77 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Emilieke_S

Ja indien je erna volop wil tijd hebben voor je baby .. anders heb je maar ...
Oh joh, wat een verschil. In Nederland heb je minimaal 4 weken zwangerschapsverlof en 12 weken bevallingsverlof. Als je langer dan 40 weken zwanger bent, dan wordt elke dat extra bijna het bevallingsverlof opgeteld.

4 jaar geleden

Oh joh, wat een verschil. In Nederland heb je minimaal 4 weken zwangerschap ...
Dat is dag

4 jaar geleden

Reactie op Jeanine95

Je hebt gewoon recht op 3 maanden na de bevalling hoor daar mogen ze niks v ...
Weet je dit zeker?? Hier ook echt geen 3 maanden na je bevalling.. je krijgt 16 weken in totaal Door ziekte 6 weken vooraf eruit betekend 10 weken na je bevalling

4 jaar geleden

Reactie op jans-24

Weet je dit zeker?? Hier ook echt geen 3 maanden na je bevalling.. je krij ...
Klopt in Nederland heb je 6 - 4 weken voor je uitgerekende datum. En 10 - 12 weken na je uitgerekende datum. 16 weken houd je altijd als een standaard zwangerschaps/bevallingsverlof. Mocht je later bevallen krijg je die dagen wel cadeau en duurt je verlof langer. Ik ga bijvoorbeeld 6 weken van te voren met verlof. Dus heb 10 weken na mijn bevalling. Het is ook zo dat als je eerder bevalt, dat je alsnog de 16 weken verlof houd. Dus stel ik beval 2 weken eerder, heb ik 12 weken na mijn bevalling.

4 jaar geleden

Reactie op Maaike078

Klopt in Nederland heb je 6 - 4 weken voor je uitgerekende datum. En 10 - 1 ...
Het is als het goed is ook zo dat als je 6 weken van te voren neem en je pas met 42 weken zou bevallen je alsnog rechts heb op 10 weken erna. Dan zou je zelfs 18 weken totaal hebben.

4 jaar geleden

Ziek melden is toch ook een optie? Of kun je thuis werken? Je kindje en jij zijn het belangrijkst. Ik zou goed voor mezelf zorgen hoor. En verlof 4 of 6 weken vooraf....lekker belangrijk 😉 Iedere zwangerschap is anders, dus vergelijken heeft geen zin. Succes nog even ❤

4 jaar geleden

Mijn baas heeft me in de ziektewet gegooid, vorige week maandag met spoed opgenomen geweest met vroegtijdige weeën. Mocht einde van de bad gelukkig naar huis omdat we op de hoek wonen en de weeën waren gelukkig gezakt. Mijn baas belde hoe het met me ging en zei al gelijk, je moet aan jezelf en de baby denken dus heb je ziek gemeld. Van de gynaecoloog mag ik ook niet meer werken dus zit nu ook thuis wat niks voor mij is. Denk aan wat goed voor jou en de kleine is!

4 jaar geleden

Reactie op Prissje

Het is als het goed is ook zo dat als je 6 weken van te voren neem en je pa ...
Ja klopt 😊

4 jaar geleden

Herkenbaar.. ben zelf nu 29+4 en heb sinds kerst ook enorm bekken klachten.. ben naar de fysio geweest en heb oefening gekeken.. daarnaar met werk bespreken.. heb ook 2 uur per dag reistijd (auto) wat misschien nog wel de meeste klachten geeft.. ik werk nu 3 dagen op kantoor en 2 dagen thuis.. op kantoor heb ik een ander bureau gekregen, waar ik ook achter kan gaan staan.. De klachten zijn door de aanpassingen wel flink verbeterd.. neemt niet weg dat ik thuis bijna alle klusjes aan mn vriend heb uitbesteed, omdat het anders alsnog geen effect heeft. Thuis vooral liggen, kleine stukjes lopen en niet te lang zitten.

4 jaar geleden

Hoi Erica, Loop je bij een manueel fysiotherapeut of een bekkenfysio? Bij mij begonnen de klachten met rugpijn toen ik 15 weken was. Dacht dat het hoorde totdat ik mijn benen niet meer zonder pijn kon neerzetten tijdens het lopen. Ben toen naar manueel fysio geweest en kreeg oefenen zoals knieën naar buiten laten vallen en bilspieren aanspannen. Dat deed juist nog meer pijn en verloskundige adviseerde mij om naar een bekkenfysio te gaan. Zelf zit ik bij pro fundum. Daar werd duidelijk dat mijn spieren juist veel te gespannen zijn dus moest gelijk stoppen met de oefeningen. Ontspannen was het advies en mijn buik bewust laten hangen. Klinkt gek.. maar ik ben gewend om mijn buik aan te spannen dus dat doe ik vaak nog onbewust en met 30 weken zwangerschap geeft dat geen comfortabel gevoel. Ondanks de goede begeleiding van de fysio bleven mijn klachten verergeren. Stoppen met sporten, hond uitlaten doet alleen mijn vriend nog en moet gaan liggen na werk. Dinsdag avond werd de pijn zo erg dat ik bijna niet meer kon lopen. Elke stap of beweging was vreselijk. Woensdag ochtend kon ik mijn bed niet meer uit en moest ik ziekmelden bij werk. Later in de middag moest ik gelukkig naar de fysio. Ik kwam daar mank lopend binnen. Mijn stuitje stond scheef en is gestabiliseerd. Scheelde een stuk in pijn! Toch was het advies van de fysio om te stoppen met werken. Anders blijf ik in het cirkeltje hangen van herstellen in het weekend en na even werken weer enorme last. Mijn werkgever nam dit gelijk heel goed op zonder problemen. Het is niet de bedoeling dat je straks alleen in bed kan liggen tegen je uitgerekende datum. Dus mocht je nog niet bij een bekkenfysio zitten dan adviseer ik je dat als eerst! En maak alvasr bespreekbaar op werk dat je erge klachten hebt. Dan komt het minder als een verrassing als je straks vroegtijdig moet stoppen en kan je werkgever al in zijn of haar achterhoofd rekening houden met eventuele vervanging. Succes!

4 jaar geleden

De arbo arts even bellen en situatie uitleggen. Met zwangeren zijn ze vaak heel schappelijk.

4 jaar geleden

Met 23 weken ben ik 50% gaan werken door voornamelijk slaapproblemen en filerijden (reis elke dag van breda baar rotterdam in de spits). Vorige week had ik n gesprek met de arbo-arts en gaf ik aan dat ik last heb van mn bekken, en nog steeds erg slecht slaap. Voordat ik zelf kon aangeven dat ik er echt helemaal doorheen zat zij hij zelf al dat ik meteen met verlof moest. Eventueel thuiswerken. Mn manager heeft de dag erna ook het thuiswerken geschrapt, al mag ik op therapeutische basis een paar uur administratie doen als ik me ga vervelen. Sinds ik met verlof ben slaap ik velen malen beter, kan ik mn lichamelijke inspanning verdelen over de dag en voel ik me herboren. Dus overleg met je arbo-arts. Vertel desnoods dat je op advies van je fysio en/of verloskundige minder wil werken/ander werk wil/eerder wil stoppen. Arbo artsen zijn super schappelijk en de meeste managers/bazen ook, ze krijgen jou uren gewoon volledig vergoed dus lopen er ook niks op mis. Luister naar je lijf, en ook naar je mentale gesteldheid. Je hebt er niks aan als je straks volledig bedrust moet houden of instort, je moet nog een bevalling aankunnen he. Kom voor jezelf en je kleintje op, niemand anders gaat dat voor jou doen!

4 jaar geleden

Reactie op LaLaLottie

Met 23 weken ben ik 50% gaan werken door voornamelijk slaapproblemen en fil ...
Ps: ben nu 30 weken, dus met 29 gestopt.

4 jaar geleden

Ik begon met 25% ziekte daarna 50% en nu 75% tot mijn verlof.. ik werk in de catering en dat is niet handig als zwangere heb ik gemerkt, mijn rug trok het al na 3-4 maanden niet. Arbo arts raadde aan om al te stoppen met werken, maar ik ben iemand die niet dagen thuis zit... Wel neem ik het advies serieus.. want het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik na de bevalling niks meer kan, omdat ik eigenwijs ben geweest.. dus het is heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Fysio heeft oefeningen laten zien op een Bal.. dit werkt perfect om mijn lichaam enig sinds soepel te houden.

4 jaar geleden

Hier elke dag naar het werk slepen om geen zwangerschapsverlof te verliezen... België heeft toch echt een stom systeem... Werk nu met telkens maar 4u slaap en veel bekkenpijn..

4 jaar geleden

ik mag niet werken al vanaf 16 weken zwangerschap😬 en de weken kruipen voorbij😫 maar kan aftellen, nu inmiddels 32 weken😁 mja mijn jongste kwam ook met 32 weken, en heb nu ook de zelfde klachten tijdens de hele zwangerschap.. maar ze moet nog even blijven zitten, met 39 weken word ze gehaald ivm 2 eerdere keizersnedes

4 jaar geleden

Ik moest van het bedrijf met 31 weken stoppen. Ik werk als treinmachinist en Ik was afgelopen vrijdag flauwgevallen in de cabine. Vanwege mijn veiligheidsfunctie hebben ze besloten voor de veiligheid van mijzelf en de baby dat ik nu de ziektewet ik ga en terug mag komen na mijn verlof periode. Ik baal wel want voelde mij verder helemaal goed en vind mijn werk super leuk alleen, sta wel achter het besluit voor de veiligheid van mijn baby.

4 jaar geleden

Reactie op Kyki94

Ik moest van het bedrijf met 31 weken stoppen. Ik werk als treinmachinist e ...
Wou ik gewoon even kwijt: wat’n cool beroep!

4 jaar geleden

Ik heb al sinds dat ik 8 weken was werk aanpassing.... Ik ben klimmend licht technici en brandweervrouw... beide beroepen mag niet als je zwanger bent... Ik deed nog wel grote shows draaien achter de knoppen van de lichttafel... Maar bij 21 weken vonden ze toch dat ik nog teveel onregelmatig werkte en kreeg ik weer ander vervangend werk... het vervangend werk wat ze nu hebben is maar voor 24 uur meer hadden ze niet voor mij. Verder kreeg ik te horen dat als ik het zwaar krijg of als ik ergens last van krijg... Ik altijd voor ga en dat ze het dan nog meer verminderen. En als ik wilde stoppen mocht ik dit ook aangeven. Oja en ze noemen me Pioneer want er is nog nooit een vrouw bij dit grote bedrijf (licht bedrijf) zwanger geweest... werk ook met 200 mannen hahaha... En tja de brandweer dat was meteen klaar... wel nog oefenen maar niet meer op de wagen...

4 jaar geleden

Ik ben in hoofdberoep vanaf ik het zei moeten stoppen. Ik zal daar dus met borstoedingsverlof enz bijna 1 jaar thuis zitten... Daarnaast heb ik nog een bijberoep waarbij ik nu bezig ben in mijn laatste week. Daar moet ik 6w op voorhand stoppen😁