29 Reacties
4 jaar geleden
Ik lees over ‘dingen laten wennen’ maar als je echt gevoelig bent dan is he ...
Allemaal prima in de zin van dat ik dan niet teveel op een dag doe voor haar. De meeste ouders die hier geen last van hebben gaan vaak toch al snel teveel dingen op de dag doen met een baby’tje.
4 jaar geleden
Verder heb ik nog een tip: doe alles heel langzaam, omdat de prikkelverwerking anders is gaan veel handelingen veelte snel bij de baby. Zoals omkleden, wassen enzo. Neem er echt de tijd voor en niet even snel iets willen doen.
4 jaar geleden
De oudste is hier ook een gevoelig mannetje, die als baby erg prikkelbaar was.
In de Draagdoek, pacco inbakerslaapzak en letten op voldoende slaap werkte hier goed.
Daarnaast alles gedoseerd opbouwen.
Inmiddels is mijn oudste 6 jaar en gaat het heel erg goed. Het is goed aan hem te zien, wanneer het teveel is en vaak kunnen we dan al vroegtijdig zorgen dat er wat meer rust komt. Hij draait lekker mee op school, zwemles, vriendjes en alle andere zaken. Dat had ik in zijn baby tijd niet gedacht.
4 jaar geleden
Mijn zoon (bijna 10) was als baby ook heel prikkelgevoelig (eigenlijk nog 😉)
Hij was snel van slag, wilde bij niemand anders dan bij mij, oppas was altijd gedoe . Was heel schrikkerig en heel gevoelig. Uiteindelijk bleek hij hoogsensitief (en hoogbegaafd) te zijn.
Tuurlijk moeten ze wennen aan bepaalde dingen, maar geloof me, het is echt belangrijk dat dit rustig aan gebeurd. Mijn zoon was snel gefrustreerd en had snel driftbuien. Kwam mede doordat hij dingen te snel wilde, maar ook omdat hij dan echt overprikkeld was. En je kan een kind aan dingen laten wennen wat je wil, maar dat gaat er niet van over. Helaas. Ze moeten er mee leren omgaan, maar dat is als baby erg lastig.