26 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb het tongriempje laten knippen in de kraamweek al... alleen op dat moment een paar sec huilen.. maar dat was binnen no time over. Verder heeft hij er totaal geen last van gehad... aanhappen ging hierna zoooveel beter met stuk minder frustratie.
Uiteibdelijk gestopt door andere redenen met bv.. maar aanhappen ging daarna prima.
5 jaar geleden
Mijn oudste zoontje (nu 2,5 jaar) had ook beide.
Tongriempje is gekliefd toen hij 5 dagen oud was. Ging heel snel, even flink gehuild en daarna aan de borst en was alles weer goed.
Lipbandje is doorgesneden toen hij 1,5 jaar was. Dit is in het ziekenhuis gedaan door de kaakchirurg. Ik ben niet mee naar binnen geweest. Er mocht maar 1 iemand mee en dat is mijn man geweest. Die moest hem vasthouden op zo’n tandartsstoel. Toen kreeg zoontje verdoving met een spuit en daarna wordt meteen het lipbandje doorgesneden. Ging ook heel snel, wel heel bloederig. Daarna heeft hij er geen last meer van gehad.
Ben blij dat we het gedaan hebben toen hij nog zo jong was en het niet bewust heeft meegemaakt.
Onze eigen tandarts zei dat het ook later had gekund, rond zn 7e. Echter kan het oa zijn spraakontwikkeling belemmeren en dat wilde ik proberen te voorkomen.
Ik vond het ook spannend, maar absoluut geen spijt!
5 jaar geleden
Zeker wel doen 😊
Onze zoon had dit destijds ook (is nu 2). Ze hebben toen zijn tongriempje geklieft. Wordt met een soort schaar geknipt. Ik vond het heel spannend maar er was niets aan. Geen huiltje, geen bloed, niets. Ook daarna helemaal geen last gehad.
Mocht je het niet doen dan kunnen ze daar later zeker problemen mee krijgen is mij vrteld: spraak, geen tong uitsteken en dus ook niet tongzoenen (dat laatste klinkt voor nu natuurlijk goed haha maar is toch vrij zielig). Maar echt, het valt reuze mee :)
5 jaar geleden
Mijn zoontje heeft een iets te kort tongriempje, maar omdat hij gewoon goed kan drinken hoeft het niet gekieft te worden.
Ik zou in mijn mening het pas echt doen als het nodig is, succes! 💕
5 jaar geleden
Mijn meisje had ook een korte tongriem. Erg snel na de geboorte gezien, ondanks dat de bv goed ging (met aanhappen en doorzuigen) er toch voor gekozen om het te laten klieven. Ze was 2 dagen oud. Was even huilen maar heel snel voorbij! Ze heeft er geen last van gehad, binnen een dag genezen! We hebben ervoor gekozen om het toch te laten klieven vanwege eventuele spraakproblematiek later. Als je het op latere leeftijd alsnog wil behandelen moet de kleine onder narcose omdat het dan wel erg pijnlijk is.
5 jaar geleden
Ik zou het zeker laten behandelen.
Wij kwamen erachter bij onze dochter toen ze 7 weken oud was, tongriem en lipband tekort. Zijn weken aan het modderen geweest met de borstvoeding. Ze is behandeld toen ze 9 weken oud was. Wij zijn bij de tongriem kliniek in Groningen geweest. Super daar, goede begeleiding en nazorg. Tongriem en lipband wordt er verdoofd en daarna doorgebrand/gelaserd. Nadien moet je nog enkele weken oefenen om te voorkomen dat het aan elkaar groeit. Die oefeningen zijn niet leuk om te doen maar hoe het voeden nadien gaat, dan heb ik het er wel voor over gehad.
Het is dag en nacht verschil met voeden. Zo fijn nu.
5 jaar geleden
Onze middelste heeft het ook gehad, dat hebben wij als baby niet laten doen. Toen moest dat gebeuren toen hij 3 was. Dat is onder narcose gedaan. Toen is dat op een of andere manier allemaal litteken weefsel bij het litteken gekomen. Toen moest er een herstel operatie komen en dat was niet zomaar wat. Ingewikkeld in een tong. Is goed gekomen. Maar we hadden dat beter als baby kunnen doen
5 jaar geleden
Als je niet laat behandelen krijgt je kindje veel meer problemen
Risico op:
Vaker verkouden
Meer oorontstekingen
Meer gaatjes
Meer tandvleesontsteking
Vieze adem
Verhoogd gehemelte
Problemen met praten
Problemen met bv ijs eten
Problemen met zoenen
Ik heb mijn beide meiden laten behandelen het is even rot en ook de nazorg is niet fijn om te doen maar moet ff. Uiteindelijk weten ze er later niets meer van. Ik heb een patiënt gehad waarbij t niet was gebeurd omdat zn moeder het zielig vond en die moet dus nu alsnog want hij baalde enorm van de problemen waar hij tegenaan liep en is nu 17 dus smeekte me bijna om een verwijsbrief
5 jaar geleden
Hier 2 ervaringen met een te kort tongriempje: zowel mijn dochtertje als ik zelf.
Mijn dochtertje heb ik in de 2e week laten knippen (hoewel ze goed dronk). Ik vond het heel spannend, maar dat was achteraf helemaal niet nodig. Het was 1 knipje en klaar, ik kan me al niet eens meer herinneren of ze huilde... maar als dat zo was, dan was het heel snel weer over. Het zag eruit alsof ze door een plastic zakje knipte, zo dun was het vliesje nog. Vandaar zo makkelijk waarschijnlijk.
Zelf kwam ik er pas achter in de ehbo-les in groep 8. Een klasgenootje zei heel luid: ohhh, jij kunt je tong niet uitsteken! Dan kun je niet zoenen! Ik was daar toen helemaal niet mee bezig, maar vanaf dat moment natuurlijk wel. Ik weet nog hoe rood ik werd...
ongeveer een jaar later heb ik het onder narcose laten losknippen (want anders kon ik inderdaad niet zoenen), geen fijne ervaring. Ik ben dus heel blij dat ik mijn dochtertje die ervaring kan besparen op deze manier.
Dit zijn mijn ervaringen: doe vooral waar je jezelf het best bij voelt!
5 jaar geleden
En het klopt inderdaad wat @loress moderator zegt: toen ik zangles kreeg, zei mijn zangdocente: jouw tong ligt als een dood vogeltje in mijn mond. Ik heb mezelf dus een hele andere manier van spreken aangeleerd, omdat ik het puntje van mijn tong niet kon uitsteken.
Een ijsje eten doe ik nog steeds door mijn hele hoofd te bewegen, maar dat is meer gewoonte en smaakt net zo lekker ;)
5 jaar geleden
Onze dochter had ook een te kort tongriempje. Dit hebben wij vier dagen na de bevalling laten klieven. Vond ik doodeng, maar ik zag het niet zitten om dit met een ouder kind te moeten doen wat begrijpt wat er gedaan wordt. Ben bang en verdrietig geweest om niets, mn man kwam naar buiten en mn dochter heeft overla doorheen geslapen. (Ik durfde niet mee naar binnen net bevallen al die kraamtranen haha). Ook erna heeft ze amper tot geen last gehad, raadt het je echt aan nu te doen ipv als ze ouder zijn. Hebben er echt niets van door! (Ik geloofde het eerst ook niet hoor)
5 jaar geleden
Wij hebben het met 5 weken laten klieven. Was in 2 seconden gepiept en meneer heeft er geen last van gehad. Begreep wel dat hoe later je het laat behandelen hoe meer last ze er van kunnen hebben omdat er dan aderen en zenuwen doorheen gaan lopen. Maar het is en blijft een een kleine ingreep. Hier ging het eten nadien stukken beter in ieder geval. Geen spijt van gehad.
5 jaar geleden
Heel goed bevallen! Zelfde problemen met bv, deed vreselijk zeer. Tongriem is bij ons zoontje GELASERD: dat schijnt betere resultaten te geven en wat kindvriendelijker te zijn. Wij zijn in Den Bosch geweest. Super goed geholpen! Eerst verdovend spulletje gekregen met een lekker smaakje. Hij heeft het prima gedaan, behandeling duurde echt 3 seconden. Dus een paar seconden gehuild en toen mocht hij meteen drinken en toen was het huilen ook meteen klaar. Vriendelijke vrouwen en ook bv begeleiding daarna gehad van lactatiekundige. Geen naproblemen gehad! Wondje is goed geheeld en bv probelemen voorbij na 2 weken (kindje moet even een nieuwe zuig oefenen). Let wel: na het laseren moet je wel oefeningen doen en het wondje masseren bij je kind. Hier moet je wel tijd voor vrijmaken enkele minuutjes per dag. Maar wordt goed uitgelegd verder en was prima te doen! Ons zoontje was nog net geen maand oud.
Balen dat je er zo'n naar gevoel over hebt. Is dat omdat.je het eng vindt voor hem of komt het ergens anders door?
Ik ben zelf logopedist en ik weet wel dat er spraakproblemen kunnen ontstaan als een kind echt een te kort tongriem blijft houden en gebitsafwijking bij een te kort lipriempje. Maar goed, dat merk je dan pas later. Je kan ook later de boel laten laseren als het dan nog nodig is, alleen als ze zo klein zijn hebben ze er juist minder last van en is het herstel beter en vlotter. En voor je bv kan het dus ook een hoop doen. Ik stond zelf op het punt van stoppen van de pijn! Maar na dat laseren is het beter geworden en ben ik door gegaan!
Succes met je keuze!!
5 jaar geleden
Ook mijn dochter is gelaserd in de tongriem kliniek in Groningen. Eerst tijdens de kraamweek al het tongriempje gekliefd door verloskundige, maar was niet genoeg, daarom naar Groningen geweest. Behandeling gaat super snel, daarna even huilen, maar ze viel binnen 5 min weer in slaap. Was die dag en de dag erna iets huilerig, maar ze heeft er verder niet veel last van gehad. De oefeningen achteraf vond ze minder leuk de eerste weken, maar ging steeds beter (moet 4 weken). Hier gedaan omdat bv niet goed ging, moesten achteraf ook nog naar de chiropractor omdat haar kaakspieren verkrampt waren door een verkeerde manier van drinken, ook dit kwam door het tongriempje en lipbandje. Ook waren we gewaarschuwd voor eventuele spraakproblemen later en is mijn vriend er zelf aan geholpen toen hij een jaar of 12 was. Dan is het veel pijnlijker, daarom wilde vooral hij graag dat we het nu zouden doen. Wij zijn blij dat we het gedaan hebben!
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Witje20
Heel goed bevallen! Zelfde problemen met bv, deed vreselijk zeer. Tongriem ...
Ik zie er tegenop omdat hij nu 15 weken is en ik begreep dat het dan onder narcose moet. Ik heb me daar nog niet over laten informeren, maar dat lijkt me erger dan de kwaal. Ik vraag me af of ik dan niet beter kan wachten. Dat het op latere leeftijd pijn doet, weet ik uit eigen ervaring, maar voordeel was wel dat ik iig begreep dat de pijn weer over zou gaan.
Ik baal enorm dat het pas nu aan het licht is gekomen. Als hij nu jonger was geweest had ik het ook gewoon laten doen.
VRIEND
5 jaar geleden
Dank jullie wel voor al jullie reacties! Heeft me geholpen eea op een rijtje te zetten. Ben daarom vanmorgen bij de HA geweest en die heeft gekeken. Hij gaf aan dat het nog wel meeviel met hoe kort de riempjes zijn, en dat het gezien de zwaarte van de ingreep (mijn zoon is nu 15 weken) verstandig is om het nog even op zijn beloop te laten en later nog eens te kijken of het alsnog nodig is.