7 Reacties
één jaar geleden
Hoi! Herkenbaar.
Hier hielp het door haar apart te zetten. Telkens dezelfde plek en we bleven telkens hetzelfde herhalen.
Ze mag boos zijn maar we gooien, bijten, slaan, etc niet. Ik bleef naast haar zitten tot ze klaar is en dat vertel ik haar ook. Mama (of papa) blijft bij je, we zijn er altijd voor jou, je mag ook naast ons komen zitten. Eenmaal gekalmeerd leggen we uit wat wel mag.
Na een paar dagen dit consequent te herhalen bij een uitbarsting begonnen we te zien dat het veel minder vaak werd en ook minder lang duurde.
En bij haar zusje om de jaloezie te verminderen ook hetzelfde. Haar bij veel betrekken. Ze mocht met alles meehelpen mits ze dat wilde natuurlijk. En elke dag even een tijd met alleen haar bezig zijn. Dan krijgt zij volledige aandacht: spelen, thee drinken, knuffelen, etc zonder baby. Inmiddels positieve verandering gezien in haar gedrag.
één jaar geleden
Ja hier ook, zodra ie z'n zin niet krijgt slaan en of met alles gooien wat in zn buurt ligt en zichzelf dramatisch te aarde gooien en krijsen en huilen.
één jaar geleden
Reactie op IAY
Hoi! Herkenbaar.
Hier hielp het door haar apart te zetten. Telkens dezelfd ...
Hele domme vraag misschien, maar wij zeggen idd ook op zo’n moment dat ze wel boos mag zijn maar niet mag bijten of gooien. Maar wat geef je als alternatief wat wel mag? 🙈
Als ze ergens over valt dan zeg ik wel dat ze boos stom blokje (bijvoorbeeld) mag zeggen, dan gaat toch een beetje de frustratie en boosheid er hopelijk uit. Wel ook gevolgd met, zullen we de blokjes maar opruimen? Je speelt er niet meer mee, dan kan je er ook niet meer over vallen.
één jaar geleden
Reactie op Kruimel90
Hele domme vraag misschien, maar wij zeggen idd ook op zo’n moment dat ze w ...
Geen domme vraag hoor. Ik snap het. Het was voor ons erg oefenen en kijken naar de situatie op dat moment.
Tijdens bijten heb ik haar telkens verteld dat het pijn doet (auw roepen). Dat we beter kunnen knuffelen of even zitten en overdreven zuchten. Inmiddels is bijten bijna volledig gestopt. Als ze het wel doet zegt ze zelf auw en uh oh.
Bij gooien pak ik wat ze mee gooit af. Ik laat zien wat ze wel mee zou moeten doen en waarschuw ik haar dat bij vaker gooien het wordt afgepakt. Wanneer ik iets afpak dan leg ik dit weer uit en geef haar een alternatief: ze mag mij helpen of ze mag met die en die speelgoed gaan spelen. Dit werkt soms wel en soms niet. Maar het is wel minder geworden dat ze met spullen gooit.
één jaar geleden
Pff hier ook een kwaaie, maar niet met bijten en slaan. Net op de fiets naar de winkel, wilde hij niet uit de fiets. Vervolgens absoluut niet in de boodschappenkar, maar ook niet lopen, en mocht hem ook niet tillen. Hij kan nog niet praten dus wat hij nou wilde.. toen heb ik maar krentenbollen gekocht, dat hielp, zal vast ook niet de manier zijn 🙈😅 toen we thuis kwamen was er ook iets wat hij niet wilde, zo boos en huilen. Helemaal overstuur. Uiteindelijk heb ik hem zijn speen gegeven en werd hij rustig. Lastige fase vind ik hoor, ik ga ook aan mezelf twijfelen. Wat is nou het juiste om te doen… wil hem niet verwennen maar zo overstuur laten zijn..