30 Reacties

5 jaar geleden

Ik lees mee!

5 jaar geleden

Hier ook tweetalig, Nederlands en Duits aangezien wij nu in duitsland wonen. Bij ons praten wij als ouders en opa en oma Nederlands, en vrienden hier Duits met haar. Omdat wij de taal nooit meer 100% foutloos zullen leren, willen we haar het niet fout aanleren. En als ze straks naar de kindergarten gaat met 3-4 jaar, dan gaat ook veel vanzelf door 't spelen en praten met andere kindjes.

5 jaar geleden

Hier ook tweetalig. Nederlands met Papa en zijn familie. Ik kom uit Engeland dus ik praat Engels met hem. Wij hebben ook boeken in het Nederlands en Engels. 😊

5 jaar geleden

Ik fries 😝 en me vriend nederlands..

5 jaar geleden

Ik lees mee!

5 jaar geleden

Wij wagen een poging om haar 3-talig op te voeden. Mijn vriend praat Frans tegen haar en ik Nederlands. Mijn vriend en ik praten Engels tegen elkaar dus dat krijgt hoort ze ook vaak genoeg. Mijn ouders zijn hier elke zaterdag en zij praten Thais tegen haar.. Thais is niet belangrijk voor ons dat zij het ook leert maar ik heb liever dat m’n ouders Thais met dr praten ipv gebroken nederlands. Mijn schoonzus heeft Franse boekjes opgestuurd zodat papa Franse boekjes met haar kan lezen en we hebben nederlandse boekjes die ik haar lees :) Heel ambitieus maar ik ben ook 3-talig opgevoed.. dus het kan wel. (Thais van m’n ouders, Engels van de tv 😂 en Nederlands leerde ik vanaf de peuterspeelzaal.)

5 jaar geleden

Hier wordt het papa Turks en ik Nederlands. Onderling willen we Engels proberen. Maar voor nu nog niet echt mee bezig met die verdeling. We praten op dit moment Nederlands en Turks door elkaar. 😄

5 jaar geleden

Reactie op mariska92-24

Ik fries 😝 en me vriend nederlands..
Hier hetzelfde verhaal😆

5 jaar geleden

Mijn vriend is Moluks dus hier en daar spreekt hij wat woordjes in het Maleis tegen hem anders de familie wel. Ik ben zelf Russisch en zing nu veel Russische liedjes voor hem. Ik vind het zelf belangrijker dat hij wel de culturen mee krijgt ipv dat hij de taal later kan spreken.

5 jaar geleden

Wij voeden onze zoon ook tweetalig op. Ik spreek Nederlands, mijn man Portugees (Brazilië) onderling spreken we Engels, hij zal daar ongetwijfeld later wat woordjes van meekrijgen maar we willen die absoluut niet actief meenemen in de opvoeding mede omdat wij niet native Engels spreken en omdat 3 talen mij ook wat verwarrend lijkt. Wij doen alles met onze zoon in onze moedertaal, zingen, voorlezen en praten. Bij het CB gaven ze aan ook info over tweetalig opvoeden te gaan geven als de tijd daar rijp voor is. Ik denk dat consequent je eigen taal blijven spreken (vanaf de geboorte al) het belangrijkst is. Wij hebben ook beide een boek gelezen met veel tips en trics over tweetalig opvoeden, erg interessant (de NL versie heet " het succes van tweetalig opvoeden) Leuk topic! Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in de loop van de jaren :)

5 jaar geleden

Wij wonen im Zwitserland en praten thuis nederlands, mer de familie ook, facetimen enzo en.boekjes, liedjes enzo. Buiten de deur spreken we het zwitserduitse dialect, dat ze vanaf oktober ook 2 dagen per week op het kinderdagverblijf leert en duits met boekjes, liedjes en straks op school

5 jaar geleden

Hier is het Grieks (papa) en Nederlands. We willen haar tegen de tijd dat ze 2 is op een Griekse school doen (is op woensdagmiddag en/of zaterdag) waar ze les krijgt in taal en cultuur etc. Mijn man is bang dat ze de taal niet goed oppakt. Maar denk dat dat wel los zal lopen.

5 jaar geleden

Reactie op Miracle92

Hier hetzelfde verhaal😆
Ja, hier ook maar we wonen in zuid Holland. Onze dochter is prematuur en dysmatuur geboren (32w,4d) maar de kinderarts zegt dat dat niks uitmaakt.

5 jaar geleden

Hier spreekt papa Pools tegen Romy en ik Nederlands en onderling ook Nederlands. We willen Engels ook vroeg introduceren bij haar, maar dat is redelijk makkelijk met alle kanalen tegenwoordig.

5 jaar geleden

Wij wonen in Frankrijk, dus voeden onze zoontjes tweetalig Nederlands-Frans op... Wij praten thuis enkel Nederlands, Frans leert hij bij de onthaalmoeder en vanaf september op school. Ik merk dat hij al aardig Frans verstaat en ook al veel woordjes kent, hij telde in het Frans voor hij in het Nederlands telde... Wel laten we hem tv (paw patrol ofzo) in het Frans zien...

5 jaar geleden

Wij praten thuis Nederlands zijn ook beide Nederlands. Onze dochter van bijna 4 kijkt wel veel Engelse filmpjes liedjes op de telefoon of tablet. Ze praat nu soms wel engelse woorden doe haar Nederlandse zinnen, het is wel leuk om te zien hoe snel dat gaat. In het begin hebben wij het niet echt gestimuleerd, nu probeer ik bijvoorbeeld samen te tellen of de kleuren door haar te laten benoemen en gaat goed. Ze vind het zelf erg leuk in elk geval

5 jaar geleden

Ik heb m'n afstudeeronderzoek gedaan naar meertaligheid. De beste manier is om beide ouders 1 taal te laten spreken. Onderling mogen ze gewoon Nederlands praten, maar tegen het kind dus hun eigen taal. Hier hebben ze het meeste baat bij.

5 jaar geleden

Wij gaan proberen onze zoon drietalig op te voeden. Mijn man praat Engels met hem en ik Nederlands. Mijn moeder praat Turks met hem, maar we vinden dit meer een extraatje als hij dit mee krijgt. Engels en Nederlands willen we hem wel zo goed mogelijk aanleren.

5 jaar geleden

Reactie op Lady L

Ik heb m'n afstudeeronderzoek gedaan naar meertaligheid. De beste manier is ...
Leuk om te weten👍🏼 Wij gaan ook 2talig opvoeden. Engels en Nederlands. Ben erg benieuwd en kijk er altijd naar uit als mijn vriend engels spreekt😍

5 jaar geleden

Reactie op Daantje7420

Wij wonen im Zwitserland en praten thuis nederlands, mer de familie ook, fa ...
Hey een mede Nederlander in Zwitserland. Wat leuk om hier te zien 🤗