26 Reacties

3 jaar geleden

Zoontje gebruikt bibs speentjes van 6-18 maanden. Hij gebruikt ook de speen voornamelijk bij het slapen. Ik heb niet echt een tip voor je maar ik heb me in het begin heel druk gemaakt over van alles ook onder andere wat ik moet doen met het speentje. Ik maak me niet meer druk, mijn zoontje vind het nog heel prettig dus ik laat het voor nu zo “bij het slapen” ik denk maar zo alles is een fase, op een dag wil hij het niet meer want dat is tot nu toe met alles zo geweest.

3 jaar geleden

Ik gebruik hier ook nog gewoon een fopspeen (Bibs) 6-18 maanden. Gebruik hem enkel bij huilen, en in slaap te vallen. Ik heb overigens tot m'n 12e geduimd en mijn gebit is tiptop in orde nooit geen gaatjes gehad en ook geen missende tanden hihi. Als m'n kleine wilt duimen dan laat ik hem lekker hihi.

3 jaar geleden

Mijn dochter heeft maar een paar weken de speen gebruikt en ik heb dus daar geen ervaring mee.

3 jaar geleden

Hier een tandarts! Er is geen 1 speen goed of beter voor het gebit, dus war dat betreft maakt het niet uit welke je gebruikt. Hoe minder, hoe beter. Het gaat niet alleen om de stand van de tanden zelf, maar vooral om de ontwikkeling van de kaken. Die ontwikkeling wordt belemmerd/gemanipuleerd door een speen (of duim oid). Hoe meer je de speen beperkt hoe beter voor de ontwikkeling van de mond. Als je voor 3 jaar stopt kan alles zich nog herstellen. Daarna vaak niet meer (ook niet alles is te fixen met een beugel). Ik zou in jou geval dus nog even door gaan met de speen, zeker als ze haar duim als alternatief neemt, die is moeilijker af te leren namelijk!

3 jaar geleden

Wij kregen de tip vna vrienden voor het afbouwen: als het straks alleen nog maar om de slaapjes gaat. Kun je een heel klein randje bovenaan de speen wegknippen of lek prikken. Zo kunnen ze niet meer vacuum zuigen en gaat het effect van de speen zelf weg. Vaak leggen ze dan uiteindelijk zelf de speen aan de kant. Werkte hier wel!

3 jaar geleden

Reactie op Lentekind

Wij kregen de tip vna vrienden voor het afbouwen: als het straks alleen nog ...
Hele goede tip!