10 Reacties

3 jaar geleden

Nee je kunt ze nu alleen nog duidelijk maken wat wel en niet kan en eindeloos herhalen. Mijn idee is dat een stoeltje of strafplek nu geen zin heeft om dat het simpelweg nog niet snapt waarom hij naar die plek moet.

3 jaar geleden

Reactie op Jessica88

Nee je kunt ze nu alleen nog duidelijk maken wat wel en niet kan en eindelo ...
Ik sluit me hierbij aan. Zelf merk ik dat een aantal ‘nee dat mag niet’ beklijven. Ook het ‘geef maar aan mama/papa..’ en ‘danke (dankjewel)’ zeggen doet hij nu op de juiste momenten. Herhalen herhalen en herhalen dus!

3 jaar geleden

Ik volg ook even.. ik zelf denk idd ook nog steeds gwn herhalen.. hij weet inmiddels aardig goed wat wel en niet mag en is ook behoorlijk op boeventocht.. hij heeft momenteel ook behoorlijke driftbuien.. wat ik zelf voornamelijk momenteel doe is nee zeggen dat iets niet mag, maar dan wel gelijk iets met hem doen wat wel mag.. op de momenten dat dit ook niet werkt laat ik meneertje ook soms gwn even uitrazen.. meneer zit dan boos op de grond met de beentjes te schoppen en te brullen.. duurt meestal 1 a 2 minuutjes en dan gaat hij weer op boeventocht en herhaalt het zich weer.. 🤷‍♀️

3 jaar geleden

Reactie op Marianne213

Ik volg ook even.. ik zelf denk idd ook nog steeds gwn herhalen.. hij weet ...
Whaha geweldig. Net of je mijn zoon omschrijft. Gelukkig is het een fase en ben ik nket de enige.

3 jaar geleden

Hier ook eentje van een jaar en bijna 3 maanden. De drie pistes zijn hier 'nee mag niet', afleiden, of negeren. Hetgeen we liever niet willen maar eigenlijk ook geen kwaad kan (vingers op tv bvb) proberen we zoveel mogelijk te negeren. Wordt het véél minder interessant en wij moeten véél minder vaak uit onze slof schieten. Hoe minder vaak je moet neen zeggen hoe effectiever op termijn. Want als je de hele dag door op alles nee moet zeggen verliest het zijn betekenis voor een kind. Pick your battles 🙈

3 jaar geleden

Hier inderdaad ook alleen reageren op dat wat echt niet mag. Dan zeg ik nee en benoem waarom dat niet mag, haal haar er bij weg en probeer af te leiden. Als ze maar door blijft gaan zet ik haar soms even in de box met wat boekjes (bijv. als ik even bezig ben en haar niet steeds achterna kan/af kan leiden..).

3 jaar geleden

Ik zeg ook duidelijk nee en als hij (15 maanden) dan meteen luistert en ophoudt met hetgeen niet mag reageer ik enthousiast en zeg ik wat kan jij goed luisteren! 😀 Bij een driftbui laat ik hem uitrazen en daarna knuffel ik hem en/of leid ik hem af. In een driftbui hebben ze een totale denkblokkade dus heeft boos worden geen zin en kan je kind zich alleen maar onveiliger door gaan voelen.

3 jaar geleden

Je kunt nog niet echt straffen, want hij snapt nog niet echt oorzaak en gevolg. Gewoon positief reageren als hij het 'goede' doet en inderdaad 'nee zeggen' als hij iets doet wat niet mag. Kinderen ontdekken nu hun eigen ik en hun eigen wil. Ze staan in deze fase steeds voor verschillende keuzes: als ik een koekje wil, doe ik dan lief of doe ik juist stout? Als iets niet mag, heb ik dan de durf om het toch te doen of doe ik braaf? Onze kleine test ons ook veel uit. Hoort erbij. Straffen werkt niet zo goed voor het zelfvertrouwen van de kleine, dus dat zou ik niet doen. Regels stellen wel

3 jaar geleden

Ik ben geen voorstander van straffen omdat ik het nut er niet van inzie (zeker niet als het gaat over bv. het ‘afstraffen’ van emoties uiten), dus wij doen het niet. Een driftbui is voor onze zoon ook maar een moment waarop het er op die manier uitkomt omdat hij zich verder nog niet kan uiten. Als bij mij iets niet lukt, dan heb ik ook de reflex om meteen boos te worden, maar ik ben volwassen en kan mijn emoties al deftig reguleren, wat een peuter nog niet kan. Wij laten hem even ‘uitrazen’ als hij een driftbui heeft, maar blijven er altijd bij als hij boos is en blijven zelf ook rustig. We willen vooral dat hij weet dat hij boos of gefrustreerd mag zijn omdat iets niet lukt of niet mag. Als hij iets doet wat we liever niet hebben, dan pakken we hem even op en leggen we uit waarom we het liever niet hebben. Ik moet zeggen dat de driftbuien hier vrijwel altijd meteen over zijn, dus we hebben er weinig tot geen last van. De reden van zijn driftbui zijn ook altijd heel duidelijk voor ons, dus dan anticiperen we daar op een rustige manier op.

3 jaar geleden

Mijn dochter blijft het kattenvoer opzoeken. Wat we ook doen. Duidelijk nee zeg, haar weg zetten, negeren en kattenvoer weer terug leggen in het bakje (anders eet ze het op). Het wordt helaas steeds erger. Kattenbak leeghalen en sinds gister speelt ze met slakken die vervolgens ook nog eens richting haar mond gaan. Ze is zo snel dat het al is gebeurd voordat je er bent . Negeren en laten gaan gaat dus eigenlijk niet omdat het gewoon vies is wat ze doet. Nee zeggen helpt ook niet en met ergens anders neerzetten gaat ze net zo hard weer terug. Ze weet ook heel goed dat het niet mag want als we er aan komen knijpt ze haar handje dicht en/of rent ze weg. Alle tips zijn welkom voor onze draakje🤗