27 Reacties
6 jaar geleden
Ons meisje heeft wel vanaf het begin af aan flesvoeding, maar heeft hierdoor enorm moeilijke ontlasting. Hele dag door persen, maar ze kreeg het niet voor elkaar om er wat uit te krijgen. Soms liet ze er wel 4 dagen tussen en dan was haar ontlasting zo hard dat ze daar weer last van kreeg. Ik heb overleg gehad met huisarts en consultatie bureau. Huisarts adviseerde lactulose en meer water toevoegen aan de flessen, maar dit hielp onvoldoende. Consultatie bureau adviseerde uiteindelijk andere voeding speciaal voor krampjes, spugen en moeilijke ontlasting. Nu gaat het gelukkig erg goed.
Overigens verandert wel het ontlasting patroon door flesvoeding, dus het kan ook zijn dat ze een nieuw patroon ontwikkeld, ze hoeft niet persee elke dag te poepen.. Maar als je twijfelt of je zorgen maakt, zou ik gewoon je huisarts of consultatie bureau bellen straks!
6 jaar geleden
hier ook gehad, duurde ong 5 dagen en nog steeds gaat het lastiger dan met borstvoeding
6 jaar geleden
Wist je dat borst voeding altijd afgestemd is op je kindje? Er bestaat dus niets als te weinig voeding of te weinig melk. Klopt wel dat we een mama (veel) meer moeite moet doen dan de andere mama. Mocht je toch terug volledig naar bv willen om het stoelgang probleem op te lossen dan kan je je borst voeding met aan lactatiedeskundige bekijken. Blijf je op kunstvoeding dan kan je andere water of ander poeder proberen. Denk wel dat je het telkens zo n 2 weken de tijd moet geven om te wennen.
6 jaar geleden
Reactie op Sarahb
Wist je dat borst voeding altijd afgestemd is op je kindje? Er bestaat dus ...
Ja dat weet ik, maar ze begon af te vallen, dus het consultatiebureau gaf aan dat ik wel vocht in mijn borsten had maar dar er te weinig voeding in zat. Daarom begonnen met voeding via de fles. Lactatiekundige heb ik al gehad en heeft ook tips gegeven. Het voeden op zich gaat goed, alleen heeft ze er dus niet genoeg aan helaas.
6 jaar geleden
De kans dat je te weinig voeding in de borstvoeding hebt zitten is heel klein. Zolang je zelf niet ondervoed bent kan het haast niet dat jouw borstvoeding niet goed is, vanwaar denk je dat je voeding niet goed is?
Kv is zwaarder verteerbaar dus geeft dikkere ontlasting je kindje kan daar dus idd meer moeite mee hebben
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Ja dat weet ik, maar ze begon af te vallen, dus het consultatiebureau gaf a ...
Consultatie bureau weet echt te weinig van borstvoeding. Om de hoeveel uur gaf je een voeding?
6 jaar geleden
Reactie op Loress Moderator
De kans dat je te weinig voeding in de borstvoeding hebt zitten is heel kle ...
Ik ben zelf in de kraamweek ook erg snel veel gewicht kwijt geraakt, toen ben ik meer gaan eten en ging het ook weer beter met de borstvoeding. Nu kwam zij ook niet meer goed aan en kwam vaak al snel na de voeding opnieuw. Daarnaast was ze erg onrustig tussendoor. Het consultatiebureau zei toen dat het goed was om te starten met bijvoeden😔. Vandaar dat ik dat heb gedaan.
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Ja dat weet ik, maar ze begon af te vallen, dus het consultatiebureau gaf a ...
Als ze begon af te vallen moest ze waarschijnlijk vaker drinken. Of dronk ze misschien e borst niet meer waardoor ze de vette melk deels miste. Als je nou nu beter en geruster voelt is het uiteraard even goed dat je kv geeft he :-) maar het afvalprobleem kan vast ook opgelost worden met bv. Doe vooral waar jij je goed bij voelt en wat haalbaar is x
6 jaar geleden
Consultatie bureau weet echt te weinig van borstvoeding. Om de hoeveel uur ...
Tussen de 3 en 4 uur nu. En in de nacht slaapt ze ongeveer 5 a 6 uur. Dus ze krijgt 5 a 6 voedingen per dag. Ik heb ook geprobeerd haar wakker te maken om vaker aan te leggen n de nacht, maar dat was geen succes. Heel moeilijk wakker worden en niet effectief drinken, waardoor overdag weer meer onrsutig
6 jaar geleden
Reactie op Sarahb
Als ze begon af te vallen moest ze waarschijnlijk vaker drinken. Of dronk z ...
Ja ze drinkt nog wel aan de borst, want ook kolven is een drama bij mij. Heb verschillende kolven geprobeerd met de lactatiekundige, maar ze krijgen de melk er niet goed uit. Dus gewoon aan de borst. Ze laat wel regelmatig tussendoor los, ik durf niet te zeggen of ze dus de goede vette melk ook krijgt.
Het liefste had ik nog wel wat weken borstvoeding gegeven, maar omdat ik nu dus kinstvoeding heb gestart op advies, merk ik dat mijn productie al erg hard achteruit is gegaan helaas. Het duurt minstens 12 tot 15 uur voordat mijn borst echt vol zit en dan heb ik nog geen harde plekken of echt pijn. Heb ook nooit mijn pads nat zeg maar. Al heb ik dat ook nooit gehad.
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Ja ze drinkt nog wel aan de borst, want ook kolven is een drama bij mij. He ...
Natte pads had ik bij de 1e ook niet. Zij dronk elk 1,5 a 2u. En clusters savonds lang. Je kan je productie terug omhoog krikken door je kindje eerst aan te leggen en dan pas flesje bijgeven. Een klein flesje want anders ga je weer overvoeren en dan gaan je borsten helemaal niet meer kunnen volgen. Of nog beter niet bijvoeren maar je kindje heeeeel vaak of lang laten drinken. Maar dat moet haalbaar zijn. De fb groep la leche league kan wel helpen met tips als je dit zou willen
6 jaar geleden
Reactie op Sarahb
Natte pads had ik bij de 1e ook niet. Zij dronk elk 1,5 a 2u. En clusters s ...
Hoe zorg je dan dat ze goed blijft drinken, want zoals nu net drinkt ze 20 minuten aan de borst, maar valt dan ook meteen in slaap. Ook overdag stopt ze vanzelf en als ik haar dan onder de voet of in de nek kriebel dan reageert ze wel met bewegingen, maar niet met drinken.
Op de Facebook groep ga k eens kijken.
Bedankt in ieder geval al voor je hulp
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Ik ben zelf in de kraamweek ook erg snel veel gewicht kwijt geraakt, toen b ...
Ooh lieve mama, mijn dochter komt nu met het warme weer soms na een half uur alweer.. En geloof mij, mijn voeding is goed ;) sterker nog, voeding kan er gekolfd heel waterig uitzien en dat van een andere moeder met een dikke vetlaag maar de waterige voeding bevat misschien veel meer voedingsstoffen.
Jij drinkt met het warme weer ook meer toch, dus je kindje ook. Geef je 1 of 2 borsten per keer?
Ik voed bijv 1 borst per keer, dan drinkt ze ook maar 5 minuten en komt ze na een half uur of uur weer krijgt ze dezelfde borst nog een keer, pas na 2 uur krijgt ze de andere borst (blokvoeden)
Dit doe ik deels vanwege overproductie en deels omdat ze aan 1 borst per voeding genoeg heeft.
Door niet te veel van borst te wisselen krijgt ze ook de betere achtermelk.
Probeer haar anders minstens elke 2 uur te laten drinken.
Ooh en met het warme weer word je voeding ook waterig, dit omdat dat de behoefte van je kindje is en je geen water bij hoeft te geven omdat ze meer vocht nodig hebben bij warmte
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Hoe zorg je dan dat ze goed blijft drinken, want zoals nu net drinkt ze 20 ...
Ik lees nu een beetje terug.. probeer je eens terug te trekken op bed, en huid op huid te voeden. Je kleintje lekker in de luier leggen.
En s avonds of als ze slaapt hoeft je haar niet perse wakker te maken.. als je haar naast je legt en je borst bloot bij haar neusje heb je kans dat ze in haar slaap aanhapt en toch nog wat drinkt
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Dat ga ik maar eens proberen. Kan ze toch weer meer weken borstvoeding krij ...
Als je je prettiger voelt bij kunstvoeding moet je dat vooral doen, maar het is zo zonde als de borstvoeding mislukt door verkeerde begeleiding of verkeerde tips. Borstvoeding maakt je in het begin gewoon erg onzeker en het word zoveel makkelijker en leuker als je er wat langer in zit.
Je kunt via de site van la leche league ook kijken welke leidster je kunt bellen.
Ik heb bij mijn oudste zo vaak iemand gebeld omdat ik onzeker was
6 jaar geleden
Als je je prettiger voelt bij kunstvoeding moet je dat vooral doen, maar he ...
Ja vooral dat onzekere vind ik erg lastig. Nu ook met kunstvoeding. Die 2 keer die ze krijgt drinkt ze 150cc water met 5 schepjes. Die drinkt ze ook makkelijk op en denk ik weer krijgt ze dan weer niet teveel met ook nog 4 keer borst voeding. Vind het erg lastig echt te genieten van borstvoeding enzovoort. Merk dat ik er erg veel mee bezig ben, omdat ik het graag wil en het allemaal niet vanzelf gaat,maar dat dat het ook niet beter maakt. Lactatiekundige zei toen ook al, je borsten zijn niet de makkelijkste om te voeden, maar het moet lukken. Dat maakt het soms allemaal wel frustrerend, maar heb alles voor mijn kleine meisje over.
6 jaar geleden
Reactie op Vera T
Ja vooral dat onzekere vind ik erg lastig. Nu ook met kunstvoeding. Die 2 k ...
Als je de borstvoeding echt een kans wil geven zou ik minder kv geven gewoon in overleg met de lactatiekundige bijv 30 cc echt als er bij. Wanneer je namelijk een volledige voeding kv geeft zal ze langer wegblijven voor de borst waardoor je productie af neemt.
Je borsten blijven niet eeuwig gestuwd of lekken, gelukkig maar ;)
Zodra je borsten goed zijn afgestemd op je kindje gaat het volle gevoel eruit.
In het begin maakt je lijf melk op de momenten dat je kindje voor een voeding zou komen, op den duur maakt je lijf de melk pas aan tijdens het drinken, wel kan er na een regeldag weer stuwing ontstaan maar dat is ook vaak zo weer over.
Ik heb ze van la leche league weleens gebeld en gewoon dat iemand die er veel van wist dan zei dat ik het goed deed gaf me weer moed.
Uiteindelijk heeft mijn zoon bijna 3 jaar borstvoeding gehad, mijn 2e ruim 3 jaar en de 3e is de 8 weken en krijgt ook alleen borstvoeding.