Hallo mama's en papa's,
Mijn dochter haar slaapproblemen zijn begonnen toen ze 18 maanden werd en de wintertijd begon. Ik heb veel gelezen over de 18 maanden slaapregressie, dus dacht dat het vanzelf wel weer over zou gaan. Ze is nu 20 maanden en het lijkt niet beter te worden. Hiervoor sliep ze makkelijk zelf in en sliep ze door van 19 tot 7.
We hebben gemerkt dat de ganglamp aanhouden en de deur open helpt, dus ik denk dat ze bang is. De ene avond gaat ze zelf slapen en de andere avond moeten we haar op ons bed tot bijna in slaap knuffelen en als we haar dan neerleggen gaat ze slapen. Ze wordt iedere nacht huilend wakker en gaat dan staan. De ene keer al om 23 uur en de andere keer 3 uur. Wij hebben geprobeerd om haar weer in slaap te krijgen op haar eigen kamer, maar het enige dat hielp was tussen ons inleggen.
Nu gaat ze er iedere nacht vanuit dat ze bij ons komt liggen. Ze wijst al naar de deur als je op haar kamer komt. Wij willen heel graag dat ze weer in haar eigen bed gaat slapen en als ze 's nachts wakker wordt dat ze dan zelf weer in slaap kan vallen. Ze ligt soms dwars in bed of op mijn hoofdkussen en dan lig ik helemaal op het randje. Ze wordt soms ook wakker en dan gaat ze keten of vragen of ze kikker mag kijken. Het tussen ons in slapen werkt dus niet echt heel goed. Volgens de grafiek zou het inmiddels wel weer beter moeten gaan. Wij denken dat het ook met verlatingsangst te maken heeft, dus dat we haar moeten leren dat ze veilig is op haar eigen kamer.
Heeft iemand tips?
Wij denken erover om een lichtprojector te kopen. Iemand daar ervaring mee?
Verder denk ik eraan om een slaapcoach om advies te vragen. Iemand daarvoor tips?