12 Reacties
2 jaar geleden
Hier mag mijn zoontje enkel overdag zijn knuffel meenemen naar beneden. De speen doet hij uit en legt hem in zijn bed. Zo is het rustig om naar beneden te gaan. Als hij het dan even niet zag, nam ik zijn knuffel weg en stak ik hem in zijn zak om naar de onthaalmoeder te gaan. Maar sinds januari wil hij zijn knuffel vast nemen om te vertekken. Gekrijs als hij hem niet heeft en geen leuk afscheid bij de onthaalmoeder. Hij krijgt hem dus nu in de hand om te vertekken en na 10 min bij de onthaalmoeder steekt zij zijn knuffel weg en is het ok. Voor het slapen 's middags krijgt hij zijn knuffel en speen. Nadien weer in de zak.
Nu hij beseft "het zit in mijn zak" wil hij zijn knuffel terug om naar huis te gaan. Anders ook weer gekrijs. Ik geef dus enkel de knuffel, geen speen. En hopelijk kan ik de knuffel ook wat afbouwen.
2 jaar geleden
Ik snap dat het moeilijk is, persoonlijk vind ik het een ding dat ze de knuffel niet meer mogen. Toen wij klein waren liepen we ook met een knuffel en is niets ergs aan. Mijn zoontje heeft een hydrofiele doek als knuffel en hij kan deze pakken wanneer hij het wil. Hij loopt er niet veel mee, maar gebruikt deze vaak om uit te rusten of als hij moe is. Hij wordt in april 2 jaar oud. Mijn idee is lekker laten doen, het is een troost voor ze, zit de geur van papa en mama aan.
2 jaar geleden
Zo erg als een kind van 2 dit al niet meer mag. Geeft hen gevoel van veiligheid, iets herkenbaar van thuis, een troost voor als ze zich moe of wat minder goed voelen. Ik sta zelf in het onderwijs bij de kleintjes en je ziet dat ze vanzelf afstand nemen als ze er klaar voor zijn. Meestal rond 3 jaar is dat voorbij, dan zeggen ze zelf, dat is voor babies of voor in bed. Ze staan dan helemaal anders in de wereld dan een 2 jarige. Ik zou met kdv in gesprek gaan, het is jouw kind en jouw opvoeding. En de dag van vandaag moeten ze eens ophouden met die strenge regels voor kinderen. Het maakt hen er niet sterker op, in tegendeel!!!! Al lang bewezen als je je in opvoedkundige literatuur verdiept!
Succes.... ik hoop dat je een oplossing vindt waar vooral je kind zich goed bij voelt, want daar gaat het toch om! Alleen een gelukkig kind ontwikkelt het best! Liefs!
2 jaar geleden
Bedankt moeders.. Helpt me heel erg om te horen hoe jullie erin staan en soortgelijke verhalen te horen. Kan soms onzeker worden als ik anderen hoor, zonder knuffel en speen etc...
2 jaar geleden
Trek je niets aan van hoe andere kinderen het doen. Ieder kindje is op zijn of haar eigen tijd klaar voor de volgende stap. Mijn zoontje loopt sinds 2 dagen alleen en los, daarvoor vond ie het te spannend om zelf te doen. Ik dacht dat ik wat fout deed, maar ook de arts geeft aan dat het op z'n eigen tempo gaat. Doe wat goed voelt voor jou en je kindje. Wat een ander vind moet diegene naar het politiebureau brengen is hier de quote van de maand... succes en vertrouw erop dat jij het beste weet wat je kindje nodig heeft.
VRIEND
2 jaar geleden
Ook mijn zoontje wordt in april 2. Hij heeft thuis nog steeds op elk moment van de nacht én dag zijn tutje en zijn knuffeltje ter beschikking. Ik ga ze hem niet spontaan geven of in zijn mond stoppen, maar als hij ze nodig heeft zijn ze er. Op de KDV doen ze voor zover ik weet hetzelfde. Who cares? Als mijn kind dat nodig is is dat zo, basta. Mag iedereen het zijne van denken.
Jouw kind, jouw regels mama, laat je niets opdringen 😉
2 jaar geleden
Reactie op Aardbeitje20
Ook mijn zoontje wordt in april 2. Hij heeft thuis nog steeds op elk moment ...
Dank je. Je wilt niet weten wat een comment als deze voor me betekent op dit moment 😊
2 jaar geleden
Wat een gezeur van het kdv. Wat maakt het nou uit (wel eigen risico uiteraard dat t kwijt kan raken, vies wordt of misschien stuk kan gaan, of dat t afgepakt wordt...)
Maar als kdv het niet wil, dan regelen ze dat maar gewoon zelf 😋
Thuis doen wat je zelf prettig vind
2 jaar geleden
Bizar van de kdv. Elk kind is anders. De enne wilt een speen en de andere een knuffel en soms allebei. Onze Zoon loopt met knuffel en speen rond. Hij wordt dit weekend 2 jaar en gaat dinsdag al naar de peuterspeelzaal. Zelfs bij de peuterspeelzaal zeggen ze de speen of knuffel mag mee in de tas. Als het echt nodig is geven ze het aan hem.
2 jaar geleden
Bij ons krijgt hij zijn speen alleen met slaapjes, knuffel mag hij wel gewoon. Wanneer hij ziek is of heel moe wil hij zijn speen en dan geven wij die wel. Op het kdv zitten de speen en knuffel in zijn tas, zij hebben een reserve speen in zijn bakje daar, die krijgt hij ook met slaapjes of, als hij ziekjes is, krijgt hij hem overdag. Dan voelt hij zich gewoon niet goed en bied het troost! Zo zien zij dat gelukkig ook. Dat melden ze dan wel bij het ophalen als iets wat hen opvalt. Ieder kind is anders en overleg is in zo'n geval wel belangrijk vind ik!