77 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb prescies hetzelfde.. alleen ik zit in het kappersvak . Ik ben minder gaan werken , 4 uur per dag nu en als dar niet meer gaat ga ik totaal de ziektewet in .

4 jaar geleden

Als het niet gaat ben je ziek. https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-krijgt-kind/zwanger/werknemer-is-zwanger-wazo/detail/werknemer-is-ziek-rond-haar-zwangerschap/ziek-door-zwangerschap-of-bevalling/voor-verlofperiode-eerste-24-weken-zwangerschap

4 jaar geleden

Hoiii! Ik had precies de zelfde klachten.. Met 24weken ben ik 50% in de ziektewet gegaan. Maar sinds 29weken ging het helemaal nietmeer en zit ik volledig in de ziektewet. Nu ben ik 31weken, en geloof me thuis zitten helpt echt wel! Ookal is het saai haha

4 jaar geleden

Is minder werken geen optie? Wegens bloedverlies hier al een paar weken thuis gezeten vanaf 20 weken. Nu sinds een week of 4 werk ik nog maar 2 ochtenden per week en soms wat thuis. Ik vond het ook erg lastig!! Maar ik kreeg wel dat advies van de verloskundige en gynaecoloog. Misschien kan je je verloskundige vragen dat advies te geven? Lijkt me niet interecht met die klachten!

4 jaar geleden

Mijn verloskundige heeft aangeraden minder uren te gaan werken. Van 9 tot 15.00 uur in plaats van tot half 6. Ook mijn bekkenfysio vond dit een goed idee i.v.m. veel harde buiken en steken in de schaamstreek. Alleen doet mijn werk moeilijk ivm salarisdoorbetaling (terwijl UWV deze uren gewoon vergoed). Ze wilde een verklaring van mijn vk maar die zij dat ik daarvoor naar de arbo arts moet... Morgen alsnog een gesprek met de arbo arts. Ben ook benieuwd naar ervaringen dus lees even mee :)

4 jaar geleden

Hoi Erica, Dit klinkt herkenbaar.... ik heb gister de knoop doorgehakt om te stoppen met werken tot na het verlof. Ik heb het na 5 min lopen al te zwaar.Mijn onderrug en bekken doen ook heel erg veel pijn. Ik ben nu ook 28 weken zwanger maar heb er al 2 weken last van. Het advies wat ik over en over krijg is dat ieder lijf gewoon anders is en je ernaar moet luisteren. Dus dat geldt ook voor jou! :) Gr, Amber

4 jaar geleden

Wil je helemaal stoppen of kortere dagen maken? Ik werk sinds deze week kortere dagen. Ook ivm rugklachten en heb een baan waar ik de hele dag bij moet staan. Ik ben gewoon het gesprek aangegaan met mijn leidinggevende en gezegd dat ik het niet meer trek. Vond het ook lastig hoor maar je moet gewoon goed op jezelf en de baby passen en niet eindeloos doorgaan als het niet meer lukt. Ik ben blij dat ik het gedaan heb en voel me sindsdien stukken beter. Veel succes. Komt vast goed. ( Ik heb mijn verloskundige nog moeten vragen om een verklaring. Hierin staat bijvoorbeeld dat je het rustiger aan moet doen ivm klachten door zwangerschap. Deze kun je dan aan je werkgever geven, die van mij vroeg hier namelijk om ivm uitkering ziektewet.)

4 jaar geleden

Heel herkenbaar, naar mate je dichter bij de 35 weken komt wordt het alleen maar zwaarder. Ik merk het ook en werk 5 dagen per week zit elke dag totaal 2 uur op de weg. Daarnaast zijn we flink aan het verbouwen thuis en slapen tijdelijk op matrassen op de grond bij mijn moeder. Ik heb al moeite met slapen en slaap daardoor ook niet goed. Ik hoop dat ik de 5 weken haal en dan begint mijn verlof maar kijk er echt naar uit.

4 jaar geleden

Heey, Ik herken je verhaal. Ik heb heel erg last van nierstuwing waardoor met lopen, staan en zitten heel veel pijn heb. En ook ik ben iemand die altijd maar door gaat. Tot op een nacht wakker lag met heel veel pijn. Toen dacht dit kan niet langer is niet goed voor mijn en ook niet voor de kleine. Ook me collega's vonden het lastig omdat niet alles meer kon doen en er dus meer op hun schouders kwam. Heb had toen control bij de verloskundige ik had toen ook een Hooge bloeddruk teken voor mij om echt te gaan stoppen en aan mij en de kleine te denken. Ik zit nu inmiddels alweer bijna 3 weken in de ziektewet. Leuk is niet om te stoppen, maar denk aan jezelf en de kleine!

4 jaar geleden

Bij mij is alles in overleg gegaan met mijn leidinggevende. (Uiteraard ook met de fysio en bedrijfsarts) Ik ben minder uren achter elkaar gaan werken en we hebben het zo ook geregeld dat ik tussendoor een dag rust heb. Fijn dat ik zo kan blijven werken en dat we het zo hebben kunnen regelen.

4 jaar geleden

Ja, helaas als ik minder ga werken, wordt het reizen nog niet minder. En ik denk dat daar het grootste knelpunt dit. Het gaat namelijk soms redelijk in de ochtend, maar als ik dan gereden heb kan ik bijna niet meer lopen. Vooral als ik file heb gehad en steeds moet remmen en optrekken.

4 jaar geleden

Ik werk sinds deze week 50 procent en ga nu 6 weken vooraf met verlof. Ook erge rugpijn... en slaap slecht.. Daarnaast werk ik met zorg en agressie. Dus werd sowieso zeuren.

4 jaar geleden

Ik heb ook last van bekkenklachten en kan geen eens een uurtje zitten of staan zonder pijn. Ik werk ook nog eens zittende in een auto. Niet de ideale combi dus. Na de eerste afspraak bij de fysio gehad te hebben ook een afspraak gemaakt met de bedrijfsarts. Samen met haar een plan gemaakt waarin ik boventallig 1 tot 3 uur per dag werk. Mocht dit dus een dag niet lukken dan mag ik thuis blijven. In overleg met mijn manager vervolgens aangepast werk gezocht en gevonden. Dit doe ik nu. En naar mate de weken verstrijken merk ik dat zelfs dat lastiger wordt. Dus volgende week weer een afspraak bij de bedrijfsarts. Ook ik vind t vreselijk lastig om hierin grenzen aan te geven. Maar bedrijfsarts benadrukte mij dat niemand er wat aan heeft als ik nu door blijf gaan en vervolgens na de zwangerschap langer ben uitgeschakeld dan nodig.

4 jaar geleden

Reactie op Boreasplantsoen

Hoi Erica, Dit klinkt herkenbaar.... ik heb gister de knoop doorgehakt om ...
Dankjewel. Ben je eerst naar de verloskundige gegaan voor het advies of gelijk naar je leidinggevende?

4 jaar geleden

Ik ben nu 30 weken zwanger en loop al geruime tijd met rug en bekken klachten. Ik ben in overleg met de bedrijfsarts van 8 naar 6 naar 4 uur per dag werken gegaan. Mijn werkgever regelt dat gewoon met het uwv. Inmiddels hebben zowel de bekken fysio als de bedrijfsarts geadviseerd om volledig te stoppen, maar ik vind dat erg lastig. Voelt toch als falen ofzo. Afspraak is nu dat ik nog 2x 4 uur ga werken om mijn overdracht te regelen, maar ik weet niet of ik dat nog 4 weken ga volhouden. Ik vrees dat ik me er toch aan moet overgeven en eerlijk is eerlijk, als ik thuis ben gaat het wel beter. Als ik jou was zou ik zeker aan de bel trekken en een afspraak met de bedrijfsarts maken, die kan je hopelijk goed adviseren!

4 jaar geleden

Vervelend om te horen! Ik ben nu ook 28 weken en sinds begin januari al niet meer aan het werk. Ging gewoon niet meer. Vond het heel moeilijk om te doen maar zo blij dat ik het gedaan heb. Jij, je baby en je zwangerschap gaan boven alles. Sterkte!

4 jaar geleden

Ik wilde er ook niet aan geloven. Ook heel veel last van mijn rug, dus met 23 weken ben ik 50% gaan werken (doe fulltime kinderopvang). En vanaf week 30 kwam ik nog amper van de grond en opruimen deed ik kruipende over de grond... toen was het toch echt wel gedaan met werken. Is moeilijk om aan toe te geven, maar uiteindelijk beter voor jezelf, je omgeving en de kleine!

4 jaar geleden

Ik ben bijna 29 weken zwanger en reeds thuis sinds begin januari. Voor mij ging het ook niet meer, die bekkeninstabiliteit, constant pijn, emotioneel werd me dat ook te veel en kon het niet meer aan. Twas eigenlijk mijn vriend die zei dat ik naar de dokter moest. Het doet deugd om thuis te zijn, en te kunnen rusten maar ik verveel me wel vaak. Ik denk er aan om half februari terug te gaan werken, maar mijn verlofdagen te gebruiken om een dag wel, een dag niet te werken. Probleem is dat ik niet weet of ik dat aan kan, fysiek en mentaal. Ik moet wel zeggen dat ik mentaal heel wat kwetsbaarder geworden ben tijdens mijn zwangerschap en dat ik in mijn job toch wel wat weerbaarheid nodig heb.. moeilijk dus.. Heel mijn zwangerschap is al een zware periode geweest, enkel het feit dat ons kindje het zo goed doet, maakt dat een beetje goed. Ik ben zo jaloers op die vrouwen die zo'n zalige zwangerschap doorlopen zoals mijn vriendinnen... Nog 2.5 maand tanden bijten ongeveer 😊. Heel veel sterkte aan iedereen in hetzelfde schuitje!

4 jaar geleden

Ik ben echt een extreem geval hoor: ik ging met week 6 al de ziektewet in vanwege HG en ik heb er ook bekkenpijn bij nu. Ik zal in de ziektewet blijven tot en met mijn bevallingsverlof. Mijn contract is zelfs niet verlengd... Ik heb mij er nooit schuldig over gevoeld of gevoel van falen gehad. Ik weet dat ik er niks aan kan doen en dat mijn gezondheid en die van onze dochter voorop staat. Ik hoop dat jij dat ook zo sterk gaat inzien en echt voor jezelf en je kindje kiest! Je geeft aan dat je met remmen enzo ook last hebt, dit kan echt super gevaarlijk zijn! Ik zou je adviseren om thuis te gaan werken en als dat niet mogelijk is volledig de ziektewet in te gaan. Gezondheid staat echt voorop! schrijf duidelijk voor jezelf op wat je ervaart kwa klachten. Dit omdat je het ene moment meer ervaart dan het andere. Ga in gesprek met de arbo arts en kies echt voor jezelf!

4 jaar geleden

Al goede tips gegeven, probeer jezelf nu echt even op de 1e plaats te zetten voor je kindje! Je bent maar 1x zwanger van dit mini mensje wat jij draagt! Je kunt daarna nog lang genoeg weer werken, genieten van deze periode is net zo belangrijk. Als jij je niet goed voelt, moe bent, pijn hebt, dan is dat genoeg reden om je ziek te melden. Zeg het maar gewoon zoals het is, ik ben ziek ten gevolge van mijn zwangerschap. Geef aan wat je klachten zijn en je werkgever krijgt hiervoor 100% uitkering via het UWV. Maak je geen zorgen (alleen om jezelf) ❤