Sinds zondagavond heeft onze dame moeite met in slaap vallen. Voorheen legden we haar in bed, dan speelde ze nog wat met haar tutdoekje of kroop wat door haar bedje heen en viel dan ik slaap. Sinds zondag dus niet meer. Nu zijn we minimaal 30 minuten bezig na haar in bed te hebben gelegd. Ze huilt zodra je wegloopt. Vandaar dat ik denk dat het verlatingsangst is.
Wat we nu doen: steeds weer even terug haar kamer inlopen (soms alweer na 1 minuut, want laten huilen vind ik verschrikkelijk) even over haar bolletje aaien tot ze rustig is (soms met een zachte fluistering ter geruststelling) en dan weer de kamer uit. Maar zodra je stopt met aaien of ook maar voet verplaatst begint ze alweer. Ik wil voorkomen dat we aan wennen om in slaap te vallen met één van ons er naast, naar wil haar ook niet laten huilen. We proberen ook boven te blijven hangen en geluid te maken zodat ze hoort dat we in de buurt zijn, maar (nog) zonder succes. Overdag spelen we kiekeboe en verstopspelletjes omdat ik weet dat dit helpt. Overdag merk ik er ook eigenlijk niks van en kan ik rustig even uit beeld zijn zonder een huilbui tot gevolg.
Ik heb 2 vragen:
- Heeft iemand enig idee hoelang deze fase (want daar ga ik van uit) duurt?
- Is er nog meer wat er kunnen doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties en advies!😘