28 Reacties

3 jaar geleden

Hier al een tijdje overgegaan van 2 naar 1 slaapje. Het duurde 's middags te lang om hem nog in slaap te krijgen, dus iets vroeger middageten gegeven zodat hij om 11u30 kon slapen, want hij was wel heel moe. Hij sliep dan 3uren. Nu gaat hij pas slapen om 12u30 of zelfs 13u. Hangt er van af wanneer hij 's morgens wakker is. Hij slaapt ook meestal 3uren dan.

3 jaar geleden

Wij hier ook met de overgang bezig van 2 naar 1 slaapje. Ben al een tijdje bezig om het ochtend slaapje in te korten tot Max een half uurtje en een lang middag dutje . Hierdoor sliep ons zoontje snachts een stuk beter en werd hij in plaats van kwart voor 6 pas rond 7 uur/ half 8 wakker. Afhankelijk van hoe laat hij wakker word laat ik het half uurtje slapen in de ochtend vallen en gaat hij om 12:15-12:30 naar bed. Op opvang dagen moet hij er vroeger uit en doet hij nig wel een kort ochtenddutje. Ochtend dutje hoeft van mij dus niet ineens weg maar doet hij Afhankelijk van hoe laat hij wakker word ‘s ochtends 😉

3 jaar geleden

Doet ze sochtends ook nog een dutje?

3 jaar geleden

Hier weet ik het ook niet zo goed. Ze is 15 maanden en heb ook het idee dat ik het ochtendslaapje wel weg kan laten, want ze slaapt smiddags maar kort, is vroeg wakker (06.00) en valt smiddags en savonds moeilijk in slaap. Alleen aangezien ze zo vroeg wakker is is het lastig om haar ineens wakker te houden tot 11.30-12.00… dat houdt ze denk ik niet vol?

3 jaar geleden

Ik lees mee! Hier haast hetzelfde. Sinds anderhalf week nu over op 1 dut om dezelfde reden. En hij slaapt ook nog steeds niet uit sochtends, altijd tussen 6 en 7 wakker, soms zelfs eerder. Sinds wij hierop over zijn heeft die ineens moeite met inslapen savonds. Hoewel we hem eerder neerlegde en toen sliep die meteen. Soms twijfel ik zo of we er al wel goed aan dien. Volgende week ook 15 maanden.

3 jaar geleden

Reactie op Marissa123

Hier weet ik het ook niet zo goed. Ze is 15 maanden en heb ook het idee dat ...
Hoe lang slaapt ze ‘s ochtends ? Wij hadden hetzelfde probleem met kort slapen in de middag maar door ochtend dutje Max 30 min te houden sliep die smiddags zo 2 uur en viel die heerlijk in slaap om 19:00 tot volgende ochtend 7:00. Hebben dit van een slaapcoach gezien ons zoontje altijd tussen 5 en half 6 al wakker werd. Misschien heb je hier wat aan?

3 jaar geleden

Reactie op marije-26

Hoe lang slaapt ze ‘s ochtends ? Wij hadden hetzelfde probleem met kort s ...
Ze slaapt ‘s ochtends 30-45 min. S’ middags dan vaak nog maar 1.15 uur. Duurt s avonds vaak 30 tot 45 min voordat ze in slaap valt (ze gaat om 19.00 naar bed)

3 jaar geleden

Reactie op Marissa123

Doet ze sochtends ook nog een dutje?
Nee in de ochtend geen dutje meer. Soms viel ze sochtends niet in slaap, soms wel snel en soms pas na 45 minuten. En dan sliep ze weleens 1,5/ 2 uur! Ongeveer rond 10 uur / half 11. Maar dan lukte het niet meer om smiddags te slapen. Ik wil niet in de cirkel komen van oververmoeid - kort slapen - vroeg wakker - nog moeier etc.

3 jaar geleden

Reactie op marije-26

Hoe lang slaapt ze ‘s ochtends ? Wij hadden hetzelfde probleem met kort s ...
Maar hoe zorg je er voor dat ze 1 lange middagdut doet?

3 jaar geleden

Reactie op CindyHe

Hier al een tijdje overgegaan van 2 naar 1 slaapje. Het duurde 's middags t ...
Dit zag ik ook als volgende stap, maar als ik haar op bed leg om 11:30 slaapt ze ook maar 1,5 uur denk ik.

3 jaar geleden

Reactie op LoveZoetje

Dat deed ie van mij gewoon , door het inkorten van het ochtend dutje of bij later wakker worden in de ochtend geen ochtenddutje. Maar misschien heb ik daar gewoon geluk mee 😅 slaap is een moeilijk iets bij die kleintjes

3 jaar geleden

Reactie op LoveZoetje

Als mijn zoon wakker werd, niet meteen gaan kijken. Hij viel soms terug in slaap. Als dat niet lukte, toch gaan kijken en even bij mij nemen zodat hij weer in slaap viel. Nadien terug in bedje leggen als hij echt in diepe slaap was.

3 jaar geleden

Reactie op CindyHe

Als mijn zoon wakker werd, niet meteen gaan kijken. Hij viel soms terug in ...
Klinkt fijn 🥰 In slaap troosten op de arm totdat ze slaapt hebben wij eigenlijk nooit meer gedaan toen ze wat groter was omdat het niet nodig was. Als ze smiddags wakker wordt, na bijvoorbeeld een uur, gaat ze vaak in bed zitten spelen of staan of nu ook MAMAAAA roepen.

3 jaar geleden

Reactie op marije-26

Dat deed ie van mij gewoon , door het inkorten van het ochtend dutje of bij ...
Ik moet morgen werken maar mijn vriend gaat een kort ochtenddutje proberen. Gewoon wakker maken na 30 minuten. En dan daarna 3 uur later weer slapen ofzo. Een beetje het ritme wat we aanhielden, alleen nog in de ochtend kort.

3 jaar geleden

Reactie op LoveZoetje

Ik moet morgen werken maar mijn vriend gaat een kort ochtenddutje proberen. ...
Hoop dat het werkt 😊 succes !

3 jaar geleden

Reactie op marije-26

Hoop dat het werkt 😊 succes !
Hoop het ook! Dankje 😘

3 jaar geleden

Oh fijn dat ik dit topic vind, want we zitten er nu ook middenin! Onze zoon is op 20 juli exact 15 maanden. Hij sliep altijd goed, zelden problemen gehad. Sinds hij naar de peutergroep overging begin juni met een ander ritme, is zijn slaappatroon zo willekeurig dat wij er kop noch staart aan krijgen. Plots is hij regelmatig voor 6 uur wakker, dan slaapt hij weer tot 7. De ene dag duurt het ‘s avonds maar 10 minuten om in slaap te vallen, de dag erna zijn we bijna 1,5 uur ermee bezig. Dutjes gaan de ene dag goed, andere dag duurt het inslapen lang en wordt hij na amper een uur wakker in de namiddag waar hij eerder met gemak 2 uur of langer sliep. We probeerden al veel (minder tijd tussen dutjes, meer tijd, minder lang slapen ‘s ochtends,…), maar het bleef allemaal best willekeurig. Voor het eerst sinds zijn geboorte weten we oprecht niet goed wat doen. 😅 Vorige week wou hij ‘s ochtends voor geen meter slapen, dus heb ik’m pas na het middageten in bed gestopt. Maar na een uur werd hij alweer wakker en wou hij niet meer slapen. Rest van de namiddag was een ramp, hij wou geen dutje meer doen en was dood-en doodmoe. Vandaag werd hij wakker om 7u ineens en wou hij na een strijd ‘s ochtends weer niet slapen. Klaarwakker, blij roepen, brabbelen,… Uiteindelijk ook weer pas na het middageten in bed gestoken. Hij sliep binnen de 10 minuten, en we blijven er wel bij (wij dutten regelmatig samen). Nu slaapt hij al sinds 20 na 12 en hij slaapt nog steeds. Fingers crossed dat hij de 2-2,5 uur haalt. Maar deze vind ik echt zoeken. Van 3 naar 2 ging haast vanzelf zonder moeite, maar nu klungelen we al een maand en een half. ‘s Ochtends gaapt hij soms al na 2-2,5 uur, maar dan wil hij alsnog niet slapen. Denk dat we voorlopig gaan doen wat sommige anderen hier al zeiden: op dagen dat hij vroeg wakker is ‘s ochtends een dutje proberen, en indien hij tot 7u of later slaapt, pas tegen de middag in bed steken.

3 jaar geleden

Update na 2 dagen. Gisterochtend een dutje gedaan. Rond 14 uur weer naar bed maar slapen deed ze niet. Toen is mijn vriend gaan wandelen en de hond gaan uitlaten en daarna sliep ze wel. Maar dan is dat pas rond 15:30. Dat vind ik echt te laat! Vanochtend een dutje gedaan van een uur van 10:30 tot 11:30. Best laat maar dat kon niet anders. We wilden eigenlijk buiten gaan spelen maar dacht dat ze moe was. Dus niet buiten gaan spelen en rond 14:30 weer naar bed gedaan, maar ligt nu al een uur wakker en erg wild te doen in bed. Staan, zitten, liggen, zitten, omrollen roepen. Als ze sochtends dus slaapt slaapt ze smiddags niet of erg laat. Als ze alleen smiddags slaapt is dat vaak ook maar 1 uurtje. Dusja ik vind het ook maar lastig wat nu te doen 😤

3 jaar geleden

Reactie op Lotski

Oh fijn dat ik dit topic vind, want we zitten er nu ook middenin! Onze zoo ...
Heb je verhaal gelezen en snap je! Lastig he pff. Vooral dat 1 uurtje slapen! Hoe dan. Hoor weleens dat baby’s 3 uur slapen in de middag! Wow dat heb je zelf ook even je handen vrij om wat te doen en om een koffietje te drinken relaxen. Onze dochter Zoë was ook niet zo moeilijk met slapen en doorslapen en ook niet moeilijk met 1 flesje meer of minder. Ik zit te nu denken om misschien het ochtenddutje (want die slaapt ze wel) steeds te verlaten en dan smiddags niet meer slapen. Ook al slaapt Zoë slecht, dan is ze nog een blij ei, alleen dan gaat ze wel eerder naar bed. Rond 18:15 al. Ipv 18:45/19:00. Maar wil niet dat ze daar aan gaat wennen. Zal vast wel goed komen toch, is voor veel een lastige periode!

3 jaar geleden

Reactie op LoveZoetje

Heb je verhaal gelezen en snap je! Lastig he pff. Vooral dat 1 uurtje slape ...
Ja het is echt rommelen. Gisteren ging hij prima slapen rond half 10, vandaag was het één en al strijd en heb ik het - ondanks dat ik zag dat hij echt wel moe was - opgegeven. Ligt nu net te slapen, maar hij had wel een slechte nacht ineens met heel veel wakker worden en wakker liggen, en alsnog om half 7 klaarwakker zijn. Duimen dat hij dan nu minstens 2 uur slaapt… 😶