31 Reacties
3 jaar geleden
Reactie op Lotski
Ze bevatten o.a. meer ijzer en goede vetten en minder eiwitten dan bv. gewo ...
Ook dat klinkt aannemelijk. Maar ze drinken niet gewone melk ipv borstmelk, maar eten bijvoorbeeld een boterham met pindakaas. Dus ik vraag me dan heel erg af waar ik rekening mee moet houden.
Ik zal haar eens opzoeken! Hoe meer kennis hoe beter :)
3 jaar geleden
Reactie op Seldam
Kun je onderbouwen dat babies een bepaalde hoeveelheid melk zouden moeten k ...
Zeker, melk bevat belangrijke bouwstoffen voor kleine kindjes die ze vaak onvoldoende uit groente en fruit kunnen halen nog, voornamelijk ijzer en vit D. Zie onderstaand artikel, dit gaat weliswaar over waarom kindjes boven de 12 maanden beter opvolgmelk kunnen blijven krijgen ipv normale melk, maar er staat gedegen info in over het waarom, en dat geldt natuurlijk nog sterker voor jongere baby’s.
https://www.ad.nl/binnenland/geef-baby-langer-peutermelk-om-schade-te-voorkomen~a3c46195/
Daarnaast wordt vrijwel overal aangeraden kindjes van 10 maanden minimaal 2 flesjes melk te geven van 150-200 ml per fles. Zie oa bijgevoegd schema van Nutricia, maar het staat ook op verscheidene andere sites en wordt hier ook aangeraden door het consultatiebureau.
3 jaar geleden
Reactie op Seldam
Ook dat klinkt aannemelijk. Maar ze drinken niet gewone melk ipv borstmelk, ...
Hoe bedoel je dat juist? Dat het een melkvoeding vervangt (boterham i.p.v. melk)?
Onze zoon eet stukjes volgens de Rapley methode en krijgt een halfuur tot uur voor de maaltijd altijd een flesje melk. Voor de boterham ‘s ochtends ook. Op dagen dat hij naar de crèche gaat en waar hij enkel papjes krijgt, geef ik hem na thuiskomt een klein flesje. Daarnaast krijgt hij tussen 23u00 en 00u00 nog steeds een fles (vraagt hij zelf om). Zo komt hij elke dag zeker aan genoeg melk. Het advies hier was minstens een halve liter melk per dag, en vanaf een jaar 300-500 ml per dag.
Bedoelde je dat, hoe je het dan doet als je kind enkel brood of groenten eet? Want zo doen wij het! Met Rapley is het sowieso het advies om aan te vullen met melk, dus dan kom je natuurlijk wel gemakkelijk aan 4-5 flessen per dag.
3 jaar geleden
Reactie op Lotski
Hoe bedoel je dat juist? Dat het een melkvoeding vervangt (boterham i.p.v. ...
Ja wij doen ook rapley inderdaad, maar onze dochter eet dus echt al heel veel. Dus bij ons is het niet zo dat ze minder borstmelk krijgt en in plaats daarvan een beker koemelk, maar ze krijg volledige maaltijden. Bij ons gaat het ongeveer zo: ze ontbijt met een bak muesli met (soja)yoghurt, dan eet ze rond 9 uur fruit, rond 12 uur twee boterhammen met beleg, ergens in de middag ongeveer 180 ml borstvoeding, rond half zes eet ze met ons mee en eet ze eigenlijk precies wat wij eten en daarna krijgt ze vaak rond 8 uur nog wat borstvoeding. Als dat een fles van 180 ml is, krijgt ze die vaak niet eens op. Daarnaast drinkt ze de hele dag slokken water. We merken nu dat die middagfles ook steeds minder hard gaat. Ze vindt het vaste voedsel gewoon veel lekkerder en leuker en daardoor zie ik de noodzaak niet zo die flessen erin te houden, tenzij dat dus om een bepaalde reden veel beter zou zijn
3 jaar geleden
Reactie op Seldam
Ja wij doen ook rapley inderdaad, maar onze dochter eet dus echt al heel ve ...
Ah maar koemelk geven wij ook niet, hoor. Enkel poedermelk!
Onze zoon eet op sommige dagen meer dan anders, maar echt ‘grote’ hoeveelheden zijn het nog niet. Daarom blijven we voorlopig nog steeds aanvullen met melk. Het is natuurlijk wel anders als jullie dochter al zoveel eet. Wij hebben een goeie ochtend als onze zoon een halve boterham opeet. 💩
3 jaar geleden
Reactie op Lotski
Ah maar koemelk geven wij ook niet, hoor. Enkel poedermelk!
Onze zoon eet ...
Hier ook :) Mijn zoontje krijgt nog 3,5 flessen. Hij komt ook nog ‘s avonds of ‘s nachts voor een fles. Zo had hij bijv vanavond totaal geen zin in een avondhap. En morgen is het weer anders. Zijn tandjes komen ook heel snel achter elkaar en dat beïnvloedt ook z’n eten. Dan wil hij liever op een cracker knauwen
3 jaar geleden
Dat klinkt wat weinig. Melk is onder de 1 jaar wel echt de hoofdvoeding. Ik geef nog iets van 8 tot 10x per dag borstvoeding en qua eten neemt ze een paar hapjes brood, paar hapjes fruit en groente.