51 Reacties
5 jaar geleden
Ik haal hier altijd inspiratie uit!
Staat ook bij vanaf hoeveel maanden je het mag geven! 😊
https://smikkels.nl/recepten/?categorieen=fruithapje
VRIEND
5 jaar geleden
Appel, peer, banaan, mango, kiwi, allerlei soorten meloen, pruim, nectarine, kaki,... Ik prak wat ik kan, appel enz rasp ik, en wat ik niet kan prakken of raspen haal ik kort door de mixer. Hij krijgt al sinds hij een maand of 5-6 is alle fruit 'rauw', dus zoals wij het eten.
5 jaar geleden
Reactie op Juliehm
Goeie tip! Maak je dit dan van te voren en vries je dit dan ook in?
Ik maak het altijd vers omdat ik nooit weet of ze het wel of niet lekker vind. Kost heel weinig tijd om het even te snijden en dan te prakken/pureren maar snap de mensen die het wel invriezen wel hoor! Maar ik ben nog wel eens zo’n leeghoofd die het vergeet er uit te halen! 😋
5 jaar geleden
Die van ons eet alles en afhankelijk van hoeveel zin in troep ik heb, bepalen we hoe ze het eet. Maar banaan geef ik haar per halve banaan in haar vuistje, appel stoom ik in stukjes kort even met wat rozijntjes en dat geef ik haar en veel ander fruit neem ik mee naar de eettafel en dan snijd ik ter plekke steeds stukjes af die ik aan haar geef. Heb dat tot nu toe gedaan met o.a. mango, peer, kaki, kiwi, framboos, mandarijn, sinaasappel en pruim.
5 jaar geleden
Ik geef ook potjes (8+) want als werkende single mama heb je geen tijd en zin om alles vers te gaan maken. Op de kinderopvang krijgt ze wel alles vers, dat is 2 keer in de week! Wat ik vaak zie is daar banaan, appel, avocado, peer. Wat ik wel doe is dat ik haar stukjes fruit van mij geef. Kleine stukjes druif of banaan. Vind ze heerlijk! Ze eet ook alles, dus ik heb geluk.😄
5 jaar geleden
Reactie op Seldam
Die van ons eet alles en afhankelijk van hoeveel zin in troep ik heb, bepal ...
Hoelang stoom je appel? En welke soort? Onze zoon heeft zich een breuk gekokhalst doordat de appel die ik enkele minuten stoomde heel ‘mooshie’ bleek te zijn. Langer stomen is nog erger. Vraag me soms af of ik de verkeerde soort koop of te lang/te kort stoom...
Ik vind fruit echt moeiljjk om te variëren. Banaan komt heel vaak terug wegens gemakkelijk rijp te vinden. Veel fruitsoorten zijn nog bikkelhard in de winkel (peer e.d.). Ik koop dus heel vaak banaan, mango, gele kiwi,... omdat ik die het vaakst rijp of bijna rijp vind.
5 jaar geleden
Ik doe vaak banaan, mango, peer, avocado geprakt.
Geen fan van druif en bes dingen bij die kleintjes.
Of ik maak een fruithap met appel er bij en dan combi met bijv banaan en peer. En knijp er een sinaasappel in uit. En doe er ook vaak nog liga door kruimelen.
Maar geef soms ook een potje.
Ook doe ik wel eens voor de verandering een banaan prakken, beetje potje er door roeren soms met soms zonder liga
5 jaar geleden
De laatste tijd vindt ze banaan afhappen heel interessant, dus dat gebeurd ook regelmatig...meestal is dat eigenlijk mijn banaan 😅
5 jaar geleden
Ik vries meestal een hele zwik rijpe peren gepureerd in ijsblokjesvormen in (die krengen zijn nooit rijp als je ze nodig hebt), en ook mango, perzik, blauwe bessen en appelmoes doe ik op die manier. Dan haal ik de avond ervoor een paar blokjes eruit en laat ze ontdooien in de ijskast. Maar nu rasp ik ook vaak een appeltje en dan met whatever ik die avond ervoor eruit heb gehaald en evt beetje banaan. Peer wordt heel waterig dus doe ik vaak klein beetje pap doorheen.
Anyway, het repertoire: appelmoes of geraspt, peer, banaan, perzik, mango, kaki fruit, perzik, kiwi (laxerend dus niet te veel), avocado en mandarijntjes zonder dat dunne velletje gewoon in stukjes. Ik wacht nog even met aardbei, frambozen en ananas.
5 jaar geleden
Hier merk ik dat meneertje het verse fruit vele malen lekkerder vindt dan de potjes (logisch ook). Ik heb wel eens een lepeltje uit zo’n potje geproefd en het lijkt qua smaak allemaal op appelmoes 🙈. Plus, het is een echte slappe drapzooi vergeleken met vers fruit uit de blender dat veel smaakvoller en steviger is. Dus ik snap hem helemaal! 😄
Hier gooi ik van alles door elkaar. Net wat ik in de koelkast heb liggen:
- appel/kaki
- banaan/avocado
- banaan/pindakaas naturel
- banaan/mandarijn
- appel/perzik
- appel/peer
- banaan/peer
- peer/kaki
- appel/banaan
- banaan/golden kiwi
- appel/aardbei
- banaan/aardbei
- appel/avocado
- banaan/kaki/pindakaas naturel
Je kan het zo gek niet bedenken 🤪😅
5 jaar geleden
Reactie op Juliehm
Wauw, wat een lijst! Thanks! Ga morgen echt even inslaan.
Hahaha, jaaahhh ik ben van de “healthy lifestyle “, dus heb echt mega veel groente en fruit in huis dus de keuze is altijd reuze 😂😅🙈. Heb ook frambozen en blauwe bessen in huis, maar die laatste geef ik nog niet echt. Vind het een gepriegel om het velletje eraf te halen 🤭😂
5 jaar geleden
Ik haal ook veel inspiratie uit smikkels.nl of gewoon wat ik in huis heb liggen. Soms door tijdsgebrek doe ik wel eens fruit op brood. Dan heeft hij toch z’n fruit en broodje gegeten. Zoals mango- avocado / banaan met blauwe bessen / roerei - avocado - basilicum / banaan - aardbei / peer - appel / mango - mandarijn enz. Via smikkels kan je kiezen welk soort fruit je thuis bv hebt dan komen er vanzelf genoeg opties voorbij 🤭