5 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op MammieM
Hier helpt het om samen iets te eten.. alles wat ik eet, wil hij ook hebben ...
We eten alle maaltijden samen, maar dit helpt hier niet.
Ik had gehoopt toen haar zusje vaste voedsel begon te eten, ze het ook zou willen. Maar neen, ze geeft nu soms haar eten aan haar zus.
Ze heeft nogal een sterk karakter 😅
2 jaar geleden
Misschien gewoon doen alsof het je niets kan schelen? Ik zou niet proberen te belonen voor iets normaals als eten. Als ze iets wil proeven, dan proeft ze het, zo niet, dan niet, als je er zo in staat voelt ze dat misschien en gebruikt ze het misschien niet als machtsmiddel (als dat al gaande is).
Hier gaat het heel neutraal, er zijn eigenlijk drie mogelijkheden:
- Wil je dat proeven? 'Nee' Oké, is goed liefje, je hoeft het niet te proeven.
- Wil je het proeven? *neemt hapje, spuugt het uit* Goed dat je het geproefd hebt, je hoeft het niet te eten.
- Wil je het proeven? *neemt hapje en slikt het door* Vind je het lekker? Mama vindt het ook lekker, mmm!
Ik zeg ook heel vaak: je hoeft niets te eten, hè, dat weet je, wat jij wil, lieffie!
Het is haar pakkie an. Ze kan bijvoorbeeld ook zelf bij de appelmoes, knijpfruit, chips,
volkoren wraps, instant noodles, appels, chocola, koekjes, brood, zonnebloempitten, volkoren soepstengels, pijnboompitten, amandelschaafsel, pompoenpitten, etc. Zo'n 1x per 2 weken pakt ze bijvoorbeeld de instant noodles voor ontbijt: prima. Zo'n 3x per week wil ze ontbijten met pure chocola, daar mag ze per dag 1 stukje van, dat weet ze. En gemiddeld 1x per week wil ze een koekje (volkoren San Fransisco koekje, ze krijgt 1/3e koekje per keer). De rest van de dag of week hoor ik haar er dan niet over, het is maar net wat ze zin in heeft. Soms heeft ze een appelmoes-fase en eet ze 3 bakjes appelmoes per dag, nu heeft ze al een paar weken geen appelmoes gegeten. Ze kan ook zelf aangeven als ze aardbeien wil of mango of alpro kwark of hüttenkäse of een gebakken ei. Ze geeft aan wat ze op haar brood wil en hoelaat ze haar brood wil eten. Ik ben die niet bang dat ze verhongert, ik eet zodra ik trek heb, dat mag zij ook. Ik eet waar ik zin in heb, zij ook. Alleen met avondeten eet ze wat de pot schaft en komt er niets anders op tafel, dus dat probeert ze ook altijd wel, maar als ze het niet lust, dan mag ze snel weer van tafel en gaat ze spelen als wij nog wel eten. Eten is iets leuks, soms mag zij zeggen wat ze wil eten (dan wordt het vaak pizza, omdat dat zo gezellig is met elkaar in de keuken extra groenten op ieder zijn pizza leggen en snoepen tijdens het beleggen en op de bank eten i.p.v. aan tafel. Pizza zelf vindt ze niet eens zo lekker)
Misschien dat je dit gedurende de dag ergens kan zetten waar ze erbij kan? https://kiind.nl/monkey-platter/
Ik zet vaak een bordje met stukjes komkommer, puntpaprika etc. neer. Lust ze niet, maar ze probeert het altijd even.
Het gewicht en de lengte van onze dochter zijn precies gemiddeld. Bij het consultatiebureau zeiden ze een paar weken geleden: hoe gaat het eten? Dus ik: het moet wel leuk blijven, als ze wil dan wil ze, en anders niet. Toen zeiden ze: nou, ze doet het er prima op, dus laat het lekker zo.
Eten is hier ook nooit een beloning. Waarom alleen friet in het weekend? Waarom alleen taart als er iets te vieren valt? Waarom alleen iets lekkers bij een dagje uit? Risico is dat ze dan (ongezond) eten als troost gaan zien en dan kun je een 'emotie eter' krijgen. Nee hoor, hier mag altijd alles (sinds ze 2 is, daarvoor kreeg ze namelijk geen toegevoegde suikers) en ik vind dat ze er supergoed mee omgaat!
Hopelijk werkt het om het gewoon los te laten. 'Honger' voelen is een instinct, dat gevoel moet je dochtertje leren volgen, dan gaat ze vanzelf eten ❤
Ohja, je kunt misschien ook vragen waarom ze niet wil eten: misschien buikpijn? Pijn in de mond? En je zou ook kunnen proberen haar lekker iets helemaal zelf te laten kiezen in de supermarkt, dat is misschien wel zo stoer dat ze het gaat eten.
2 jaar geleden
Laat haar meehelpen met het voorbereiden van eten. Ik heb zelf een kitchenhelper of learning tower gemaakt zodat mijn zoon bij het aanrecht kan. Best ding ever! Geef haar een kindermesje (kiddikutter). En laat haar bijvoorbeeld champignons snijden. Of eieren snijden met een eiersnijder.
Betrek haar bij het tuinieren. Zaai vbo en plantjes of Koop bijv een cherrytomatenplantje of aardbeienplant en laat haar die water geven en de rijpe tomaatjes en aardbeien afplukken.