18 Reacties

3 jaar geleden

Hey! Hier hebben wij daar ook veel problemen mee gehad toen onze dochter nog een stuk jonger was (4-5 maand). Ze werd ook altijd in slaap gewiegd en dit ging steeds moeilijker en duurde altijd langer en langer. Zo lang je dit blijft aanbieden, zal de baby er ook aan gewoon zijn en er blijven naar vragen. Wij zijn dit van de ene op de andere dag gestopt en dan is dit 3 dagen even doorbijten maar daarna gaat het prima. Wij gebruiken ook een sterrenprojector waar ze rustig van wordt. Hierdoor ging ze niet gaan huilen als we haar in haar bedje legden. Ze moeten het echt leren om zelf in slaap te vallen. Wat bij ons ook hielp was het in de gaten houden van de wakkertijden. Als ze oververmoeid naar bed gaan wordt het inslapen des te moeilijker. Ook altijd hetzelfde slaapritueel toepassen. (Boekje kijken, licht uitdoen, gordijn naar beneden, sterretjes aanleggen, muziekje opzetten)

3 jaar geleden

Ik wacht sowieso totdat ik zie dat ze moe is. Eerst probeerde ik vaste tijden aan te houden, maar dat werkte averechts, brullen met dikke tranen haha.. Verder heb ik voor de overdag slaapjes een standaard dagelijks ritueeltje al vanaf 4 maanden ofzo, “doe maar zwaaien want je gaat lekker slapen”. Vervolgens zwaait ze (dat niet al vanaf 4 maanden hoor) en ik geef de deur een zetje zodat de kamer donker wordt. Ze weet dan dat ze gaat slapen. Soms is het nog even huilen, maar vaak gaat dit goed. Als er visite beneden is dan werkt het alleen niet haha 😆

3 jaar geleden

Hier leg ik haar in haar slaapzak op bed. En ik heb mezelf aangeleerd dan 10 minuten te wachten af en toe huilt ze dan wel maar vaak valt ze dan echt na die 10 minuten in slaap ( wel met de speen en knuffeldoekje anders slaapt ze niet)

3 jaar geleden

Hier nooit problemen gehad. Hij heeft een ritueel.. in bad knuffelen lezen fles en in bed. Maar zonder ritueel slaapt die ook. Soms moppert die heel ff maar dat is nog geen halve minuut. Hij heeft dit zich zelf aangeleerd. Hij doet iets met zn hoofd waaraan ik ook zie dat hij in slaap valt. Ik kan het niet goed uit leggen maar ik leg hem dan neer en hij draait zn hoofd dan op een bepaalde manier een houding in en zo valt hij in slaap binnen een paar minuten

3 jaar geleden

Wij doen altijd dezelfde handelingen, maar blijven wel steeds bij onze zoon tot hij slaapt. Hij krijgt zijn flesje op bed. Soms valt hij in slaap als we hem rechtop houden en zijn we op minder dan 10 minuten klaar, soms moet hij nog even ‘de dag verwerken’ en zijn we een halfuur later nog steeds boven. Dat zijn de momenten waarop hij ondanks zijn moeheid blijf rechtstaan en brabbelen. Bij mijn moeder en in de crèche valt hij zonder problemen in slaap, maar bij ons zoekt hij écht die geborgenheid op. Hij gaat steeds aan ons gezicht zitten en neemt onze hand om langs zijn eigen wang te wrijven, bijvoorbeeld. Wij vinden het niet zo erg om bij hem te blijven tot hij slaapt. Ik ga er ook van uit dat er wel een moment komt waarop we hem gewoon kunnen neerleggen en hij slaapt. Maar we zijn dan ook geen uren bezig om hem in slaap te krijgen... Ik snap dat de frustratie dan een pak hoger zit en je ten einde raad bent. Ik wou dat ik je eventuele tips kon geven, maar helaas...

3 jaar geleden

Wat vervelend dat het uren duurt! Hier gaat ze 's avonds gewoon mee het grote bed in (soms om 21 uur, soms om 22.30 uur), dan drinkt ze aan de borst terwijl ik liedjes zing (en op m'n telefoon een spelletje doe) en dan valt ze in slaap. Heel soms is ze (zogenaamd) klaarwakker, dan kruipt ze wat rond en gaat spelen met het lampje ofzo. Dan negeer ik haar, want het bed is om te slapen, niet om te spelen. Dan komt ze na een tijdje vanzelf terugkruipen en bij me drinken en dan valt ze alsnog in slaap. Overdag wacht ik tot ze echt al moe is. Dan op schoot nemen, drinken, muziek opzetten waarop ik hem een weer kan wiegen, dan valt ze weg. Soms blijft ze wakker of wilt ze niet slapen. ...dan niet 😅 In de kinderwagen valt ze altijd in slaap, maar vaak maar voor 3 kwartier. Laatst heeft ze overdag 1 dutje 's ochtends gedaan van een half uur. En een andere dag slaapt ze 2x 1,5 uur. Dan doet ze weer drie dutjes. Gister 1 dut van 3 uur (dat komt bijna nooit voor, zo lang). Ik volg haar. En als ze moe is, maar niet wil slapen, dan is ze nog steeds wel "gezellig" dus dan vind ik het ook niet erg om haar wakker te houden. Als ze bij haar papa is gaat hij vaak met haar in z'n armen staan en zet hij muziek op (youtube op de tv, dan heb je ook wat te zien) zodat hij een ritme heeft om op een neer te bouncen en dan valt ze in slaap en dan gaat hij zitten met haar. Misschien heb je er niet zoveel aan, want bij ons slaapt ze niet in een bedje en we hebben geen ritme, maar hopelijk kun je er iets mee. Liedjes die hier goed werken om op te bewegen dat ze in slaap valt: Party Rock van LMFAO, It's Like That van Run DMC, Can't Touch This van MC Hammer. (Niet echt muziek waar we normaal naar luisteren, maar ze houdt wel van een flinke beat)

3 jaar geleden

Hier sinds ziek te zijn ook echt soms lang mee bezig en ze is er vooral s nachts dan vaak terug. Nu de slaapgids v snuggles and dreams gekocht, maar na 1 dagje gecontroleerd huilen, was mn dochter oververmoeied want ze had amper geslapen en ik emotioneel een wrak! Voorlopig dus toch nog gewoon eventjes op onze manier doen, met de nadelen er dan bij. Tot ik stop met borstvoeding, misschien dan nog eens proberen want voorlopig weigert ze alles s nachts en wilt enkel de borst.

3 jaar geleden

Bij ons gaat het nu goed. Ze is begonnen in de cosleeper en sliep steeds vaker bij ons in bed naar mate ze ouder werd. Tussen de acht en tien maanden sliep ze bijna alleen maar bij ons in bed en dat brak ons ontzettend op. En met ons bedoel ik ons alledrie, want de baby werd ook meerdere keren even huilend wakker. Toen ze s nachts niet in haar eigen bed in haar eigen kamer wilde slapen en ook niet meer in de co sleeper, hebben we ingezet op dat we het anders wilden. Het komt er op neer dat we 1 avond van 7 tot 12 uur met haar in de weer zijn geweest. We hebben haar erin gelegd, ze heeft veel gehuild, maar we hebben haar gesust en voorgelezen en wat extra borstmelk gegeven. Steeds deden we hetzelfde riedeltje met haar, deden dan het licht uit en haar muziekdoosje aan en liepen weg. Na zo'n twee minuten terug om even te sussen, eventueel oppakken als we het zielig vonden en dan weer opnieuw. Ze heeft tot de volgende ochtend doorgeslapen vanaf 12 uur. De volgebde dag sliep ze van 9 tot 7 en in de loop van de week ging ze steeds vroeger en makkelijker slapen. Nu slaapt ze ongeveer van 7 tot 7. We eten om half 6 tot uiterlijk half 7 samen, dan krijgt ze haar laatste verschoning en pyjama pakje aan. Dan krijgt ze een flesje melk op de bank na eventueel nog wat spelen. Dan gaan we tanden poetsen. In haar kamer gaat alleen het kleine lampje aan, we doen haar slaapzak aan, leggen haar in bed en dan pakt ze zelf vaak haar speentje. Vervolgens lezen we een verhaaltje voor uit een boekje met muziekjes. Als dat klaar is geven we haar een kus, zeggen we welterusten en gaat haar muziekdoosje aan. Licht uit en dan lopen we de kamer uit. Eigenlijk gaat dat nu al ongeveer een maand heel goed. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

3 jaar geleden

Blijven jullie babytjes dan ook stil liggen als ze in bed gelegd worden?

3 jaar geleden

Dochter was ook altijd moeilijk en krijsde alles bij elkaar. Wij zijn toen 4 dagen bezig geweest met de 5 minuten regel toepassen en niet aanraken. Ze gaat nu gewoon rustig liggen.

3 jaar geleden

Hier wel eentje die na een ritueel, zelf in zijn eigen bedje in slaap valt. Dit deed hij tot 7 maanden niet. Dan viel hij vaak op mijn borst in slaap, en schrok weer wakker als ik hem in zijn eigen bedje wilde leggen. Dit gaf heel veel frustratie. We zijn er 1 avond mee bezig geweest. Mijn man heeft 3 uur (!!!) naast mijn zoontjes bed gezeten en gewacht tot hij zelf in slaapt viel. De eerste nacht was die drama! Huilen, boos, maar ook periode met spelen en lachen, en uiteindelijk na 3 uur viel hij in slaap. Sindsdien nooit meer problemen gehad en valt hij dus bij elk slaapje zelf in slaap.

3 jaar geleden

Ritueel: Verschonen soms ook pyjama aan Tanden poetsen Boekje lezen In bed leggen Liedje zingen Weglopen Dit doen we al maanden. Duurt Max 15 minuten en dan zijn we klaar. Soms ligt meneer al lekker met z’n knuffel tegen z’n neus als we weglopen. Soms jammert hij nog wat en heel soms krijst hij. Hoe dan ook lopen we weg en wachten we een minuut of 10 voordat we gaan troosten. 9/10 keer is hij binnen 2 min aan het slapen

3 jaar geleden

Reactie op Jann89

Blijven jullie babytjes dan ook stil liggen als ze in bed gelegd worden?
Nee, hij gaat rechtop zitten of staan. Maar ik hoop dan altijd maar dat hij zo kan slapen 😛 als ik later ga kijken logt hij altijd lekker dus op een of andere manier komt t goed

3 jaar geleden

Onze vent gaat niet uit zichzelf slapen. Ik verschoon zijn luier, doe zijn slaapzakje aan, gordijnen dicht en dan krijgt hij zijn speentje. En dan knuffelen we wat, soms wil hij dan toch nog wat melk bij me drinken, soms alleen knuffelen. Ik wil hem eigenlijk dan weg leggen als hij nog wakker is maar 9 van de 10 keer vind ik het zo gezellig dat we zo lekker zitten tot hij slaapt en ik hem slapend weg leg.

3 jaar geleden

Hier hetzelfde, geen zelf in slaap vallen. 9 van de 10x slaapt hij aan de borst. Wel in een donkere kamer, werk dat niet bij jou? Hoe doen jullie kindjes het met de slaapjes op de opvang? Hier een kindje dat over de dag daar maar 20min slaapt soms... baart me wel zorgen, weet niet hoe dit om te keren. CIO en gecontroleerd huilen zijn absoluut geen optie voor mij

3 jaar geleden

Wij hebben 9,5 maand lang gedragen in de Artipoppe, handjes vastgehouden in bed totdat ze sliep en noem maar op. We waren op. Daarbij kwam ook dat ze vaak na 30 min overdag weer (moe) wakker werd. Toen elk slaapje overdag er naast gaan liggen, maar ook dat was niet vol te houden. Elke avond waren we minstens een uur bezig en elke 30 minuten moesten we weer terug. Tot 22 uur en dan namen we haar maar in bed om toch wat rust te kunnen pakken. We hebben we een camera gekocht en geïnstalleerd bij haar ledikant zodat we konden zien wat er gebeurde. En ze heeft 1 dag bij elk slaapje gehuild (ze was niet overstuur). We gingen toen om de drie minuten terug en binnen 15 minuten sliep ze. Dag 2 konden we haar zo weg leggen en ging ze zonder te mokken slapen. Mijn God, wat een verademing. En ze pakte na een kleine week ook de tweede cyclus. Nu slaapt ze dus gewoon een uur achter elkaar en als ze wakker wordt in de avond kan ze zelf weer in slaap komen (en alles zonder huilen).

3 jaar geleden

Reactie op missande

Hier hetzelfde, geen zelf in slaap vallen. 9 van de 10x slaapt hij aan de b ...
Op kdv slaapt hij soms super, soms niet. Ons kdv probeert de situatie iig goed te maken; op tijd naar bed, op z’n buikje enzovoorts. Lukt het niet dan gaat hij met de juf wandelen in zijn kinderwagen tijdens haar pauze. Zo heeft hij er uurtje slaap op slechte dagen. En ach, ik denk maar dat t wel goed komt uiteindelijk. Zelfs als hij amper geslapen heeft is t een prima dag voor hem. Volgende dag nieuwe kansen en hij krijgt er niets van.

3 jaar geleden

Ik heb geprobeerd haar te latten wennen zelf slapen door haar in haar bed te leggen en weg gaan. Maar ze begint te huilen en kan wel uren duren. Dus dit lukte niet. Ze slaapt sinds geboorte op mijn benen schommel been heen en weer.