3 Reacties
2 jaar geleden
Ook mijn zoontje schopte tijdens het verschonen. Ik heb hem 1 x flink boos toegesproken en met blote billen op de grond gezet. Huilen en hysterische reactie. Ik heb gewacht tot hin gekalmeerd was. Hierna kwam hij een knuffel halen waarna hij weer even begon te huilen. Sindsdien doet hij het maar zelden, alleen wanneer de huid op zijn billen oid rood en gevoelig is. Het is denk ik een fase waar ze doorheen gaan. Ook ben ik begonnen met hem te laten staan tijdens verschonen. Lukt niet altijd even goed, maar scheelt wel
2 jaar geleden
Wij hebben dit ook gehad met ons dochtertje. Ik heb geloof ik bijna alle poppetjes van bing wel een schone billen heb gegeven 🤣 dit heeft zeker een week geduurd ik heb er verder geen strijd meer van gemaakt want dat is voor niemand leuk nu geeft ze zelf redelijk aan als ze een schone luier wilt.
2 jaar geleden
Vragen waarom ze schopt? Vragen: vind je dat grappig om te doen? Als het antwoord 'ja' is, dan kun je zeggen dat je begrijpt dat ze denkt dat dat grappig is, maar dat het pijn doet. Weet ze wel wat 'pijn' betekent? En vooral ook zeggen: schoppen mag tegen een bal. Zullen we straks na de luier een bal pakken om tegenaan te schoppen? Want jij kunt echt heel goed schoppen! Maar je mag niet tegen mama aan schoppen, want dat doet pijn. Kom maar, doen we snel de luier en dan mag jij laten zien hoe goed jij tegen een bal kunt schoppen!
Hier gooit ze uit woede wel eens met dingen waar ze niet mee mag gooien. Dan vragen we ook waarom ze daarmee gooit, zeker omdat je boos was? JAAA!!! En dan uitleggen dat de blabla niet om me te gooien is, maar dat ze wel met een bal mag gooien, want dat kan ze héél goed. Zullen we de bal pakken? Of wil je eerst een knuffel?
Nouja, dat soort pedagogisch geneuzel. Het werkt hier echt bizar goed altijd. Wij doen overigens niet aan straffen.
Wat ook nog kan werken is vragen wat je kunt doen dat ze niet meer gaat schoppen. Samen een oplossing bedenken. Wil je muziek luisteren tijdens het luier verschonen of zal mama zingen? Stop je dan met schoppen? Of wil je zelf de broek uitdoen of zal nama dat doen? Of wil je op de grond liggen of op de bank? Etc. Etc. Dan denkt ze meer de regie te hebben (terwijl jij dat eigenijk hebt), dan kan het schoppen ook stoppen.
Afleiden werkt vaak maar kort, ze moet zelf snappen waarom ze niet mag schoppen zodat ze het vanuit de intrinsieke motivatie doet, dus dat ze het echt zelf wil omdat ze snapt waarom het niet leuk is om te schoppen.
Succes in ieder geval.