.
Aardappel gaat er hier trouwens niet in, in geen enkele vorm!
Je kunt eerst ook fruit in stukjes geven, zodat hij snapt dat stukjes dus lekker zijn.
Succes!! Laat je ons weten hoe het gaat?
3 jaar geleden
Kokhalzen is juist goed moet je maar denken! Mijn dochter stikte een keer, toen staarde ze alleen maar voor zich uit voor ze schokkend naar achter viel. Ik heb gelukkig m'n EHBO diploma, dus wist gelijk wat ik moest doen en het is goed gekomen. Maar telkens als ze nu kokhalst zeg ik: goed zo! Werk het er maar uit! (Behalve bij banaan, dan moet ze al kokhalzen zodra ze het ook maar op haar tong krijgt 😂)
Voor je zelfverzekerdheid kan ik je aanraden even op te zoeken wat je precies moet doen mocht je zoontje stikken. Kans is klein, maar dan durf je misschien meer omdat je toch weet wat je moet doen als het mis gaat. Want inderdaad: die van mij is ook gek op stukjes. Ze zit bij ons aan tafel en wij eten ook gewoon, zij krijgt haar eigen bordje met stukjes, en dan gaan we eten. Zo min mogelijk aandacht aan besteden, eten is iets "normaals". Kindjes zullen misschien eerst lekker met de handen de structuur een beetje ontdekken en dan gaat zo'n fijngeknepen, geplet stukje eten naar de mond. En dat zal steeds beter gaan.
3 jaar geleden
Reactie op Ladydon
Dankjewel voor je tips..ik ga er zeker wat mee doen..ik hou jullie op de ho ...
Als je stukjes fruit wil gaan proberen ben ik altijd een fan van goed rijpe peren. Die kunnen ze ook een beetje pletten in hun mond zonder echt te kauwen en wordt niet zo'n brei in het mondje zoals banaan.
3 jaar geleden
Reactie op Ladydon
Oh wauw wat goed dat je wist wat je moet doen...ik zou echt in paniek raken ...
Paniek was er zeker, ik dacht dat ze dood ging en zei alleen maar: nee nee nee nee nee nee nee, terwijl ik zonder dat ik het doorhad haar in de goede houding deed en op de rug kon slaan. Toen huilde ze even een minuutje (klonk best raar, ik denk omdat ze geen lucht had gehad) en toen ging ze alweer lachen en grapjes maken, terwijl ik nog in volle paniek was met tranen in m'n ogen. Ik heb toen ook lang niet kunnen slapen omdat ik het steeds voor me zag en ik bleef haar naar knuffelen, dus dat was ze na een tijdje ook zat 🙈 Maar ik denk heel vaak: wat als ik het niet had geweten.. Daarom wil ik zoveel mogelijk mensen bewust maken dat ze een keer opzoeken hoe het moet en dat dan ook even "oefenen" bij hun kindje (niet echt slaan natuurlijk 😂) dat je daar in ieder geval niet over na hoeft te denken als je in paniek bent.
Nog een tip: als ze zich verslikken en hard moeten hoesten, klop dan vooral niet op het ruggetje (dat is namelijk wel mijn instinct, maar tijdens de EHBO heb ik geleerd dat het stukje wat ze uit proberen te hoesten juist dieper kan gaan zitten als je op de rug klopt. Het enige wat je kan doen is aanmoedigen om te hoesten)
Nu ben je er wel klaar voor om stukjes te geven 🤭
Succes, ik ben benieuwd of hij het wat vindt 😊
3 jaar geleden
Hier hetzelfde probleem bij inmiddels 10 maanden oud mannetje. Wat goed helpt is het op de Rapley methode aanbieden. Nog steeds eet hij dan heel weinig maar hij proeft dan in ieder geval wel. Fruit heeft hij ook op die manier geleerd en dat wil hij nu wel ook van een lepeltje af eten. Wat bij avond eten verder ook helpt is als ik van mijn eigen bord met mijn eigen lepel iets aanbiedt. Hij wil geen apart bordje met baby voeding erop 😂
3 jaar geleden
Dit is vast al gezegd hoor, maar geen zin om alles terug te lezen ;) hier ging brood ook voor geen meter. Uiteindelijk doopte ik hele kleine stukjes goed in melk en duwde het daarna in d’r wang, dan plakte het niet echt en ging ze zelf kauwen. Uiteindelijk steeds iets grotere stukjes en iets minder melk en nu eet ze gewoon belegde boterhammetjes zelf. Maar om er te komen duurt wel even een week of 2 a 3 denk ik.
Met hapjes hebben wij verder geen issues gehad, dat ging heel snel goed..
Succes!