Mijn peuter van 2 jaar is aan het uitproberen. Kijken of ze binnen kan komen vanuit de tuin naar de woonkamer met haar fietsje, dat soort vast voor jullie bekende dingen. We zeggen tegen haar wat ze moet doen en waarmee ze moet stoppen en geven na nog een keer waarschuwing een consequentie houden hier ook aan. Bijv. Fiets gaat in de schuur als je binnen komt.
Dit werkt goed.
Alleen nu zijn we aangekomen op een punt wat lastiger is en de 'straf' ook lastiger toe te passen:
Onze dochter schopt flink naar ons de laatste tijd tijdens het verschonen. Het verschonen lukt dat echt niet meer. Op dat moment kijkt ze ook naar ons met een blil van, hmm hoe zal mama reageren.
We geven duidelijk aan wat wel en niet mag.
We hebben haar al op de stoel gezet, streng toegesproken. Enige wat werkt is in bed terugleggen zonder speen.
We beseffen heel goed dat dit niet de juiste straf is..nu is de speen een beloning dus en bed iets wat niet leuk moet zijn. Terwijl we dat beide niet willen overbrengen.
Ik heb geprobeerd om haar bijv een bezigheid te laten doen tijdens het verschonen
Ze is dol op crempjes en ze mocht haar babypop insmeren met een beetje creme. Dit leek gisteren te werken en heeft niet geschopt. Vandaag duurde het verschonen wat langer en toen werkte t niet en begon flink te schoppen.
Ze doet dit op andere momenten niet, alleen bij het verschonen. Net alsof ze een link heeft : verschonen-schoppen
Ik wil doorzetten met het afleiden. Maar wellicht hebben jullie nog tips die eventueel ook kunnen werken.
Alvast bedankt!